Is er hier iemand die een menstruatie cup gebruikt? Ik heb nu voor het eerst dit in gebruik en de eerste dagen gingen goed maar dag 3 en 4 zijn bij mij heftig en het lijkt wel of het helemaal geen nut heeft ... Het houd helemaal niets tegen ... de cup lijkt ook niet meer uit te klappen. Iemand een idee waar dat aan ligt?
Heyhey als de cup niet meer uitklapt kun je eens kijken of de miniscule gaatjes nog wel open zijn. Die zitten onder de rand van je cup. Als hij niet openklapt heeft het inderdaad geen nut, want dan loopt het er zo langs. Kijk eens op deze site: http://www.cutecotton.nl/alles-over-menstruatiecups
De gaatjes zijn inderdaad open dus het zou wel open moeten gaan en vaccum moeten zuigen. Het rare is dat dat dus de eerste paar dagen ook goed gaat ... maar zodra de menstruatie doorzet gaat het mis.
Even voelen of hij uitgeklapt is, anders lukt dit vaak wel door er een beetje in te knijpen of hem te draaien. Als hij niet uitgeklapt is, werkt het idd niet. Ik gebruik al jaren een cup, wil niet anders meer.
Ik gebruik sinds vier maanden een menstruatiecup en ik vind het een geweldig ding. Ik herken het probleem dat jij omschrijft ook niet. Misschien is de cup defect? Welke heb je? Ik heb de Femmecup en die blijft zich mooi uitvouwen.
Bij mij klapt hij soms ook niet goed uit, wat dan helpt is de cup een stukje draaien. Meestal voel ik 'm dan wel ooen klappen, ene keer moet ik wat verder draaien dan de andere keer. In het begin controleerde ik ook altijd of hij wel goed geopend was; even met een vinger rondom langs de cup voelen, als je een deuk voelt zit hij nog niet goed, dus weer even draaien. Het is echt een kwestie van even uitvogelen hoe het precies werkt, als je eenmaal de slag te pakken hebt wordt het routine en is het echt zo gepiept!
Ook die aan het steeltje? Of aan de basis? Misschien helpt het toch te proberen hem wat eerder uit te laten klappen? Ik draag de cup veel minder diep dan een tampon bijvoorbeeld.
Dat wat @Fuddey zegt! Meteen na het inbrengen even voelen, en als hij niet goed zit gewoon opnieuw proberen. Hij kruipt inderdaad dieper naarmate hij er langer in zit. Maar dat is op zich geen probleem, hij zou gewoon zijn werk moeten doen.
Op dezelfde pagina als van de link, staat ook heel goed beschreven hoe je de maat moet kiezen. Als het evt toch voor een andere kijkt, kijk dan eens voor de meluna. Die heeft niet alleenbdiverse breedte maten maar ook cupmaat/dieptemaat en keuze uit stugheid.
Wat bij mij helpt is een beetje "wiebelen" dan voel ik de cup ook vaak open klappen. Ik had een organiccup,maar die heb ik laten smelten tijdens het uitkoken Nu een blauwe met glitter meluna besteld. ik ben benieuwd
Hahaha! Ben ik toch niet de enige die dat voor elkaar heeft gekregen! Hier ook meluna cups, een grote en een kleintje. Vooral die grote vouwt niet altijd netjes uit. Even minder ver inbrengen, ronddraaien en als hij goed zit pas verder duwen.
Nee helaas dat gaat niet ... De heuvel waar ik hem achter duw is ook redelijk dus om daar achter te komen lukt zo niet. Als ik hem er uit moet halen doe ik dat hurkend en dan duwen met mijn bekken ...