ons zoontje heeft veel motorische onrust (fladderen met armen en benen en daarbij geluiden maken). Nu vertelde hij vandaag dat hij onrustig wordt van bepaalde tekenfilms waarin gevochten wordt of waarin mensen gered moeten worden (bijvoorbeeld transformers of ninjago).Hij voelt dat als hij dat kijkt dat er dan heel veel fantasie naar zn hoofd komt, daarna naar zn mond en zn armen en gaat hij fladderen/motorische onrust en maakt geluiden (dit zijn zijn woorden). Is er iemand die dit herkent?? De oplossing lijkt makkelijk...hem niet meer zulke filmpjes laten kijken. Daar ontkom je helaas niet geheel aan, ik weet namelijk niet wat hij bij vriendjes/vriendinnetjes doet...wellicht nog iemand een ander idee erover?
Zoontje hier doet dat ook bij filmpjes maar dan van masha en de beer, dit zijn dan ook de wat wildere filmpjes. Hij wil er wel naar kijken, zet het zelf op en buiten het fladderen merk ik niks anders aan zijn gedrag als hij ernaar kijkt of gekeken heeft. Hij fladderd wel vaker, toch sinds hij gaat oefenen op de school. Prikkelverwerking. Ik kan niet voor hem spreken maar ik had en heb ook veel fantasie, hij ook en denk met die filmpjes dus ook.
Waarschijnlijk is je kind best gevoelig en is hetkijken van dat soort filmpjes spannender dan voor een gemiddeld kind. Zelf ook een gevoelig kind en als ik ging kijken naar mevrouw tenkate kon ik ook niet stil zitten. Nog steeds heel gevoelig en veel films zijn toch echt heeeeel spannend. Misschien leren om aan te geven wat spannend is en vast invullen wat er zal gebeuren samen nadenken over hoe het verhaal zal gaan, maakt het minder spannend.
Er schijnen ook oefeningen te zijn voor kinderen waarbij ze een denkbeeldig schild om zich heen bouwen zodat prikkels wat minder binnenkomen. Net als de oefening waarbij kinderen moeten aarden, doen alsof ze een boom zijn en contact maken met de grond, waar de energie dan naar afvloeit. Weet even niet meer hoe of wat, maar het schijnt echt te helpen.
Ben wel benieuwd naar de denkbeeldige schild, mocht je nog te weten komen hoe dat het wil ik daar wel meer over lezen.