Weinig gegroeid

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by MamavanJordy, Dec 29, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hoi hoi,

Ben ik weer met een vraagje over mijn dochter. Ze zit sinds kort op nog maar 5 voedingen per 24 uur. In overleg met het cb want ze dronk haar flesje bv niet goed. Zat er lang mee en ze dronk maar 90 a 100 cc. Dus hun advies was laat haar zelf wakker worden voor die fles en sinds we dat dus doen gaat het goed en drinkt ze ineens 120 a 130 cc. Nu geef ik overdag om de 3 a 3 1/2 uur de borst, mocht ze eerder wakker zijn dan krijgt ze eerder, maar moet haar vaak ook nog wakker maken. Ze slaapt s'nachts door en laatste voeding is rond 21.15/21.30 uur en dan weer tegen 7.00/7.30 uur. Dan moeten we haar vaak overigens ook nog wakker maken. Voedingstijden zijn nu globaal rond: 7.00/7.30, 10.00/10.30, 13.30/14.00, 16.30/17.00 en dan weer de laatste om 21.15/21.30 uur.
    Nu ben ik vorige week dinsdag wezen wegen en toen woog ze 3815 gram (geboortegewicht 3150 en ze is nu 9,5 week) en was ze 90 gram aangekomen in 4 dagen. Was daarvoor nog bij de eerste prikafpraak geweest (4 dagen voor het weeguurtje op dinsdag). Nu heb ik haar vandaag weer laten wegen en nu was ze maar 75 gram in 1 week aangekomen en ze woog nu 3890 gram. Volgens het cb hoefde ik hier niets mee nu omdat ze genoeg plast (plasluiers zijn niet extreem zwaar maar je voelt goed dat er plas in zit) en verder wel tevreden is. Ze poept meestal om de dag, laat wel veel scheetjes. Ze drinkt meestal zo'n 10 a 15 minuten en tussendoor verschoon ik omdat ze dan niet echt meer doordrinkt, ze drinkt dan ook maar 1 kant, geef na de verschoning nog dezelfde kant zodat ze ook de achtermelk krijgt. Na de voeding wil ze vaak nog wel zuigen omdat ze maar kort drinkt. Speentje helpt dan en daar is ze tevreden mee. Ik merk echt wel het verschil of ze honger heeft of niet want dan hoeft ze het speentje niet. Ze gaat goed slapen daarna, huilt vaak wel even in bed maar valt dan in slaap.

Nu groeide ik vroeger ook niet hard (pond als ik geluk had in de maand), ik kreeg wel fv en heb heel lang maar 80 cc gedronken. Volgens de lactatiekundige die hier bij mij is geweest kon dit wel erfelijk zijn. Mijn moeder woog ook maar 7,5 kilo met het jaar.

Wat moet ik hier nu mee?

Sorry voor het lange verhaal.

Groetjes Bianca

P.s. ze laat nog steeds vaak de borst los, lijkt of ze dan echt adem moet happen, ook om alles weg te slikken. Ze gooit dan haar hoofd achterover en dan schiet de tepel eruit. Heb al vanalles geprobeerd maar niks lijkt heir te helpen voor.

Flesje gaat nu wel goed zoals je hierboven kunt lezen.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Een lastig verhaal. Als ik puur je verhaal lees en kijk naar de groei dan vind ik dat ze over de gehele lijn (met 3815 nu en 3150 geboortegewicht en 9,5 weken oud) niet voldoende is aangekomen.
    Ze komt dan op nog net 70 gram per week en dat is ruim onder de grens die we aanhouden. De oude richtlijnen waren dat kindjes de eerste 3 mnd tussen de 100-200 gram per week aan moeten komen en sinds een paar jaar wordt zelfs een hogere ondergrens aangehouden. Met 70 gram zit je daar dus ver onder.

Nu zie ik jullie niet en ken de historie niet. Dus het kan inderdaad zijn dat het meevalt....zoals het CB zegt. en dat het erfelijk is maar ik zou dat niet zondermeer aannemen zonder dat eerst naar het hele plaatje is gekeken. Dus wel meer voedingsmomenten etc.

Als ik naar je schema kijk dan ziet dat er overdag prima uit. Ik vind dat ze met een lage gewichtstoename erg lange nachten maakt en weinig voedingen krijgt. (5) Ik zou zelf toch 1 of meer voedingsmomenten toe voegen. Bijvoorbeeld in de avond of in de nacht. (Hoe lekker die nachtrust ook is). Als je kijkt naar fles gevoede kindjes dan zitten die met deze leeftijd ook wel op 4 of 5 voedingen maar dan wel veel grotere volumes.

Als ze voldoende melk binnenkrijgt moeten de plasluiers enorm zwaar zijn en dat meerdere per dag (3-4). Ook/juist als ze al wat ouder wordt. Het aantal poepluiers kan na 6 weken minder worden.

Hoop dat je er wat mee kunt.

Succes

Ilse

Share This Page