Dag allemaal, Even een vraagje over iets dat me nog niet helemaal duidelijk is. Ik ben gek op ham (op brood) en dan met name parmaham, serranoham, coburger ham, etc. Maar ook bacon e.d. vind ik erg lekker. Ik weet dat gerookte-/achterham wel mag, maar mogen deze soorten ham ook wel gegeten worden tijdens de zwangerschap? Wie weet dit? Alvast bedankt!
Volgens mij moet je dan uit kijken met de pure rauwe hamsoorten. Maar ik weet eerlijk gezegd niet welke dat dan precies zijn Daar zijn ze dan weer een beetje vaag in.. Het is namelijk ook nog eens zo dat je inderdaad geen rauwe ham mag, maar als het bewerkt is kan het weer geen kwaad. Dus gepekeld/gerookt en daarna gedroogd. Voedingscentrum zet alles op hun site wat mogelijk verkeerd kan zijn voor je, salami en chorizo staat er bijvoorbeeld ook op maar alleen de ambachtelijk bereidde gedroogde worst kan besmet zijn. Coburgerham is gepekeld en daarna gedroogd of gerookt. Serranoham in pekel/kruidenbad en daarna gedroogd. Parmaham wordt gepekeld en gedroogd. Ik zou dus lekker gaan eten waar je wel mee uit moet kijken is dat het wel dus erg zout vlees is en je daar niet te veel van mag Maar he.. zo kijk ik er tegen aan, wellicht dat andere mij tegen zullen spreken. Zelf neem ik de regeltjes van het voedingscentrum niet zo nauw, eet met gezond verstand en je komt al een stuk verder. Oh boy.. wat zouden italiaanse en spaanse vrouwen het anders zwaar hebben tijdens hun zwangerschap (geen hamsoorten, geen salami, geen chorizo, uitkijken met schelpdieren.. tum tum taahhh En dan nog ligt het babysterfte in Nederland vele malen hoger dan in andere europese landen)
Yotsuba, bedankt voor je reactie! Ik dácht al wel dat het geen kwaad kon om dezelfde reden die jij opnoemt, het is gedroogd en gepekeld, maar ik wist het niet zeker. In verband met het zoutgehalte eet ik het inderdaad met mate. Ik ben namelijk nog steeds op zoek naar iets wat ik even lekker tussendoor kan eten en wat goed vult. Ineens vind ik waldkornbrood met een wat zoutige vleessoort erop érg lekker. Dat ging er gisteren in als koek Ik probeer inderdaad ook mijn gezonde verstand te gebruiken: uitkijken met cafeïne (drink geen koffie, maar wel één glas cola per dag), geen rauw vlees (biefstuk medium en filet american ), geen alcohol, etc. Maar dat weten de meeste mensen ondertussen wel
Het is soms ook flink lastig, maar ik heb zelf wel zoiets als je lichaam er zoooo naar hunkert.. dan is een keertje niet erg Maar goed, ik heb dat vaak alleen met cola of koffie. Gelukkig lust ik nu alleen nog cappuccino maar die trek in een cola kan ik niet weerstaan. Probeer dan ook maar max 2 glazen per dag te drinken, al probeer ik t meestal maar te vermijden. Wat ook lekker is, als je er van houd.. Een crackertje met oude kaas en een cherry tomaatje bijvoorbeeld oude kaas is ook wat zoutig.. dat dan weer wel maar blijkbaar ben je op zoek naar iets als dat hihi..
Ja, dan denk ik dat ik het misschien ook wel nodig heb ofzo.... Ik ben echt dól op energiedrankjes, maar dat durf ik gewoon niet aan en drink ik dus ook niet. Ik vind dat té risicovol, hoe erg ik ze ook mis. Daarnaast vind ik cola inderdaad ook erg lekker en houd ik het bij maximaal één per dag en probeer ik het grotendeels te mijden. Dat lukt aardig Ik houd helaas niet echt van kaas, behalve op een pizza of tosti. Hele oude kaas vind ik soms als klein stukje nog wel lekker, maar nee, ik ben geen kaasliefhebber. In ieder geval bedankt voor je tip en reactie! Ik ga morgen naar de supermarkt voor wat lekkere ham