Hoi allemaal, Ik ben pas net begonnen met het afkolven voor een voorraadje. ik kolf ongeveer een uur na de voeding en ga dat 2 keer op een dag doen. kan ik deze voedingen bij elkaar gieten en daarna invriezen of mag dat niet? Bedankt alvast! Liefs Pooh
Dat mag. Melk die je bij elkaar doet moet dezelfde temperatuur hebben en je moet binnen 24 uur invriezen.
Nog even een kleine aanvulling, misschien had je dat al begrepen, maar zou toch zonde zijn van je melk als het 'verkeerd' gaat. De melk die je bij elkaar gooit om in te vriezen moet ook in dezelfde 24 uur gekolfd zijn. Dus die van smorgens en savonds mogen bij elkaar, maar die van de volgende ochtend mag er weer niet meer bij .
En je zet het na het kolven dus eerst in de koelkast, en pas als het dezelfde temperatuur heeft doe je het bij elkaaar. Als je gaat invriezen, dan is het het handigst om in kleine flesjes porties van ongeveer 75cc in te vriezen. Dan kun je het gemakkelijker gebruiken als aanvulling als je een keertje niet genoeg gekolfd hebt, en je kind kan dan door de verzorger makkelijker op verzoek gevoed worden (eerst 1 flesje, als er meer nodig is nog een flesje), zonder dat er met moeite gekolfde melk in de gootsteen belandt.
Waarom moet het eerst allebei in de koelkast hebben gestaan? Ik heb het toenstraks wel bij elkaar gegooid zonder de nieuwe eerst in de koelkast te hebben gezet? Is het dan niet meer goed?
omdat het dan van verschillende temperatuur is. Of het niet meer goed is weet ik niet maar zou het in ieder geval niet meer invriezen!
Dat is idd omdat het anders niet dezelfde temperatuur heeft. Vandaar dat Nemo in haar eerst post ook zei: Vers gekolfde melk is warm (zoals je weet ), eerder op de dag gekolfde melk bewaar je (neem ik aan) na het kolven in de koelkast. Dus niet van gelijke temperatuur. Als je dus de 'vers' gekolfde melk ook in de koelkast bewaart, tot het ook afgekoeld is, dan kan je het bij elkaar doen en in de vriezer doen. Ik weet niet of je deze melk nu nog in kan vriezen. Wil nog even zoeken, maar ik geloof dat dan de 24 uur om zijn, dus je er niet zo veel meer aan hebt. Maar als ik iets kan vinden, laat ik het nog weten, voor de volgende keer.
Ik kwam nog even terug op mijn bovenstaande bericht, kan eigenlijk niets vinden of je het nu nog in mag vriezen. Wel een schematje gevonden op bv.com over het bewaren: Punten van aandacht bij het verzamelen en bewaren van moedermelk - Ga hygiënisch te werk. - Was je handen voor het kolven. - Gebruik schoon en gesteriliseerd kolfmateriaal en flesjes. - Koel de moedermelk zo snel als mogelijk. - Bewaar flesjes moedermelk altijd achter in de koelkast. - Vries de melk binnen 24 uur in. - Reserveer een aparte lade in de vriezer voor de moedermelk. - Geef elk zakje of flesje afgekolfde moedermelk een etiket met daarop de datum. - Vervoer de melk koel van werk naar huis en van huis naar crèche. - Als moedermelk op een temperatuur van 05 °C wordt bewaard, kun je de dagopbrengst opsparen en alles bij elkaar in één fles of zakje mengen en in de koelkast bewaren (of invriezen). Handige weetjes - Verse moedermelk blijft langer goed dan (koe)melk omdat er actieve ziektekiem bestrijdende factoren inzitten. Dus ondanks de grote hoeveelheden suiker en de relatief lage hoeveelheid eiwitten is moedermelk een slechte voedingsbodem voor bacteriën. De eiwitten in de moedermelk zijn vooral antistoffen; bacteriën leven niet van deze eiwitten, maar worden erdoor vernietigd. Daarom kan verse afgekolfde moedermelk, waar hygiënisch mee omgesprongen is, 5-10 uur bij een kamertemperatuur van 20 °C bewaard worden. - De kleur van moedermelk varieert van doorzichtig tot blauw, groen, wit, grijs tot zelfs roze. De kleur van de melk zegt niets over de voedingswaarde. - Afgekolfde moedermelk, en zeker ontdooide moedermelk, kan wat vreemd, zepig of ranzig ruiken en smaken. Dit is normaal en betekent niet dat het bedorven is. - Vlokjes in de melk zijn meestal vetvlokjes. Door de fles na het opwarmen rustig te schudden (zwenken), lossen deze weer op. - Sommige baby's weigeren ontdooide moedermelk, waarschijnlijk vanwege de smaak. Geef deze baby's zo mogelijk verse moedermelk. - Veel kinderen lusten de melk ook op kamertemperatuur.