Onze dochter is begin januari gestart op de peuterspeelzaal, ze is er nu 12 keer geweest. Maar het gaat er nog steeds moeizaam. Meestal is het nog huilen bij wegbrengen en bij het ophalen. Ze eet er niet, drinkt er inmiddels gelukkig wel. Omdat ik thuismama ben willen we heel graag dat ze naar de peuterspeelzaal gaat. Ze is erg eenkennig, altijd al geweest en het is echt nodig dat ze wat losser van mij komt en wat meer gaat leren om op eigen benen te staan. Het is niet zo dat ze het niet leuk vind. Althans ze vind het niet vervelend om naar de speelzaal toe te gaan, ze verteld dat ze de juffen leuk en grappig vind en dat ze er met de andere kindjes gaat spelen. Juffen noemen haar betrokken maar passief. Ze kijkt en luistert wel naar alles wat er om haar heen gebeurd, maar ze doet niet mee met liedjes, spelen, etc. Ze loopt wel wat rond in de speelzaal maar speelt vervolgens nergens mee. Overigens is het wel zo dat als ik thuis liedjes zing ze er hele dansjes bij doet die ze op de speelzaal geleerd heeft (maar daar voert ze dat dus niet uit, maar ze pikt het dus wel op). Maar wat moeten we nou? De juffen zijn van mening dat ze het er niet vervelend vind, maar het is dus ook niet zo dat ze er vrolijk en blij rondhuppelt. Wat zouden jullie doen in deze situatie? Ik vind het zó lastig!
Ik zou het gewoon afwachten, zie het hier wel vaker op de peuterspeelzaal dat ze een tijdje nodig hebben om in te komen.
Het echte "loskomen" in de zin van meezingen en dansen heeft hier wel een paar maandjes geduurd hoor ze had het erg naar haar zin, wou graag heen en huilde nooit, maar de groepsdingen hadden wat meer tijd nodig. Komt vanzelf, sommige kinderen kijken eerst liever even de kat uit de boom.
ik heb nooit meegedaan op de peuterspeelzaal of zelfs de basisschool. Als ik foto's van vroeger kijk zit ik altijd op een stoel of sta ik tegen een muur te kijken. Heb een foto van zwarte pieten die een polonaise doen met mn hele klas terwijl ik op een stoel zit dus miscchien is het gewoon de aard van het beessie??
Ze zit er eigenlijk pas een maand op, en is dus nog steeds aan het wennen. Echt meedoen kan best even duren, zo te lezen observeert ze alles goed en heeft ook plezier daar. Geef het even de tijd. Mijn dochter heeft ook altijd veel tijd nodig om te hechten aan een nieuwe omgeving, bij haar duurde het bij elke overgang ong 2mnd voordat ze loskwam (ook al zit ze vanaf 7mnd op kinderdagverblijf)
Geloof mij...laat haar maar lekker zitten. Ik herken dit "soort" kindjes heel erg. Ik hoop dat de juffen ook tussendoor goed observeren en niet alleen met de toetsen en dan zullen ze wel zien dat het steeds beter zal gaan. Het niet eten zal een kwestie van eng zijn. En het feit dat ze wel dingen oppikt en mee naar huis neemt is heel positief!
Als ze verder er niet ongelukkig is en ze niet heel de tijd huilt, zou ik het nog een maandje ofzo aankijken.
De onze was pas een beetje gewend na 3 maanden.. Dus geef het nog een beetje tijd... Pas na een hele periode ging hij eens praten tegen de leidsters.. In het begin leek het net of hij nog geen woord kon. Kat uit de boom kijk typetjes heb je ook
Hier gaan ze vanaf 3 maanden 2 dagen per week naar het Kdv. Maar oudste doet nog steeds niet mee als ze iets niet leuk vindt. Jongste zal overal aan mee gaan doen, compleet ander kind!! Dus geef het nog wat tijd... Zeker als ze het wel leuk lijkt te vinden! Hoe sta je er zelf in? Wat vind jij ervan dat ze niet meer bij jou is?
Je beschrijft precies mijn oudste. We zijn nu 3/4 jaar verder en nu zijn we eindelijk zover dat ze vrolijk afscheid neemt en meteen op dr gemak is. Sommige kinderen zijn nou eenmaal verlegen of houden niet van het hele groepsgebeuren. zolang ze alleen bij het halen en wegbrengen moet huilen, zou ik vooral doorgaan met de peuterspeelzaal. Is alleen maar goed voor haar sociale ontwikkeling.
Mijn dochter is nu 16 keer geweest en sinds de laatste 3 keer huilde ze niet meer. Ze vindt het nu zelfs leuk, ze is in 1 keer omgeslagen. Ze huilt wel als ze me ziet met ophalen, toch een stukje spanning wat er dan uit komt. Ik ben blij dat ik doorgezet heb!
Dank je wel voor jullie reacties. Dat stelt me enigszins gerust. @soef: Ik vind het prima dat ze naar de peuterspeelzaal gaat. Het is voor mij ook lekker om twee ochtenden in de week de handen een beetje vrij te hebben voor wat andere dingen. Natuurlijk is het wel even wennen geweest en de eerste paar keren zat ik echt op de klok te kijken, maar nu vind ik het prima zo. Uiteraard wil ik wel heel graag dat ze het dan naar haar zin heeft op de speelzaal.