Ogen laten meten

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanmimi, 21 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Vandaag mijn ogen laten meten ivm vaak wazig zien en het concentreren om duidelijk te kunnen zien. Nu gebruik ik ook medicatie waarbij dit als bijwerking wordt genoemd. En gezien ik morgen naar de neuroloog moet voor controle wilde ik even uit laten sluiten dat mijn ogen niet achteruit zijn gegaan. Nou heb ik nooit klachten gehad en bij eerdere oogtesten was het altijd perfect zicht. Nu kwam ik vandaag dus aan beide ogen uit op -0.25. Dus niet heel afwijkend maar genoeg om dit soort klachten te kunnen veroorzaken aldus de opticien. Gezien de klachten ook in de bijsluiter van de medicijnen staan zou het dan kunnen zijn dat het echt alleen aan de medicijnen ligt of zijn mijn ogen dan echt achteruit gegaan? Morgen natuurlijk ook een vraag voor de neuroloog, maar ben benieuwd. En wat betekend die -? Ben ik dan bijziend of juist niet?
    Weet dat ik morgen gewoon af moet wachten en het is natuurlijk niet ernstig maar ben benieuwd naar ervaringen met deze uitslag en medicijn gebruik.....

2. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    - is idd bijziend. Verder heb ik geen ervaring met verminderd zicht Door medicijnen.

3. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Wat toevallig. Ik heb niet -0.25 door medicatie maar door de zwangerschap. Ik zie veraf wazig. Kan t wel lezen maar het is zeker niet scherp en krijg er koppijn van. Ik ben goed verzekerd dus heb voor 40 euro een bril gehaald met de juiste sterkte. Moet toch nog 20 weken en dan ook nog ontzwangeren. De opticien zei dat het wel over kan gaan. Maar ik ben blij met mijn bril voor tv te kijken bijv

4. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Laatst bij, ik dacht Kassa, gezien dat er afwijkingen zitten tussen metingen van verschillende opticiens. Kan dus nog heel goed zijn dat er geen afwijking is.

5. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

-0,25 is echt maar weinig, het is de kleinste meetstap en kan daardoor ook een meetfout zijn. Mijn ogen waren altijd perfect, als ik dan het verschil moest aangeven tussen glaasje 1 of 2 dan moest ik altijd maar gokken welke scherper was (ofwel gokken tussen glaasje 0 en -0.25 terwijl ik amper verschil zag). Met -0.25 zou ik niet direct spreken van achteruitgang, want wie zegt dat je voor de medicatie perfect 0 had? Zou goed kunnen dat het toen ook al -0.25 was

Ik heb ook door medicatie dat ik afgelopen 1,5 jaar moeite heb om dichtbij scherp te stellen. Vervolgens laten meten en kwam eruit +1 links en 0.5 cilinder en +0.5 rechts (terwijl aantal jaar terug ogen nog 'perfect' waren met 0 en -0.25). Andere medicatie is momenteel geen optie, dus een goedkope bril aangeschaft. Wel kon op een gegeven moment mijn medicatie dosering verlagen, en toen werden de klachten ook minder! Gelukkig, dus hoop dat als ik wel ooit eens van de medicatie af kan ik dichtbij wel weer goed scherp zou zien, maar zou goed kunnen dat ik dan door ouderdom weer slechter dichtbij kan zien ;) (men zegt ongeveer vanaf 40 jaar, ben nu 31) Een + afwijking is dichtbij slecht zien en -afwijking ver weg. Maar het is lastig zeggen welke afwijking +/-/cilinder precies komt door de medicatie en wat natuurlijk beloop is. Ik zou je zorgen morgen gewoon even bespreken met je neuroloog. Ogen zijn toch een kostbaar bezit!

Deel Deze Pagina