DL heeft in een relatief korte periode 3 keer blaasontsteking gehad. De eerste keer is alweer eventjes geleden. Ik weet zo gauw even niet wanneer maar het was erg koud geweest buiten dus dat is zeker een half jaar geleden geweest, zo niet langer. Vervolgens had ze eind augustus blaasontsteking waar de klachten niet heel overduidelijk waren maar de urine wel aangaf dat er wat zat. Het plasje ging op kweek en 2 dagen later werd ik al terug gebeld dat er een bacterie in zat en dat ze een kuurtje moest hebben. De kuur was het laatste weekend van augustus op het einde en een week later gingen we naar center parcs een weekendje en had ze alweer dezelfde klachten. Bij thuiskomst weer een plasje weggebracht en ondanks die klachten op de eerste dag heel opvallend waren (heel vaak plassen met pijnklachten, daarna volgt bedplassen maar niet meer vaak plassen en geen pijn meer) waren ze vanaf de dag erna weer nauwelijks merkbaar. Maar het plasje werd weer weggebracht en weer was de urine afwijkend. Hij ging weer op kweek en voor het volgende weekend begon startte ze alweer met de volgende kuur. Hier kreeg ze nu ook een verwijzing voor de kinderarts bij omdat zó vaak blaasontsteking niet goed was. Nu vraag ik me af wat ze gaan doen. Ik heb zelf als kind een blaasonderzoek gehad en ik vond dat echt heel naar. Ik hoop dat dat haar bespaard blijft. Iemand die weet wat we kunnen verwachten?
Ik denk dat ze eerst een echo gaan maken. Daarna wellicht een scan van de nieren. Finley had met 6 weken oud een fikse urineweginfectie waarbij hij een week in het ziekenhuis aan het infuus met antibioticum heeft gelegen. Toen kwam hij direct onder controle bij de kinderarts. Daarna kreeg hij als baby zijnde nogmaals een urineweginfectie. Uit de echo's kwam niks bijzonders. Maar veelvuldig een urineweginfectie/blaasontsteking kan een aanslag plegen op de nieren. Vandaar dat toen hij net een jaar was geworden, een nierscan kreeg. Hij vond vooral het infuus verschrikkelijk. Tijdens de nierscan zelf viel hij in slaap. Uit de nierscan kwam niks bijzonders. En toen is hij ook ontslagen bij de kinderarts. Sindsdien ook nooit weer urineweginfecties gehad trouwens. Maar ik denk dat ze dus zullen beginnen met een echo.
Mijn dochter is daarvoor ook doorgestuurd naar de kinderarts. Ze kreeg toen eerst met volle blaas een echo. Daarna moest ze op een speciale wc plassen die meet of ze 'goed' plast. Daarna weer een echo om te kijken of ze haar blaas helemaal leeg had geplast. Ze heeft ook een uitgebreide echo gehad om te kijken of haar nieren in orde waren en of ze geen reflux had. Dat waren geen vervelende onderzoeken en kwam bij mijn dochter niks bijzonders uit. Ze is toen doorgestuurd naar de poep en plas poli en ze bleek wat te weinig te drinken en te weinig te plassen. Dat hebben we dus moeten veranderen. Later heeft ze nog een dagopname gehad voor een nierscan om te controleren of ze geen nierschade had opgelopen. Dat was wat vervelender want ze kreeg een infuus en moest heel lang doodstil liggen in die scan. Maar dat kreeg ze omdat ze ook steeds hoge koorts had bij de urineweginfecties dus dat zal jouw dochter dan niet hoeven.
Oké gelukkig alleen uitwendige onderzoeken. Ik zelf kreeg toen een catheter ingebracht en via die weg een blaasspoeling weet ik me nog te herinneren.
Mijn dochter heeft onlangs een blaasonderzoek gehad en ik heb hem zelf ook gehad. Beide inwendig en middels een catheter. Ik zag er enorm tegenop voor haar omdat ze nog zo klein is (ze heeft hem overigens ook al een keer met 1,5 gehad). Uiteindelijk viel het reuze mee. Ik had haar goed voorbereid en we konden haar goed afleiden (filmpjes ed.) Daarbij vond ik het onderzoek wel vervelend maar tijdelijk en heb daar ook gewoon contant aan gedacht (zo weer over ed.) Ik heb haar eerlijk verteld (ook ervaring) dat het een beetje vervelend is maar dat het goed komt en we bij haar zijn. Ik heb geprobeerd om mijn eigen angst niet op haar over te brengen en dat lukte. Dus als het wel inwendig is keep calm en bereid haar zo goed mogelijk voor. ohw.. en een cadeautje heeft ook geholpen . Na het onderzoek omdat ze zo dapper was.
Wat vervelend, blaasontsteking is ook zo naar bij de kleintjes. Mijn dochtertje heeft er ook al 3 in korte tijd gehad. Bij haar hing het samen met zindelijk worden, en ze veegt soms zelf de bibs af maar nog niet goed hoe het moet. Hierdoor komen de bacteriën ook bij de voorkant. Sterkte!
Hier echo van de nieren en een scan waar ze via een infuus in haar hand contrastvloeistof ingespoten kreeg. Door de emla pleister geen pijn van het zetten van het infuusje. Daarna een blaasonderzoek via een catheter met contrastvloeistof. Dat was een afschuwelijk onderzoek. Hier moest reflux terug naar de nieren uitgesloten worden. Maar het onderzoek via het infuusje had genoeg kunnen zeggen ware het niet dat ze niet stil kon liggen. Jouw meisje zal dat beter kunnen! Beterschap!