Kat wel of niet naar het asiel brengen?

Discussie in 'De lounge' gestart door MvM1984, 17 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MvM1984

MvM1984 Bekend lid

27 jan 2011
    810
    1
    18
    Hopelijk kunnen jullie me helpen of hebben jullie nog andere ideeen. We hebben een nu bijna 7 jarige kater, we hebben hem sinds kitten, die sinds ongeveer 2,5/3 jaar sproeit in huis. Als kitten van vijf maanden een heftige periode achter de rug waarvan hij toch wel een beetje een trauma aan heeft overgehouden. Hij heeft een zware middenooronsteking gehad, evenwichtsorgaan is lichtelijk beschadigd waardoor hij zijn koppie een beetje scheeft houdt.
    Het is begonnen toen wij van een flatje af naar ons nieuwe huis gingen, hij kwam samen met een oudere poes, poes weggelopen, nieuwe kitten in huis én hij kon naar buiten. Toen begon het sproeien op 1 plek maar inmiddels is het overal. Zeker sinds ons zoontje er is, lijkt het meer te worden. Wat hebben we al gedaan? We zijn meerdere malen met m naar de dierenarts geweest om zijn urine te laten checken, deze is goed. Feliwell meerdere malen geprobeerd, zowel de verstuiver als ook nog tabletten voor anti stress. Ook een consult bij een gedragsdeskundige gehad, op een open dag, en deze gaf aan dat het erg lijkt op stress bij hem. Dit denken we zelf ook sterk, omdat hij altijd erg zenuwachtig is, achter me aanloopt buiten, bijna neurotisch rondjes loopt etc. Nu is het zo dat dierenarts denkt dat het wellicht ook gewoonte is geworden bij hem en dat hij misschien in een andere omgeving dit helemaal niet meer zal doen, of dat als hij in een echt rustige omgeving woont het ook niet meer zal doen.
    Ik heb ook steeds meer het idee dat de kat zich zelf ook niet echt prettig meer voelt bij ons, en dan vooral door ons zoontje. Hij weet gewoon echt niet wat hij ermee moet, en dan is ons zoontje nog lief en rustig.
    Ik heb hem al een tijd op marktplaats staan en soms op facebook omdat ik denk dat kat veel gelukkiger zal zijn op een plek bij bv een oude dame die veel thuis is en echt een gezelschapskat zoekt. Want dat is hij, hij is echt lief en ligt onwijs graag bij je.
    Alleen schiet het niet op. Nu is het zo dat mijn man er echt helemaal klaar mee is en elke keer aangeeft dat hij hem zo naar het asiel brengt. Heb altijd gezegd dat ik dat nooit maar dan ook nooit zou doen, maar het begint nu echt vervelend te worden, maar vooral ook voor de kat zelf. Ben alleen zo bang dat niemand hem wil, en dat hij daar dan wegkwijnt, aangezien het al zo'n stresskat is.
    Ik wilde vooral even mijn verhaal kwijt, vragen of iemand nog ideeen heeft, of dat iemand wellicht nog een goed thuis weet voor zo'n kat...
    Dit is hem...

Bijgevoegde bestanden:

2. Lies1988

Lies1988 Fanatiek lid

18 dec 2012
    2.332
    116
    63
    Vrouw
    Werken als verpleegkundige en moederen;)
    Omgeving Utrecht
    Heb je dit verhaal al op Kattenplaza gezet? Daar krijg je vaak veel tips die je eventueel nog zou kunnen proberen of sites waar je je kat op kan zetten op zoek naar een ander huisje. Ik kan je zelf geen advies geven, maar ik zou het niet over mijn hart verkrijgen hem naar het asiel te brengen. Denk dat veel mensen een sproeiende kater niet snel uit het asiel zullen kiezen.
    Hij is wel gecastreerd neem ik aan? Succes met jullie beslissing!

3. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Oh wat erg..! Ik weet hoe je je voelt.

Wij hebben afgelopen zomer onze beide katten moeten weg doen. We hebben na lang zoeken 2 hele fijne huisjes voor ze gevonden.

Beide poepten en piesten in huis. Echt alles werd onder handen genomen door ze. We hebben alles wat je kan proberen geprobeerd. Uiteindelijk was mijn vriend het zo zat dat dit de beste oplossing was.

De katten zijn dus van elkaar gescheiden (moeder en zoon). In hun nieuwe huisjes is er niks aan de hand! Beide zijn er meteen mee gestopt.

Het was een hele moeilijke en nare beslissing maar voor ons en de katten wel echt de beste oplossing!

Succes!

4. Username

Username Niet meer actief

Heb je al een gedragsdeskundige geprobeerd?

5. Username

Username Niet meer actief

#5 Username, 17 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 feb 2013
    Wat Lies1988 zegt denk ik ook. Ik denk dat maar bar weinig mensen een kat in huis nemen die bekent is met sproeien. Dus dan komt hij t asiel niet meer uit... Edit: of ze laten hem inslapen :(
    Ik snap je probleem, echt heel rot. Wij hadden ook heftige problemen met een van onze katten. We hebben er een gedragsdeskundige bij gehad en dat helpt :)
    Straks wordt onze kleine geboren dus het blijft werken met deze kat, maar dat hebben we er wel voor over.
    Er was een punt dat we ook zo wanhopig waren dat we het asiel overwogen, gelukkig niet gedaan. Echt, probeer het. Mocht je het telefoonnummer willen pm me maar. Ze werkt door t hele land en een hoop kan ook via mail/telefoon.

6. Babystew

Babystew Niet meer actief

Ik zou toch nog wat harder proberen om zelf een nieuw huisje te vinden ipv hem naar het asiel te brengen. Grote kans dat hij daar een hele tijd zal zitten helaas :( Een sproeiende kater met een niet-zo-bijzonder uiterlijk (bedoel ik niks verkeerds mee, maar feit is gewoon dat bijvoorbeeld een langharige kat of een siamees veeeel sneller zou gaan) van volwassen leeftijd, daar zitten er vaak heel veel van.
    Duss, vraag op kattenfora of ze je kunnen helpen, of bij sommige asiels kan je de kat ook aanmelden terwijl hij nog thuis is zeg maar (via de site). Dan kan hij wel geadopteerd worden maar hoeft hij niet in een asielhokje te zitten. Succes en sterkte ermee

7. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    ik denk dat babystew idd gelijk heeft!!

8. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik kan mij voorstellen dat jullie er gek van worden en kat zsm weg willen hebben. Je hebt ook van die boerderijen waar moeilijk plaatsbare katten hun laatste jaren kunnen slijten, even een oproepje doen op kattenplaza.nl. Succes!

9. norwegian-sky

norwegian-sky Fanatiek lid

7 jun 2009
    1.701
    0
    0
    NULL
    roze wolk
    Onze kater sproeide ook was toen nog een fokkater. En ik heb toen een sproeibroekje voor hem gekocht voor binnen. Maandverbandje erin en klaar.
    Nu poept.ie alleen nog binnen als ie de kans krijgt. Dus mag ie alleen binnen als we thuis zijn en alleen in de woonkamer. Heb ook eerder een plassende poes gehad en die deden we snachts in de bench met kattenbak erbij daarna ging het altijd een tijdje goed. Het is gewoon heel vervelend op een gegeven moment ben je er gewoon klaar mee. Maar kan het ook niet over me hart verkrijgen om me katten weg te doen. Al zouden ze bij een ander net zo gelukkig zijn.

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Wij hebben een sproeiende poes. Ja echt heeft het zichzelf geleerd en een kater die het ook doet. Daar maak je gewoon een eigen plek voor en let op als ze binnen zijn. Als je weet dat het stress is neem ik aan dat hij een eigen plek heeft (aanbouwtje/hal) waar hij op meerdere plaatsen kan liggen wegkruipen hoger als de kleine kan komen. Eten hoog zodat hij daar ook geen stress om heeft en geen andere dieren in huis. Hij heeft stress in zijn woonomgeving daar komt het door. Dan ga je proberen dat te elimineren.

Bij ons is het op het moment een buurtkat die ook. Binnen komt waarom ze dat doen.

11. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Onze kater deed dit ook.
    Wij hebben hem toen laten helpen en toen was het probleem op gelost ( weet niet of jou kater al geholpen is kan ik niet uit je verhaal ophalen ) Maar wellicht is dat een optie?

12. noensje

noensje Bekend lid

25 jul 2011
    968
    0
    0
    In me holletje
    Pfff tell me about kattendrama

Hier een poes van 10 die gewoon in me tuin kakt, jawel op de tegels zelfs grrrrrrrrrrrr wordt gezegd dat het een uiting is van dominantie/ terrotorium afbakenen, heb er hard voor gewerkt en ze gaat nu weer op de bak, fingers crossed :p

Ik wou je even succes wensen met je kater! Voor ik hier kwam wonen had mijn vriend al 2 poezen en een kater, die kater sproeide tegen alles omhoog, het beet gewoon in het hout overal, sorry dat ik het moet zeggen maar ben blij dat die kat weggelopen is!

13. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Als jij wilt dat die uiteindelijk ingeslapen word dan moet je dat vooral doen. ;)

14. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Iemand voor jou vroeg dat ook al, maar heeft daarop geen antwoord gekregen van TS....

TS, is jouw kat geholpen of niet?

15. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ohh had ik niet gelezen sorry:)

16. MvM1984

MvM1984 Bekend lid

27 jan 2011
    810
    1
    18
    Zo, daar ben ik weer. Was al naar bed gegaan nadat ik mijn bericht had geplaatst.
    Als eerste allemaal bedankt voor jullie reacties. Ja onze kater is al gecastreerd, hij is er ook mee begonnen toen hij al gecastreerd was.
    Gedragsdeskundige, dat kost ons gewoon teveel geld en teveel tijd op het moment. En al zou ík het willen, dan gaat mijn man daar nog niet mee akkoord.
    We hebben nog een kater van 4 jaar, gelukkig doet hij het hem (nog) niet na. Samen spelen ze en liggen ze ook weleens gezamenlijk op de bank. De een likt de ander etc. dus denk ook niet dat dat hem veel stress extra geeft. De andere kat wordt echter soms wel gek van hem, omdat hij echt soms een bord voor zn kop heeft. Dan wil hij spelen en gaat hij pushen om te spelen, ofterwijl, die andere wil niet spelen, maar het moet...
    Hij heeft idd boven een slaapkamer waar hij een lekker plekje op een logeerbed heeft, of eronder of op een krabpaal tot aan het plafond. Dus die rust zou hij ook wel kunnen vinden. Het gekke is ook dat als we visite hebben, een huis vol, dat hij er dan juist bij wil liggen, komt gezellig naast iemand zijn schoot liggen. Hij is in het begin altijd even afwachtend maar daarna vind ie iedereen wel leuk.
    Tja... het asiel kan ik ook echt niet over mijn hart verkrijgen. Gaat denk ik ook niet gebeuren want denk ook echt dat hij geen ander huisje krijgt. Dus zullen we idd rustig advertenties blijven zetten, mijn man kan het toch stiekem ook niet over zijn hart verkrijgen denk ik hoor.
    Kattenplaza had ik ook al een advertentie gezet.
    Misschien dat jullie in jullie omgeving ook eens kunnen kijken/navragen???

17. Lies1988

Lies1988 Fanatiek lid

18 dec 2012
    2.332
    116
    63
    Vrouw
    Werken als verpleegkundige en moederen;)
    Omgeving Utrecht
    Er is op Kattenplaza een topic over Cairo (formulid heeft ook de naam Cairo). Dit is ook een plas/sproeikater waarbij het probleem voornamelijk veroorzaakt wordt door stress. Misschien kun je in het topic 'Cairo is een sloper en plast weer in huis' tips vinden. Maken jullie de plekken waar jullie kater geplast/gesproeid heeft wel schoon met bijvoorbeeld Urine Off? Als je de plekken niet goed schoonmaakt dan gaat een kat juist daar weer opnieuw sproeien. Hoeveel kattenbakken hebben jullie in huis? Hebben jullie zijn urine recentelijk nog laten nakijken? Weten jullie of er een oorzaak is geweest voor het ontstaan van dit probleem? Waardoor wordt het neurotische gedrag wat hij nu nog vertoont veroorzaakt?

Ik denk dat ook met advertenties zetten jullie kater niet een heel goede kans maakt helaas. Er zijn maar weinig mensen die bereid zijn een al sproeiende kater in huis te nemen. Ik zou ook een gedragskundige aanraden, maar die zijn inderdaad duur.
    Ik heb trouwens op Kattenplaza jullie kater niet kunnen vinden (ligt misschien aan mij;)). Heb je het hele verhaal (je beginpost hier) al eens daar neer gezet? Mogelijk kun je dan nog tips krijgen die jullie kunnen proberen.

18. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Je kan evt. met de dierenarts overleggen voor medicatie tegen stress.. (Clomicalm) Soms helpt dat in zulke gevallen, het is in ieder geval nog te proberen voordat ie naar het asiel moet..

Vaak doen ze het in nieuwe huisjes niet, dus asiel is echt wel een optie hoor.. Wel de laatste optie, maar het is echt niet zo dat ie dan ingeslapen wordt als ie niet geplaatst wordt (kijk even naar welk asiel je hem brengt, veel hebben anti-inslaap beleid, waar ze dan gewoon kunnen blijven).

19. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Wat moeilijk zeg!

Wij hebben zelf afgelopen vrijdag na bijna 3 jaar sukkelen onze poes naar het asiel gebracht..

Zij plaste ook in huis. Eigenlijk altijd al gedaan: in het begin overal op iedere plastic tas die ze tegenkwam, toen onze jongste werd geboren vooral op de babyspullen en de laatste tijd zeek ze steeds in de gang en achter de bank..

Ook de urine laten controleren en alles, had eerst wel blaasgruis maar toen dat over was, bleef ze gewoon in huis zeiken.

Ze is bij ons gekomen als kitten, was niet angstig of gestresst, ze ging zelfs bij de kinderen op de bank liggen en kroop lekker tegen ze aan.

Maar na zoveel tijd wisten wij het écht niet meer en met een baby op komst hebben wij uiteindelijk toch voor onszelf gekozen.

Ik ben heel eerlijk: we missen haar allemaal vreselijk en nog twijfelen we of we wel het goede hebben gedaan. Ondanks dat deze beslissing niet over 1 nacht ijs is gegaan.. :(
    (Krijg nu alweer traantjes..)

20. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Wij hebben er trouwens voor gekozen om onze kat niet aan de medicatie te zetten. Dat voelt niet goed. Dit was ook nog eens een jong dier en waarschijnlijk was ze gewoon niet op haar plek bij ons. Dan heb ik liever dat ze zonder medicatie ergens anders gelukkig wordt.

Deel Deze Pagina