Aaaargh... Warme maaltijd..!!

Discussie in 'Voeding' gestart door EmyD, 13 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EmyD

EmyD Niet meer actief

Ha!

Ik weet dat hier al meerdere onderwerpen over zijn, maar ik wilde toch even mijn frustraties kwijt..

Onze dochter (bijna 11 maanden) is nooit geen grote eter geweest. Vanaf 6 maanden zijn we begonnen met groente. Vers wilde ze niet, potjes gingen erin als koek. Dus onder het motto van 'eerst eens groente leren eten, dan stappen we later wel over op vers', begonnen met potjes. Ging hartstikke goed. Maar nu willen we haar toch met de pot mee laten eten. En dat wil madam dus ab-so-luut niet.. Ze proeft altijd alles, dat moet ik wel zeggen. Zoals vanavond, een hapje aardappels, hapje spinazie en dan is het klaar. Prakje van de aardappels en spinazie gemaakt, weer een hapje en dat is het dan. Hapje appelmoes (mjammie) en weer een hapje spinazieprut, gevolg.. ze spuugt het gelijk uit. Zelf eten we gewoon met smaak lekker verder. Onze dochter begint dan te huilen, we geven haar weer een hapje (en weer spugen) en dit gaat door totdat ze helemaal overstuur is. Tot kokhalsen aan toe.
    Dus aan het eind van de maaltijd zitten we met een overstuur kind, dat nog steeds geen hap heeft gegeten. We geven dan nog wel een toetje (yoghurt, frutipura). Eet ze wel op.

We zijn hier nu een paar dagen mee bezig (niet zo lang dus), maar ik ben bang dat ze dit heeeel lang kan volhouden. Het is geen hongerlapje, ze kan gerust zonder eten naar bed. Ze wacht gewoon tot de volgende maaltijd, die ze misschien wel lekker vindt. Dat was met brood ook zo. Ze heeft weken niks gegeten tussen de middag, omdat ze geen brood wilde. We zijn haar toen pap gaan geven als lunch en een maandje later weer brood geprobeerd en nu eet ze gewoon brood. Misschien toch weer potjes gaan geven, en dan over een maandje weer een aantal dagen proberen?

Heeft er iemand tips.. Of kan iemand mij vertellen dat het echt ooit goed komt.. Want ik wil dit best een hele tijd volhouden, alleen is ze vrij licht, dus dan maak ik me daar weer zorgen over..

Oh ja, ala Rapley heeft ook weinig zin. Ze vindt het heel vies om eten met haar handjes te pakken..!!

Alvast bedankt voor het lezen!

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

En zelf laten eten? (dus niet Rapley, maar gewoon er een enorme zooi er van maken ;))
    Vers eten heeft een veel uitgesprokenere smaak dan potjes. Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt om 'je poot stijf' te houden, zeker als je meisje al wat aan de lichte kant is. Ik heb wel eens de tip gelezen om te mengen. Dus een potje mengen met vers en dan de verhoudingen steeds meer aan te passen naar vers. Wie weet is dat nog wat?

3. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Je kunt inderdaad potje en vers mengen. Misschien dat dat helpt.
    Rond de 11 maanden/1 jaar at mijn zoontje ook vrij slecht. Hij wilde zelf eten... Maar ja daar was mama het nog niet zo mee eens. Grote stukken wel, maar potjes e.d nog maar ff niet. Toen hebben we het samen gedaan. Samen lepeltje vasthouden en samen naar zijn mondje brengen. Is even wat gepriegel, maar zijn bakje was binnen 5 minuten helemaal leeg.

4. EmyD

EmyD Niet meer actief

Bedankt voor de reacties..!!
    @Cygnet, ik ben bang dat zelf eten hier geen succes wordt. Ze vindt het gewoon vies als er iets nattigs aan haar handjes komt..
    @Mammie van Roy, zelf laten eten met een vorkje werkt ook met brood. Misschien ook wel met de warme maaltijd.. Alhoewel ze potjes wel gewoon 'gevoerd' wil krijgen.

Bedankt voor de tip van het mengen, misschien dat dat dan werkt. Kan ik dan het beste een half potje mengen met bv een geprakte aardappel..?? Of moet ik dan hetzelfde klaar maken als wat in het potje zit en dan mengen met elkaar??

5. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

als overgang kun je ook vers eten heel glad pureren, met wat water erbij. dan is de textuur meer als een potje. dan kun je het langzaam steeds groffer maken.
    je kunt ook in het begin wat fruit bijmengen, bv appelmoes. en dat dat afbouwen.

6. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Weet je wat mijn schoonzusje heeft gedaan?
    Van die kleine potjes gekocht 4+ mnd. Daar zelf aardappel o.i.d. bijdoen (kun je ook nog varieren met wel of geen stukjes e.d.)
    Met worteltjes heb je dan bijv. hutspot. Dan kun je bijv. over een tijdje ook nog een beetje ui toevoegen als het goed gaat.
    Puree (uit een pakje) ging bij haar zoontje ook goed. En dan mengen met groente die je zelf ook eet.

7. EmyD

EmyD Niet meer actief

Bedankt voor de reacties!
    Hmm.. De tip van die 4-maanden potjes is misschien niet zo verkeerd. Appelmoes hebben we ook al geprobeerd, maar onze meid is ook niet zo'n fruiteter, dus dat werkte helaas niet..
    Het ligt trouwens niet eens zo aan stukjes, want ze eet ook 12-maanden potjes, en daar zitten ook best wel wat stukjes in. Volgens mij gaat het echt om de smaak.. Tjah, die muffe potjes zijn toch ook veel lekkerder dan mama's verse eten..:(

Deel Deze Pagina