Afbuigende groei sinds 8 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Samengeluk, 9 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Samengeluk

Samengeluk Actief lid

29 feb 2016
    119
    84
    28
    Hoi allemaal,

Alvast bedankt voor het lezen!

Mijn dochter, nu 14.5 maanden, is de laatste maanden behoorlijk gezakt in haar groeilijn. Het lijkt te beginnen rond de 8 maanden, zie grafiek.

Ze oogt gezond, is erg actief en eet volgens mij en cb voldoende. Ook plast ze voldoende en poept ze 2 a 3 keer per dag

Haar schema is als volgt:

7:00 papfles 200 ml van halfvolle melk + granen 12+
    9:00 fruit 200 gram
    11:30 1/2 tot 1 broodje
    12:30 fles opvolgmelk nr 4 150 ml
    15:30 stuk fruit met halve liga
    17:00 200-250 avondeten + yoghurt
    18:00 fles opvolgmelk nr 4 150 ml

Tussendoor water of diksap.

Ze slaapt van 9:30-11:00, 13:00-15:30 en 18:30-7:00

Lijkt me genoeg? Toch blijft ze zakken in gewicht en lengte begint nu ook te zakken..

We moeten nu wel extra op controle bij cb maar ze geven aan zich nog geen zorgen te maken.

Heeft iemand misschien hetzelfde meegemaakt of een idee hoe dit komt?

Bijgevoegde bestanden:

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoe ziet de curve eruit als je op who zet?

Fristi2012 vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    De eerste afbuiging is al met 5 maand, ik vraag me af waarom er niet eerder is ingegrepen, je bent ondertussen 10 maand verder.
    Ik vind deze curve wel erg zorgelijk namelijk. Ik zou een verwijzing vragen naar de kinderarts. Het cb snapt er namelijk vrij weinig van als ze niet eerder hebben ingegrepen.

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Oplettend weer, misschien is het dan minder zorgelijk.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het ook vreem dat het cb niets gedaan heeft. Ook al is de groeicurve van de WHO misschien beter. De dochter van ts woog met 6 maanden 7 kilo en met 14 maanden 8 kilo en niemand grijpt in?

6. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    528
    283
    63
    #6 Peppabig, 9 jan 2018
    Laatst bewerkt: 9 jan 2018
    Wat voor curve gebruik je?

Mijn dochter woog met 14 maanden 7,8 kg maar zat op de curve op de onderste lijn terwijl jouw kindje met 8,4 er net onder zit..

Als de lijn echt zo afbuigt zou je inderdaad wel doorverwezen moeten worden.

Het eetschema van je dochter ziet er ook prima uit.

7. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Is het niet zo dat ze nog teveel zuivel krijgt (meer dan 500ml zie ik) om meer te eten?
    Voor een kindje in de actieve periode (staan, lopen, kruipen) eet ze niet bijzonder veel.
    Is een half broodje en 200 gr avondeten de norm of is dat wat de norm bij haar?

8. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Geen idee hoe het komt maar ik zou een doorverwijzing naar een kinderarts vragen.

9. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.306
    28.482
    113
    Apart dat dit niet eerder is opgemerkt joh. 1 kilo aangekomen in tig maanden!
    Ik zou om een doorverwijzing vragen, ik denk dat het belangrijk is dat een kinderarts hier naar kijkt.

10. Samengeluk

Samengeluk Actief lid

29 feb 2016
    119
    84
    28
    Bedankt voor de reacties!
    In de bijlage heb ik de curve in WHO gezet, ziet er minder dramatisch uit idd..

Ze drinkt best veel zuivel nog, zonder het laatste flesje gaat ze ook gewoon slapen maar ik geef hem bewust, voor de extra inname. Ze krijgt altijd het flesje na het vaste eten zodat haar maag niet vol zit met melk en ze nog voldoende honger heeft voor broodje ed.
    Broodje bied ik sochtends en smiddags aan maar enkel in de middag wil ze hem eten, ze is er niet dol op.
    Fruit eet ze ruim voldoende, warm eten is ook echt een flinke hap voor haar. Qua eten krijg ik er echt niet meer in.

Heb al aangegeven bij het cb dat als ze bij de volgende controle niet goed gegroeid is ik zeker een afspraak bij de kinderarts wil, dat vonden ze oke.

Aan de ene kant zie ik mn dochter als een actieve vrolijke dreumes die voldoende eet en ook verzadigd is qua eten. Aan de andere kant zie ik echt wel een klein tenger meisje die steeds minder goed aankomt en maak ik me daar dus wel echt zorgen om, maar ik weet absoluut niet waar het aan kan liggen..

Bijgevoegde bestanden:

11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Dit scheelt idd. Cdc wordt vergeleken met al die te dikke Amerikanen, dus dan is het al gauw heel laag.
    Maar nog steeds is dit wel een reden om verder te kijken.
    Gewoon de huisarts ff bellen voor een verwijzing naar de kinderarts. Dan kan je in ieder geval dingen gaan uitsluiten.

Verder zou ik wat volvette dingen gaan geven.
    Lekker roomboter op brood. Avocado en banaan geven. Verder volle yoghurt geven als je dat nog niet doet.

12. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    Ah ik snap je bezorgheid. Ons meisje is ook tenger en mini, weegt ook weinig. Kindjes van half jaar jonger wegen evenveel zo n beetje. Maar die van ons eet ook niet heel veel. Nu ben ik zelf ook tenger en mini en eet zelf ook bijzonder weinig, maar toch....
    Heel benieuwd wat de reden van het weinige aankomen kan zijn.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou, ondanks dat ze niet zo goed aankomt, wel minderen met zuivel inderdaad. Ze krijg nu rond de 500-600 ml binnen terwijl dat nu rond de 300 zou moeten zitten, ze krijgt dus bijna het dubbele. Die fles van 12:30 is helemaal niet nodig, zou gewoon iets later haar broodje geven met wat water en dan naar bed.
    Maar goed, met de hoeveelheden die ze eet/drinkt zou ze wel netjes moeten aankomen. Waardoor dat niet gebeurt, dat is iets voor de kinderarts om uit te zoeken.

14. Samengeluk

Samengeluk Actief lid

29 feb 2016
    119
    84
    28
    Thnx! Ga ik de huisarts even bellen deze week :)
    Verder doen we idd roomboter en volle yoghurt, avocado is ook een goeie!

15. Samengeluk

Samengeluk Actief lid

29 feb 2016
    119
    84
    28
    Maar stel, ik laat 1 fles vallen (dat zou dan de avond fles worden want die hoeft ze niet perse, smiddags wil ze die fles heeeeel graag!) Moet dat dan niet vervangen worden door iets anders met voldoende calorieën en vetten? Anders zou ik enkel iets weghalen bij een kind wat al niet genoeg aankomt.
    Heb al eens een weekje geen avondfles meer gegeven om te kijken of ze dan overdag meer ging eten, maar dit was niet het geval helaas.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja dat zou ik dan wel doen. Nog een extra stuk fruit bijvoorbeeld, zoals banaan. Eigenlijk kan je zelfs de avondfles en middagfles weglaten omdat ze met de ochtendfles 200 krijgt en met de yoghurt als toetje waarschijnlijk 100, dan zit je al aan 300. Mijn voorkeur zou uitgaan naar ontbijten met brood met een bekertje melk, of pap uit een bordje maar iets minder melk. Dan bij de lunch een broodje met wat melk en als toetje wat yoghurt. Dan kan je 3x 100 geven.
    Misschien neemt ze de melk wel minder goed op en denk je goed bezig zijn door haar veel zuivel te geven, maar kan ze beter andere producten krijgen waar ze wel beter van gaat groeien.
    Maar goed, dat zeg ik ;), ik zou dus een verwijzing vragen naar de kinderarts en met de kinderarts gaan kijken wat jullie het beste kunnen doen.

Blijdorp vindt dit leuk.
  17. Samengeluk

Samengeluk Actief lid

29 feb 2016
    119
    84
    28
    Thnx! Ik ga eens kijken of we hier wat ik kunnen veranderen en hoe we dat het beste kunnen gaan doen! Ook ga ik doe verwijzing regelen. Bedankt voor het meedenken!

18. Adrianna

Ik snap dat je nog veel voeding wilt geven omdat ze niet goed eet, maar het wordt juist aangeraden om rond de 300ml zuivel per dag aan te bieden omdat het anders ten koste kan gaan van de eetlust.
    In haar geval dus haar boterhammetje of avondeten.
    Eerst haar vaste eten en daarna haar fles maakt in deze geen verschil...over een dag gezien zit ze uiteindelijk vol van alles en dat zou rond de 14 maanden van vast voedsel moeten zijn.
    De fles die ze zo graag wilt...zou je die niet kunnen vervangen door een beetje water of thee of is er een andere fles die ze wat minder graag wilt?
    Misschien een anders ontbijtje zonder zuivel? Dat scheelt je dan al 200ml waardoor je op iets meer dan 300 zou komen.
    En wat de rest zegt inderdaad...alles vervangen voor lekkere volle producten en evt een flesje voeding eraf en vervangen voor volle melk.

19. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Ik zou geen flessen gaan vervangen zolang ze niet goed groeit, van melk groei je namelijk harder.

Eventueel weer nummer 1 gaan geven, daar mag je meer van geven, die eiwitten zijn kleiner verknipt dus is het minder belastend voor de nieren.
    Het max ml heeft namelijk te maken met het verwerken van de eiwitten

20. Adrianna

Ik geloof dat een gevarieerde voeding na 1 jaar net zo belangrijk is.

Deel Deze Pagina