Emigreren

Discussie in 'De lounge' gestart door Lola1982, 29 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Hallo!

Er zullen hier vast ook dames zijn die zijn geëmigreerd.
    Wíj gaan dit jaar emigreren naar een Caribisch eiland.
    De planning was juli, maar gezien de huidige pandemie is dit geen optie. Het wordt nu hopelijk oktober.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen. Positief en negatief.

Maar ook naar tips. Zo las ik laatst de tip om bijv. Verzorgingsproducten mee te nemen in de container die verscheept wordt met onze meubels.

Er zullen vast nog meer praktische tips zijn.

Nehneh vindt dit leuk.
  2. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Ik ben niet geëmigreerd, maar wat geweldig!! Wat is de reden dat jullie gaan?

Ik zou best wel willen emigreren. Mijn man ook, maar we willen naar heel verschillende landen. Hij wil naar Denemarken of Zweden en ik wil naar een warm gebied. Uiteindelijk zal het dus wel Nederland blijven. :roflmao:

Veel succes en plezier gewenst!

citroenrasp en Lola1982 vinden dit leuk.
  3. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Thanks!

Er is een stuk land in de familie (van mijn man) waar niets mee gedaan wordt. Mijn schoonvader is overleden en mijn man wil het niet verloren laten gaan. Er staat nu een huis wat verhuurd wordt. Maar het plan is om daar te gaan bouwen. Wij willen een stuk of 12 appartementen bouwen op het land. De bedoeling is om dit betaalbaar te verhuren aan de locals of proberen een begeleid wonen project op te zetten voor de doelgroep 16 t/m 23 jaar of mensen met een dubbele diagnose. Pluspuntje is dat het land pal tegenover de GGZ ligt.

Mijn man heeft daar inmiddels een baan gevonden. Hij is daar ook begonnen in maart (momenteel totale lock down).
    Het duurt nu alleen Wát langer voor wij elkaar gaan zien.

Haha lastig als je niet eens wordt over een land waar jullie wonen. En jullie wensen liggen dus heel ver uit elkaar.

Ik had overigens nooit de wens om te emigreren maar na 2 jaar wikken en wegen sta ik nu te popelen!

Whoopy, Gewooniemand, Zwierezwaai en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.500
    21.914
    113
    Spannend zeg! Waar precies ga je wonen of wil je dat liever niet zeggen?

Verzorgingsproducten heb ik inderdaad ook heel wat van meegenomen (de specifiekere dan, zeep en shampoo bv niet), wij hebben ivm de kosten geen container laten overkomen maar anders zou ik ook schoonmaakmiddelen meenemen! Bepaalde schoonmaakmiddelen van Nederland mis ik toch wel. We hebben ook kleine elektronica uit Nederland ivm slechte kwaliteit hier. Voor onze emigratie moest mijn man vaak hierheen gaan en nam zodoende steeds iets mee.
    Een vriendin van me heeft wel een container gehuurd bij haar emigratie en haar tip was vooral om alles góed in te pakken. Ze had bv dozen met speelgoed erbij, maar naderhand ontbraken er een paar puzzelstukjes en dergelijke. Daar had ze niet echt rekening mee gehouden.

Verder natuurlijk nog dingen als uitschrijven bij de gemeente/huisarts etc. Denk eraan dat dit bij de meeste gemeentes op afspraak moet, en je moet (als ik het me goed herinner) ook ruim voor vertrek zijn uitgeschreven.

@Rosa Canina is het geen idee om naar een mediterraan land te gaan, zodat je alle seizoenen hebt? Persoonlijk zou ik ook niet willen wonen in een land waar het altijd warm is en al helemáál geen tropisch klimaat ivm mijn astma. Maar hier heb je gewoon echt alle seizoenen en de winter kan ook wel heel koud zijn (hoewel het afgelopen winter meeviel maar dat was in Nederland volgens mij ook?). Maar het grootste deel vh jaar wel lekker warm.

Rosa Canina en Lola1982 vinden dit leuk.
  5. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    @citroenrasp wij gaan naar Sint Maarten!
    Dank je voor je bericht. Waar zitten jullie?
    Elektronisch apparatuur is gezien de stopcontacten daar niet handig. Ik begreep dat de omvormers er voor zorgen dat het apparatuur snel stuk gaat. Ik neem overigens wel de wasmachine en koelkast mee.

Schoonmaakmiddelen ben ik ook aan het inslaan!!! Top tip!

Ik had ergens ook gelezen tampons in te slaan. Maar dat komt omdat op het eiland heel veel producten écht duur zijn omdat alles import is.

Goede tip om ook bijv. Goed te verpakken.
    Ik ben van plan om alle grote spullen in van die bubbeltjes plastic te verpakken. De golfen kunnen natuurlijk heel woest zijn. Geen idee of het dan schuift oid.
    Schrijf ik op mijn lijstje die tips over het ruim op tijd uitschrijven!

Vergeten, Rosa Canina en citroenrasp vinden dit leuk.
  6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.500
    21.914
    113
    @Lola1982 had er even niet bij stilgestaan dat er daar natuurlijk andere stopcontacten zijn haha. Wij hebben gewoon dezelfde stopcontacten als in Nederland. En we wonen trouwens in Tunesië, dus niet erg ver van Nederland vergeleken met Sint Maarten. Het is dus best Europees wat dat soort dingen betreft.

Wasmachine en koelkast hebben we wel van hier (nou ja, van Algerije dan... tel dat even niet mee), schijnt wel slechter kwaliteit te zijn maar tot nu toe ben ik er tevreden over. Al had ik ook wel liever alles meegenomen hoor. Meubels ook van hier, eigenlijk alle grote dingen. Wat we hebben meegenomen zijn echt dingen als kleding, keukenspullen, winterdekbedden (daar zal jij vast niets aan hebben), een voorraad schoenen (zijn hier ook slechter), boeken etc.

Rosa Canina vindt dit leuk.
  7. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Haha ja Ik had daar ook niet bij stil gestaan. Al het klein elektronisch apparatuur wat je regelmatig gebruikt moeten wij daar aanschaffen.
    Ohja dat is iets dichterbij idd maar ook heel gaaf!

Boeken is een Goede inderdaad. Met oog op de kinderen. Zij gaan Nederlands talig onderwijs krijgen maar er is vast niet Iets als een bieb met Nederlands talige boeken. Ga ik opschrijven. Schoenen trouwens ook!

Haha de winterdekbedden laat ik inderdaad maar in Nederland.

citroenrasp vindt dit leuk.
  8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.500
    21.914
    113
    Wij hebben daarbij ook alle lesboeken meegenomen, groep 3 t/m 8. Daarna ben ik van plan weer voor de middelbare school aan te schaffen. Wij hebben de onze van Marktplaats. Rekenen en alle andere vakken leren ze gewoon in het Arabisch, maar dit gaat dus echt puur om het bijhouden van het Nederlands.

9. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Zeker een goed idee! Vind ik dan, man krijg ik echt niet mee helaas...

Het zal dus Nederland blijven en ach hier hebben we het ook niet slecht :)

Vitamientjuh en citroenrasp vinden dit leuk.
  10. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.181
    4.495
    113
    Een vriendin van mij heeft een tijd op Curaçao gewoont. Wat haar erg tegen viel was de kleding en schoenen die daar te koop is, kwaliteit slecht, duur en door het klimaat ging kleding eerder verweren en soms zelfs wat schimmelen. (Weet niet of dat altijd zo is, of door hun huis kwam.)

verder wil ik zeggen, veel succes!!! Lijkt me een heel spannend project wat je aan wilt gaan. Het doet me denken aan ik vertrek! Dus ik hoop wel voor jullie op een positief verhaal!

citroenrasp en Rosa Canina vinden dit leuk.
  11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Boeken is altijd een goed idee! Maar Sint Maarten heeft een bibliotheek maar ik weet niet goed hoe die weer opgebouwd is na Irma. Je kunt ook via achterblijvers in Nederland nog een bibliotheek abonnement houden en dan e-boeken voor de kinderen lenen via de koninklijke bibliotheek app. Doe ik nu ook veel nu de bieb dicht is.

Kolibrie2 vindt dit leuk.
  12. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Niet geëmigreerd maar wel een tijdje in het buitenland gewoond (Oost-Afrika). Kleding en schoenen daar was drama, slechte kwaliteit of derdehands Westers van 10 jaar oud.
    En heel suf, maar washandjes is dus iets typisch Nederlands en dat heb ik echt gemist haha. Was nergens te krijgen en zo'n douchespons kan ik niet aan wennen :p
    Zonnebrand was daar ook echt enorm duur, geen idee hoe dat op Sint Maarten is.

13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.500
    21.914
    113
    Mijn schoonmoeder is sinds kort ook helemaal fan van washandjes :roflmao:

Kolibrie2, Whoopy, Vitamientjuh en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.500
    21.914
    113
    Wat ik qua keukenspullen hier trouwens niet kon vinden, en dus heb meegenomen:

"Nederlandse" deegroller
    Metalen vergiet
    Poffertjespan (duh)
    Siliconen bakvormen
    Pureestamper
    Dunschiller
    Glazen flessen
    Hervulbare aanstekers
    Theedoeken en keukenhanddoeken
    Gele vaatdoekjes en afwasborstels
    (Vast nog meer maar dit is waar ik nu op kom...)

Kaasschaaf hebben ze vreemd genoeg gewoon. Maar dan gebruiken ze het voor komkommer of koude boter, niet echt voor kaas.

Kolibrie2 en Vitamientjuh vinden dit leuk.
  15. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Wauw Sint Maarten!! Wat supergaaf!!

Ik ben bijna 4 jaar geleden alweer geemigreerd naar Zuid Duitsland. Maar dat is niet zo heftig natuurlijk ;) ben in principe zo in NL (650km van mijn woonplaats) met de trein, vliegtuig of een dagje autorijden, oke, nu niet helaas maar ja.
    Heb eigenlijk geen tips.. hihi..
    Goed kijken waar je overal rekeningen hebt lopen etc, kijken wat je kan opzeggen, MOET opzeggen, uitschrijven in NL, inschrijven daar etc... ik heb alles online gezocht wat van belang was :) verder liet ik het een beetje op me af komen.

16. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Wat slim!!! Dat is in ons geval niet nodig maar wel handig als je geen Nederlands talig onderwijs volgt.

17. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Dat heb ik ook gehoord idd. Ook qua meubels etc. Dat is ook sneller 'op'.
    Qua kleding had ik al bedacht dat ik in nederland kan bestellen en als er iemand overkomt kan dat meenemen.

Nou het is niet alleen een 'Ik vertrek verhaal. Hij heeft een goede baan bij de overheid en ik binnenkort een sollicitatie gesprek voor een leuke baan.
    Dat bouwen en onze plannen zijn echt voor erbij. Wij gaan eerst een jaar kijken of wij kunnen aarden, wij hebben een huis gehuurd en mochten wij na een jaar alle 5 gelukkig zijn gaan wij plannen maken. Wij willen niet meteen financieel ons ergens in storten en dan er achter komen dat het tegen valt. Het huis wat er nu staat wordt gewoon verhuurd en dat blijft dus zo!

Dank je wel!!!

Vitamientjuh, Whoopy, Gewooniemand en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ga ik daar achteraan. En dank je voor de tip. Ga Ik zeker doen.

19. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik ben dol op washandjes!!! Ik ga dus behoorlijk inslaan. Ik zou echt niet zonder kunnen.
    Alles is duur daar, ik ga er vanuit dat zonnebrand ook duur is. Staat op mijn lijstje!

20. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik had toevallig wel allemaal gastendoekjes gekocht. Maar extra theedoeken en handdoekjes ook maar opschrijven. De rest gaat mee in de container (hebben wij in huis)

Deel Deze Pagina