slaapjes rommelig 8 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Esje13, 28 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochters is sinds een maand echt aan het rommelen met haar slaapjes.

Voor Kerstmis sliep ze 3x 1 uur. Soms laatste slaapje 30 min soms ook een slaapje langer. Om en nabij 3 uur overdag. Rond 10 uur, rond 14 uur en rond 17 uur. Rond 19.30 ging ze de nacht in en we stonden vaak pas tussen half 8 en 8 op. Prima dus.

Sinds Kerst zijn we het een beetje kwijt. Denk dat dit te maken heeft met sprongetje en boventandjes die doorkomen en waarvan ze best wel wat last heeft zo nu en dan.

Het eerste dat we merkten was dat het 3e slaapje moeilijker ging. Huilen, korter slapen etc. Ze was wel moe maar het slapen ging niet meer. Op een gegeven moment gingen alke slaapjes moeizaam, huilen, wat voor die tijd niet nodig was om in slaap te vallen. Nu moest ik haar vaker troosten. Ik wijtte dit aan een sprong want overdag was ze ook niet te genieten. Dat gaat nu beter.

We zijn met haar slaapjes wst gaan schuiven, ik merkte namelijk ook dat ze langer wakker kon blijven en dat ze misschien 2 slaapjes wilde. Maar om dan het oude ritme aan te houden ging niet want dan zou ze van 3 uur tot 7 uur bedtijd wakker moeten blijven en dat lukte niet. Dus 1e slaapje om 11 uur gedaan en 2e slaaoje om 15.30. Dat ging best goed. Al slaaot ze dan niet meer in totaal 3 uur maar 2x 1 uur. Nu we dit 2 weken zo hebven gedaan merk ik dat ze in de ochtend niet echt uitgeslapen is, tegen 9 uur is ze al moe. Heb een paar keer geprobeerd om haar dan in bed te leggen maar dan is het alleen maar huilen. Vandaag uitgezonderd maar dat komt denk ik omdat ze vanmorgen eerder wakker was.

In de nacht slaapt ze de laatste tijd ook een stuk onrustiger. Soms huilen in haar slaap en soms overstuur. Dit kan natuurlijk van alles zijn, dromen, verlatingsangst etc. Maar ik krijg een beetje het gevoel dat ze per 24 uur te weinig slaapt. Ongeveer 14 uur. Al zijn de nachren de laatste tijd ook korter doordat ze vroeger wakker is.

Wat denken jullie? Is dit normaal voor deze leeftijd? Moet ik haar overdag meer if vaker op bed leggen? Ik heb al wat geprobeerd zoals vandaag toch 3 slaapjes rond 9 uur, half 2 en half 6. Maar half 6 was huilen. Dus toch 2 slaapjes. Ook geprobeerd om haar om 10 uur te laten slapen maar lukte niet. Ook heb ik geprobeerd om haar na haar uurtje slaoen even te late liggen, kijken of ze langer kon slapen, lukte niet.

Sorry voor het lange verhaal. Maar iets in mij zegt dat ik iets niet goed doe. Ik wil niet te veel rommelen en naar haar kijken. Daarom nu ook 2 weken echt hetzelfde gedaan en haar eerder in bed gelegd bij signalen maar werkte niet.

2. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Ik ga altijd uit van 90 mminuten wakker tijd ( zie websitek Stephanie lampe) 14/15 slaap totaal is op zich netjes
    Bij de eerste moe heid op bed
    Dagvolgorde volgens vast ritueel

3. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar na 90 min is ze echt nog niet moe.
    Wat slaapt jouw kindje overdag nog dan?

4. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook! Mijn dochter is bijna 10 maanden en bij 9,5 maand kwam er weere en strak ritme in. Toen ging ze definitief naar 2 slaapjes, in de ochtend 3 kwartier/uurtje...in de middag 2/ 2,5 uur.
    Vanaf 8 maanden was het dus ook rommelig, paar dagen goed ritme en daarna weer niet. Ze heeft dus echt een flinke tijd nodig gehad om over te gaan van 3 naar 2 slaapjes. En nu is het weer stabiel, en merk ik ook dat ze echt weer langer wakker kan blijven.

Maar 90 minuten wakker op deze leeftijd lijkt me niet meer aan de orde. Ik hoef mijn dochter echt niet na 90 min weer naar bed te doen, dan is ze niet moe. Ze slaapt 's nachts 11,5 uur gemiddeld, en overdag 2-3 uurtjes. Gemiddeld is mijn dochter 3 uur wakker. Voor haar nachtslaap wat langer, omdat ze dus nu op 2 slaapjes zit.

Het komt vanzelf goed! Ze is gewoon een nieuw ritme aan het zoeken. Ze kunnen dromen, tandjes, en een sprongetje kan eraan komen!

5. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn dat het herkenbaar is. Hoe ziet het ritme qua slaap eruit? Op welke tijden slaap ze? Hoe laat voor de nacht? Ik ben een beetje aan het zoeken wanneer de 2 slaapjes het beste kunnen. 11 en 15.30 leek ideaal. Want normaal was ze altijd tegen einde vd middag begin avond moe. Dus leek het me goed om het 2e slaapje zo laat mogelijk te doen. Ook omdat ze nu eigenlijk na het eerste slaapje het langste wakker kan blijven. Is dan ook het vrolijkste. Voorheen in de ochtend ook maar dat is nu een week niet meer het geval. Ze lijkt minder uitgerust wakker te worden uit de nacht.

6. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Schema nu:
    6.30-6.45 wakker
    8.45-9.00 weer naar bed. Ze slaapt dan meestal maar 3 kwartier
    12.45-13.00 weer naar bed. Ze slaapt vaak tot 15.00, soms tot 15.30 (nu ivm flinke verkoudheid wat korter)
    En dan blijft ze op tot de fles van 18.30, en gaat ze rond 18.45-19.00 naar bed voor de nacht.

Tussen die 8 en 9,5 maand deed ze ook dagen nog wel een 3e slaapje hoor. Dan sliep ze overdag te weinig waardoor ze dat 3e slaapje nog nodig had. Dit verschilde per dag, en het schema wat ik hierboven schrijf is echt pas sinds 2 weken.

Ik denk bij jou dat je haar wellicht te lang ophoudt in de middag. Ik vond in deze periode de slaapsignalen moeilijker te herkennen, dan leek ze het lang vol te kunnen houden maar als ik haar naar bed deed sliep ze gelijk. Ik heb in deze periode altijd aangehouden dat ze max 3 uurtjes op kon blijven. In de ochtend wat korter.
    Ik zou haar in de ochtend als ze moe is naar bed doen...dan tussen 12.30/13.00 weer. En als ze dan te vroeg wakker wordt, haar rond 17.00 nog ff in bed leggen. Als m'n dochter moe was sliep ze, als ze niet moe genoeg was ging ze kletsen in bed. Dan keek ik het 20 minuten aan en haalde ik haar eruit.
    Hier werkt het in ieder geval goed om toch die 3 uur wakker aan te houden, en dan naar bed. Dan creëer je een ritme. En mijn dochter heeft dus sinds 2 weken definitief het 3e slaapje niet meer nodig, dus hebben we een ritme van 2 slaapjes.
    Ik denk echt dat je dochter aan het zoeken is. Wakker houden werkte hier niet, dan was ze eind vd middag zo moe en niet te genieten. Dus ik zou haar niet bewust ophouden omdat dat schema je goed lijkt, maar 3 uurtjes wakker aanhouden en dat een tijdje doen,

En weet je, ze regelen het zelf wel. Wil ze 3 slaapjes, dan 3. Wil ze er 2, dan slaapt ze 2x. Zo vormen ze hun eigen ritme, ze gaan steeds langer wakker blijven. Mijn dochter is altijd een slaapkop geweest, en ik merk dus nu sinds ze 9,5 maand is dat ze echt goed langer wakker kan blijven overdag

7. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op zich hebben we nu ogeveer 3 uurtjes wakker. 8 tot 11. En dan van 12 soms half 1 tot half 4. Vandaag, en ook andere dagen heb ik geprobeerd om haar eerder naar bed te doen in de ochtend. Vandaag 9 uur. Andere dagen was ik van half 10 tot 11 uur pogingen aan het doen. Uiteindelijk maar om 11.15 uur naar bed gdaan na haar boterham. Dat was 3 dagen zo. Dus ik dact, ga niet elke dag 1, 5 uur pongelen doe aar maar gewoon na de oterham steedsnaar bed dus tussen 11 en half 12.

Vandaag dus 9 uur. Toen kwart voor 1in bed gelegd, half 2 sliep ze pas tot half 3. En toen wilde ze om half 6echt niet meer slapen.

Ze was ook eerst een slaapkop, kon 3 uur aan een stuk slapen. Nu steeds maar 1 uur. Ik zu zo graag wilen dat ze nu ze van3 naar 2 slaapjes wil, dat ze dan ook 1langer slaapje doet

8. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Komt vanzelf. Accepteren dat het even rommelig en niet handig is momenteel, maar ze pakt het straks vanzelf weer op. Ik heb ook heel vaak gezegd 'kon ze maar gewoon 2 slaapjes doen'...duurde en duurde maar, en nu ineens lukt het en heeft ze haar eigen nieuwe ritme gecreëerd.
    Probeer je er niet teveel tegen te verzetten, druk te maken of wat dan ook...heeft geen zin! Over een paar weken is alles weer anders.

9. Esje13

Esje13 Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hihi ik hoop het.

Deel Deze Pagina