hoi ik ben een jonge moeder van 26 en geef ons ventje al 3maand bv in het begin had ik veel melk maar nu begin dat te verminderen ook al drink ik veel water en drink ik venkelthee, toch heb ik s'avonds te weinig melk zodat ik verplicht ben om s'avonds een flesje te geven. ik geef heel graag bv en ik zou het zonde vinden om nu al te moeten stoppen. weten jullie wat ik kan doen om weer meer moedermelk te hebben. groetjes tinne
Wat extra aanleggen (in de avond), wat extra kolven (in de avond). Lekker de kleine bij je nemen, met huid op huid kontact. Wanneer je een flesje geeft zeker ook kolven om je borsten te stimuleren. Vraag-aanbod principe. Als jij een flesje geeft, weten je borsten niet dat de kleine drinken wil en maken dus ook geen melk. Succes!
Waarom denk je dat je een flesje bij moet geven? Is het soms omdat je kindje 's avonds vaak komt? Dat is namelijk een bekend gegeven dat clusteren heet. Kindjes drinken heel vaak (en met heel vaak bedoel ik dan ook echt heel vaak ) kleine beetjes achtereen. Dat kan een hele avond duren. Zo kunnen ze een mooi voorraadje voor de nacht opbouwen. Het beste is om hieraan toe te geven. Het gaat vanzelf een keertje over. Sowieso is vaker aanleggen beter dan een flesje geven. Doordat je een flesje geeft, krijgen je borsten geen seintje dat er meer melk nodig is en maken ze dat ook niet aan. Je kunt dan in een vicieuze cirkel terecht komen. Kun je hier iets mee?
uhm tja, stranger, ik geloof dat ik in mijn uitleg wat te kort geschoten ben ja . Je hebt gelijk met je vraag, waarom het flesje en de uitleg over het clusteren.
Iza heeft ook een hele periode 's avonds geclusterd. Mijn borsten waren 's morgens vol en rond, 's avonds net theezakjes.... Ik had dan ook direct het idee dat mijn productie ophield. Toch doorgezet, veel aangelegd en geen fles gegeven. Op een gegeven moment was het gecluster ineens over!
stranger heeft gelijk hoor, dat vooropgesteld, het is beter geen flesje geven en veel aan te leggen. rust te nemen en goed te drinken. maar: ik heb ook een poos het probleem gehad dat ik 's avonds te weinig melk had en ons ventje houdt niet van lege borsten om uren aan te liggen dus dat was elke keer drama. ik heb dus een tijd lang 's avonds een extra flesje moedermelk gegeven dat ik 's ochtends (als ik wel veel melk had) na of tijdens de eerste voeding kolfde. het is omslachtig maar hier werkte het beter dan 's avonds 'worstelen'. stoppen hoeft sowieso niet als je dat niet wilt. je bent al drie maanden bezig dus je kunt echt je productie wel op pijl krijgen. hier ging het overigens snel beter toen de bijvoeding een rol ging spelen. toen was een beetje minder melk niet meer zo erg.
Gooi die venkelthee maar weg, dit is een fabeltje, en werkt eerder stagnerend op je productie. Bij 3 maanden komen de bekende regeldagen inzicht. Veel aanleggen, eventueel op jouw verzoek een keer extra, en je productie past zich weer aan.
hoi iedereen bedankt voor de reacties ik zal het eens proberen om hem s'avonds vaker aan te leggen en eventueel s'nachts zodat ik weer meer melk heb alvast bedankt hoor! ik laat nog iets weten
hoi ik het inderdaad zo gedaan elke avond veel aangellegt en ik moet zeggen dat het inderdaad goed geholpen heeft. voordien gaf ik hem maar 4keer per dag bv en nu terug 6keer en ik merk wel een verschil hoor. alvast bedankt voor de tip groetjes
Gelukkig dat het beter gaat. 4 voedingen is ontzettend weinig op die leeftijd. 6 tot 10 voedingen is normaal. Fijn dat je een oplossing gevonden hebt.