Ik heb alle vaste lasten van een (misschien) toekomstig huis op een rij gezet + overige vaste lasten. Dus hypotheek tot rioolheffing, eigen bijdrage ziektekosten tot hondenvoer, benzine tot onderhoudt Echt alles waarvan je een rekening kunt verwachten. Wat niet is meegenomen zijn vakanties, kleding, eenmalige grote aankopen (eens een nieuw meubel, gereedschap ed) Welk bedrag is gemiddeld om hiervoor te reserveren? Vooral van de eenmalige aankopen kan ik niet echt een inschatting maken.
Meestal vallen onder vaste lasten de kosten die maandelijks/per kwartaal/per jaar terugkomen en vrijwel altijd hetzelfde bedrag zijn. De variabele lasten die jij noemt zoals boodschappen, benzine, hondenvoer etc. zit daar dan niet bij in.. Maar om even een soort van antwoord te geven. Wij geven naast die vasten lasten (hypotheek, verzekeringen, abonnementen, energie, studiekosten) Nog zo'n 800 a 900 euro per maand uit. Hierin zitten boodschappen , verzorging, leuke dingen doen/kopen, kleding, cadeautjes, reservepost en een een vast bedrag voor de spaarrekening. Wat we overhouden gaat nu vaak grotendeels ook op aan weet ik veel wat allemaal, maar in principe kunnen we dat sparen Maar ik denk dat dit heel persoonlijk is. Wat is bijvoorbeeld je gezinssamenstelling? Hou je van uitgaan of helemaal niet? Koop je veel kleding? En natuurlijk, wat je KUNT missen. Wij zouden het ook met veel minder kunnen doen als het nodig is.. maar wij zijn bourgondiërs..
Onder de vaste lasten versta ik idd gemeentelijke heffingen, tv, intetnet, hypotheek, alle verzekeringen e.d. nadat dat eraf is houden wij zo'n 900-1400 euro over, wat daar nog vanaf moet: -sparen - boodschappen (300 per maand) - kleding/extra's - tanken (250-300 per maand)
Wij hebben alle vaste lasten aan verzekeringen, gas water licht, abbonementen, auto bij elkaar opgeteld. Daarnaast is benzine apart, boodschappen ook. Wat overblijft is spaargeld of geld om zomaar dingen van te kopen (kleding o.a.) Voor de eenmalige grote aankopen zou ik gewoon sparen wat je kunt. Evenals vakanties. En als je eens nieuwe kleren en schoenen nodig hebt kun je dat ook een maand doen ipv sparen. Ligt er net aan hoeveel je overhoudt.
Ik reken de kinderopvang en benzine ook onder vaste lasten. Dat zijn toch maandelijks terugkomende kosten voor je werk. Wij houden iets meer dan 1200e over na aftrek van alle lasten. Reserveren 80e-100e per week voor boodschappen, 100e per maand voor cadeaus/verjaardagen van familie en vrienden en 150e per maand aan kleding voor wie dat op dat moment nodig heeft. De rest proberen we op de spaarrekening te zetten maar meestal gaat het wel op aan eenmalige dingen: we gaan lekker uit eten en stappen; we kopen een nieuw tv meubel; nieuwe gordijnen; nieuwe oven, babyspullen. Nou ja you name it. Voor vakanties sparen doen we niet. Die kunnen we wel na 2 maanden betalen als we heel erg opletten, maar meestal wordt het betaald van de dertiende maand en/of het vakantiegeld in mei.
Ik kan het beter terugkerende lasten noemen, welke ik al kan berekenen. Zo'n zak hondenvoer is toch elke maand een terugkerend bedrag, net als leaseauto, benzine 2e auto, boodschappen. Ik heb dus echt alles wat terugkerend is op een rij. Vakantie en uitjes kan ik goed inschatten, kleding ook. Dan is zo ongeveer alles berekend behalve de onvoorziene uitgaven, welke ik zo lastig vind in te schatten. Want wat koop je zoal?
Wat je zoal koopt heeft toch vooral te maken met wat je kunt kopen? Als je niets overhoudt, tja, dan komen er geen nieuwe meubels.
wij houden meer over, omdat we de gemeentelijke belstingen- heffingen in 1x betalen. totaal tussen de 500 en 600, daarvan sparen we minstens de helft, en de andere helft gaat op aan gereedschap, nieuwe babykamer deze maand, nieuwe vloer vorige maand enz. alles wat we daarna nog overhouden gaat in het sinterklaas potje
Ik heb ook een overzicht met alle lasten erin. De standaard vaste lasten, maar ook de kosten van onze lenzen, autoreparatie (gemiddelde van afgelopen jaar genomen) enz. en de jaarlijkse rekeningen heb ik gedeeld door 12 zodat je een overzicht hebt per maand. Wij sparen automatisch per maand, de rest gaat eigenlijk altijd wel op. Soms bij grotere uitgaven halen we iets van de spaarrekening. Maar ik vind het lastig welk bedrag je over zou moeten houden per maand.
Ja toch lastig hé! Ik snap dat je gaat uitgeven naar wat je hebt, maar ik zoek naar wat verstandig is. En of er echt geen uitgaven zijn die ik over het hoofd zie. En om dan maar geen nieuwe meubels te kopen in een droomhuis vind ik ook weer zowat. Dat is dus wat ik wil voorkomen
50 pm. Dat is echt voor leuke dingen/extra. Daarnaast heb ik m'n belastingteruggaaf per jaar, zodat ik daarvan de grote dingen in huis kan kopen (dit jaar bijv dubbel glas) Vakantiegeld voor de vakantie. Dus red het prima.
Met alles eraf, echt alles. Vanaf de huur t/m de sportpoedertjes en eiwitshakes van mijn vriend, voer en anti-vlooien en teken spul voor de huisdieren, spaargeld en weet ik wat nog meer, houden wij vaak tussen de 150,- en 200,- over. puur voor leuke dingen maar ook om mee te winkelen omdat dat bij ons ook onder de leuke dingen valt. Vakantiegeld en belastingteruggaves zetten we apart totdat we het ergens voor kunnen gebruiken, daar wordt dan bijvoorbeeld een andere auto van gekocht of meubels. Het is ook de bedoeling dat we er een keer van op vakantie gaan maar dat is nog niet gebeurd.
Als ik alle maandelijks terugkerende kosten er aftrek dan ouden we dik 1500 euro over. Dat hebben we weer verdeeld in potjes en gaan naar een spaarrekening die we zelf reserveringsrekening noemen. Hier hebben we potjes onder waar maandelijks automatisch een bedrag heen gestort wordt. Zo reserveren we een x bedrag dus voor: Lenzen Auto (onderhoud/afschrijving enz) Internet (website, mailadres enz) Verjaardagen Zorgkosten Kleding Kapper Brandstof Vakantie Woning Sport En wat over blijft gaat in een potje genaamd overig. Lang niet alle potjes gaan maandelijks op dus hebben we aan het eind van het jaar een mooi bedrag op de spaar staan alvast.
In feite houden wij niet echt iets over na aftrek van de vaste lasten. Ongeveer 50 of soms 100 euro per maand maar dan is er altijd wel een rekening die betaalt moet worden of kleding voor iemand nodig. (dat moet er dan nog af) Als wij al extra dingen doen dan moet dat van het vakantiegeld gebeuren. Zou graag iets van 250 euro per maand willen overhouden, lijkt me best een mooi bedrag! Zal er voor ons nog even niet inzitten maar dat lijkt mij eigenlijk best een aardig streven.
Nu houden wij na het betalen van de vaste lasten nog ongeveer 1700 over. Van die 1700 moet nog betaald worden: Boodschappen Tanken Sparen Extra's Dit gaat snel veranderen omdat mn vriend geen werk meer heeft. Ook mogen wij (als alles goed gaat) in mei 2015 ons 1e kindje verwelkomen. Ik denk dat we dan nog zo'n 1000/1100 overhouden
+1 Hier echt niet veel over op t moment hoog uit 200,- maar op t moment is de spaar rekening zo goed als leeg en moeten er binnenkort veel rekeningen betaald worden, dus moet echt zuinig aan gaan doen en zo veel mogelijk centjes bij elkaar zien te sparen
Hier op het moment echt niets over of max 50 euro. extra dingen doen we van verkopen van dingen , kinderbijslag of meevallers.hebben nu veel extra rekeningen helaas. iedreen lijkt wel op hetzelfde moment te bedenken o ja dat kunnen we deze 2 maanen wel vorderen.
Na aftrek van alle vaste lasten, dus ook kdv boodschappen en reiskosten houden we ongeveer 200 euro over.
Ik heb geen idee...eigenlijk best erg! We komen elke maand uit en sparen ook wel.We geven teveel uit aan onnodige dingen dat wil ik wel eens veranderen.