Rare vragen over operatie

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 5 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.277
    1.440
    113
    Ik word morgen geopereerd aan mijn voet. Nu vroeg ik me een paar rare dingen af:
    - ik krijg een ruggenprik en plexus maar voel je dan nog als je moet plassen (of nog meer)? Lijkt me wel raar als het er gewoon uitloopt zonder dat je het merkt (ik maak alles mee dus als ik die arts in eens hoor zeggen shit ze plast dan voel ik toch wel schaamte).
    - ik vind het altijd erg koud op een ok maar de vorige x kreeg ik of een kind (keizersnede) of sedatie. Dus dan ben je daar niet mee bezig. Kun je ook een deken ofzo krijgen of is dat niet steriel?
    - doordat ik nu dus wakker ben (had gevraagd voor een sedatie of roesje maar omdaf het maar 30 min duurt krijg ik dat niet) vraag ik me af of ik dan niet alles ga overdenken. Dat ik overal jeuk krijg ineens, moet niezen, of dat ik moet hoesten en iedeteen denkt dat ik corona hev, enge geluidem van de operatie hoor...

Iemand toevallig wat antwoorden of tips?

2. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Ze schuiven er vaak een katheter in als je ruggenprik werkt.

Ik kreeg altijd een soort luchtbed over mij heen waar ze warme lucht doorheen blazen.

Ze stellen je enorm gerust, houden je aan de klets met leuke praatjes en als er wat is, geef het aan. Het komt echt goed hoor! Voor je het weet is het voorbij en hinkepink je weer naar buiten!

Succes morgen en laat jezelf lekker verwennen erna :D

anica en Koraal82 vinden dit leuk.
  3. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    Bij lange operatie krijg je een katheter.

Ik kreeg een warmte deken want ik had het ook ijskoud.

Misschien gewoon gezellig gaan kletsen met de operatie assistentes. Ik had juist voor narcose gekozen omdat ik juist daar geen zin in had.

Koraal82 vindt dit leuk.
  4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Bij ruggenprik is je onderkant verlamt . Je gaat dus dan katheter krijgen omdat je anders indd alles laat lopen..
    Je krijgt ook warme deken uit soort oventje want op ok is het ijskoud .

Veel operaties gehad en wel geheel onder narcose en werd altijd wakker met katheter . Bij ruggenprik wordt dit ook gedaan .

Koraal82 vindt dit leuk.
  5. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.277
    1.440
    113
    Bij mijn keizersnedes kreeg ik idd ook een katheter. Toen ik de vorige x aan mijn voet (andere) geopereerd werd kan ik me niet herinneren dat ik een katheter had. Of misschien hebben ze die weer weg gehaald voordat ik wakker werd.

6. Vaasje

Vaasje Niet meer actief

Met de keizersnede kreeg ik inderdaad een katheter.

Met het verwijderen van m'n keel amandelen werd ik wakker zonder, met m'n maagverkleining werd ik wakker zonder en met m'n kijkoperatie ook.

Moest bij de laatste wel vooraf ik de OK op ging plassen.

Koraal82 vindt dit leuk.
  7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.701
    113
    Ja waarschijnlijk krijg je een katheter, het kan uren duren voordat de ruggeprik is uitgewerkt en anders kan je vaak ook je plas niet kwijt (vinden artsen een groter probleem dan incontinentie)

Voor de warmte wordt gezorgd, dat is een van de taken van de anesthesiemedewerker. Al kunnen ze natuurlijk niet alles warm toedekken.

Als je te onrustig wordt en kletsen is niet genoeg, dan laten ze je met medicatie een beetje soezen.

Koraal82 vindt dit leuk.
  8. Poro

Poro Actief lid

5 feb 2011
    396
    177
    43
    Ik ben twee keer aan mijn enkel geopereerd en een keer aan mijn knie, alles met ruggeprik, maar alle keren geen katheter gehad. Bij 1 operatie ben ik op de uitslaapkamer gekatheteriseerd (schrijf je dat zo??) maar de andere keren niet.
    Bij mijn keizersnede kreeg ik wel een katheter.

Misschien per ziekenhuis verschillend? Deze operaties waren in drie verschillende ziekenhuizen.

9. 1991Mamavanvier

1991Mamavanvier Fanatiek lid

1 apr 2020
    1.689
    1.293
    113
    Vrouw
    Vaak bij niet lang durende operatie dus in dit geval van jou 30 min.. Krijg je vaak geen katheter, en moet je dus voor je naar de OK gaat even plassen gaan.

Ze stellen je daar vast gerust, gaat helemaal goed komen. En uh, mensen die plassen ect dat gaan ze heus niet hard op zeggen hoor ;)

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Bij korte operatie hoeft het niet altijd . Bij curretage is mijn blaas pas geleegd na behandeling Op verkoeverkamer. Blaas zat echt vol en vroeg of ze het wilde doen. Kon echt niet liggend plassen op z'n po. Was wel onder algehele narcose gedaan

Deel Deze Pagina