Wat kan ik nog meer doen? (diarree)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Dribbel, 28 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dribbel

Dribbel Actief lid

31 jul 2010
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje (bijna 2,5) heeft al anderhalve week diarree, maar is verder vrolijk, eet en drinkt prima, niks anders aan de hand dus. Vanochtend ben ik naar de huisarts geweest en die gaf mij een wormenkuurtje mee (hoewel ik geen wormpjes kan traceren in zijn ontlasting, maar goed, uit voorzorg zei hij).
    Ik nog gevraagd of hij geen ontlastingkweek moest nemen ofzo, maar dat was niet nodig ;)
    Nu geef ik hem dus vanavond dat eerste tabletje en over 2 weken moet hij het tweede tabletje hebben. Maar het lijkt sinds vanmiddag weer wat erger te worden, maar nog steeds is hij heel vrolijk, klaagt niet over buikpijn.
    Maar wat kan ik het beste geven qua voedingsmiddelen en wat juist niet?

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Omdat je schrijft dat hij gewoon zichzelf is: kan hij geen peuterdiarree hebben? Drinkt hij veel appelsap? Appelsap kan ook diarree veroorzaken nml. Eet hij boter op z`n brood, volle melk. Kleine kinderen hebben juist vet nodig.

Hij mag gewoon alles eten in principe, de adviezen van rijst, rijste nat en beschuit zijn achterhaald.

3. Dribbel

Dribbel Actief lid

31 jul 2010
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat is peuterdiarree?

Appelsap krijgt hij regelmatig (Wicky appel), zou ik daar dan beter even mee stoppen? Ik heb op advies van de apotheek Roosvicee stop gehaald, kijken of dat wat aanhaalt. En boter krijgt hij altijd op zijn brood, alleen volle melk lust hij niet (kind van zijn moeder, haha!), dus dat is altijd halfvol.

4. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    klinkt als peuterdiarre idd. Geen vruchtensappen geven (of alleen verdund), maar water, limo/roosvicee of thee ofzo. En inderdaad wat meer vetten laten eten; dus geen 30+ kaas of light producten, bakken in bakboter ipv olijfolie etc etc.

5. Mama sinds 2009

Mama sinds 2009 Fanatiek lid

1 mei 2008
    1.522
    0
    0
    Dit vond ik:

In geval van peuterdiarree heeft het betreffende kindje dus vaak dunne ontlasting zonder dat daarbij de groei stagneert. Dit laatste is een absolute voorwaarde. Indien de groei niet goed is mag je er niet vanuit gaan dat het peuterdiarree is.

Peuterdiarree is het gevolg van het nog niet volledig uitgerijpt zijn van de darm. Hierdoor verteert de darm nog niet alles even goed en kan er diarree ontstaan met zelfs onverteerde voedselresten. Peuterdiarree is voornamelijk lastig en niet zo zeer schadelijk.
    Dieet met vier V's
    Als behandeling voor de peuterdiarree is het goed om het liefst in overleg met een diƫtiste een dieet op te stellen met de zogenaamde 4 V's. Deze staan voor:
    1) Vruchtensappen (deze moeten minder gegeven worden omdat het veel fructose suikers bevat die de diarree in stand houden);
    2) Vezels (meer vezels eten doet de ontlasting verbeteren bij peuterdiarree);
    3) Vocht (minder vocht/drinken geven, kinderen met peuterdiarree drinken soms erg veel en met name appelsap);
    4) Vet (meer vet in het eten doet bij peuterdiarree de diarree verminderen).

Deel Deze Pagina