Ja titel lijkt een beetje vaag... Snap wel hoe je moet voeden op verzoek maar ik denk niet dat dat bij ons meisje werkt Ons meisje krijgt kv om de 4 uur dus: 7.00-11.00-15.00-19.00-23.00 Ze vraagt eigenlijk nooit om de fles! Ja in de ochtend maar verder eigenlijk niet. Soms is ze al wakker op de tijden dat ze de fles moet krijgen maar jammert dan niet ofzo. Soms moet ik haar er echt voor wakker maken... Als ik zou moeten voeden op verzoek. lijkt mij dat ik dan ergens diep in de nacht het laatste flesje nog moet geven ofzo... Nou en dan gaat het ochtendflesje van 7.00 ook al niet meer op... Hoe doen jullie dit dan? Of doe ik iets niet goed ofzo?
Als je volledig op verzoek voed maakt het allemaal toch niet uit? Toen mijn dochter jonger was, hadden we regelmatig dat er soms maar een uurtje tussenzat en soms wel 5-5,5 uur. Gewoon naar behoefte. Late voedingen en wakker maken deden (en doen) we niet aan. Als ze snachts honger had, dan was dat dus zo.
Ik voed ook op verzoek! Ze eerste krijgtie rond 07.30! En eigenlijk zit er bij de 3 flessen altijd 4 uur tussen! Hij houd zelf een strak schema aan.. haha..krijgt de laatste met een badje rond 19.30/20.00 en dan de volgende weer om 07.30!
wij hebben voorheen altijd op verzoek gevoed, daarna een schema (in de hoop dat ze door zou slapen 's nachts..) en nu misschien toch weer over op voeden op verzoek. Als we voeden op verzoek komt ze heel onregelmatig. gister bv om 15 uur fles en toen pas weer om 22 uur. en vannochtend 06.30. Maar ja: 's nachts voeden heb je dan misschien wel. Bij ons maakt het geen verschil, want als we met schema voeden dan komt ze ook 's nachts maar doe gewoon waar je je goed bij voelt. Als het prima gaat met jullie schema, waarom dan niet?
Wij voeden ook op verzoek! Ze komt meestal netjes om de 4 uur maar er zit ook weleens 3 of 5 uur tussen. Alleen de avondfles geef ik om een tijd die mij uitkomt, zolang ze wakker is. Als ze bijvoorbeeld in principe om 01.30 weer zou "moeten" drinken, dan geef ik hem wel om 23.00 of 24.00 uur. Verder is het juist wel fijn om het aan haar over te laten; ik geef dus meestal de avondfles tussen 23.00 - 24.00 uur en dan komt ze zelf voor de volgende voedingen, dat varieert dus; tussen 3 & 5, de volgende fles is dan weer tussen 6 & 9 etc... Meestal is het redelijk hetzelfde qua ritme. Maar we maken haar dus niet wakker voor flessen en als ze een keer een uur eerder of een uur later wilt, dan is dat prima!
Ik voed om die reden dus niet altijd op verzoek. Ik vind 4 uur tussen 2 voedingen overdags echt de max namelijk, vooral omdat hij de neiging heeft niet zoveel te drinken. Maar anders zie ik het ook gebeuren dat hij 's nachts gaat inhalen en daar heb ik ook niet zoveel trek in. Dus ja, soms moet ik hem inderdaad uit bed plukken. Maar regelmatig krijgt hij ook na 3,5 uur een fles. Meestal om de 4 uur. En dan nog vraagt hij er dus vaak niet om, al drinkt hij de fles dan toch wel redelijk. Ik vind het niet zo'n ramp hoor. Wel makkelijk zoveel voorspelbaarheid
In de kraamweek hebben we haar geprobeerd wakker te maken voor haar middag fles, om 15.00 zat mn man met slapende baby en koude fles op de bank "Het lukt niet!" Haar vervolgens laten slapen en tussen 16.00 & 17.00 komt ze altijd uit zichzelf. Dus hier geen nachtelijke inhaalslagen en een meisje die ik lekker niet wakker hoef te maken! Zodra ik haar hoor smekken maak ik de fles, verschoon haar, en dan drinkt ze lekker. 's Nachts sla ik 't verschonen om 4 uur over tenzij ze gepoept heeft en vaak slaapt ze dan tijdens de fles al drinkend een beetje door.
Ik ken het: ons kleintje komt zelf ook bijna nooit voor een fles. Hij rommelt hoogstens wat, maar echt huilen om honger ofzo.. Dat ken ik niet. Als ik dus zou moeten wachten op hem, dan kom ik snachts op hele gekke tijden uit. Wij hebben het dus niet gedaan en op een half uurtje eerder of later, hou ik mijn schema aan. Met als reslutaat dat hij nu al 3 nachten heeft doorgeslapen! (al weet je natuurlijk nooit zeker of dat alleen daardoor komt). Dus als het beter voelt om je eigen schema aan te houden: gewoon doen!
@ suusjeuh: oh maar ik bedoelde ook niet dat ik nooit zou voeden op verzoek hoor Maar bij mijn zoontje werkt het gewoon niet zo. Hij heeft een tijdje te weinig gedronken (vanwege de reflux) waardoor hij te weinig groeide. Met dit ritme drinkt hij nu wel voldoende en dat wil ik graag zo houden. Vandaar dat ik hem om de 4 uur wakker maak. En tijdens zijn nachtvoeding heeft hij vreselijke honger dus ik ben bang dat dat erger wordt als hij overdags nog minder gaat drinken Dus vandaar dat we het hier redelijk op de klok doen
Yuki, gelukkig werkt voor iedereen wat anders! Het is al fijn zat dat de tijden veranderd zijn en je niet je baby "hoeft" te laten huilen omdat ze pas over een half uurtje "mogen" drinken. Maar bij kindjes die uit zichzelf niet om drinken vragen is het inderdaad wel nodig ze wakker te maken denk ik!
Wij doen het redelijk op schema en toch een beetje op verzoek.. 's ochtends de eerst fles krijgt ze als ze wakker wordt maar is ze om acht uur niet wakker dan maak ik haar wakker, de dag begint hier gewoon om acht uur.. De rest van de dag krijgt ze om de 4 a 5 uur een fles en dan wordt ze meestal wel wakker. De laatste fles is wel op verzoek, dat kan 23.00 uur of 3.00 uur zijn of helemaal niet.. De laatste paar dagen krijgt ze hem niet en slaapt ze gewoon door tot ongeveer 7 uur..
we zijn begonnen met bv, na 5 weken kv, toen had hij net zo'n schema als jij: 7-11-15-19-23, het week wel eens een half uurtje af, maar over het algemeen kwam hij rond deze tijden, als hij om 15.00 nog sliep, liet ik hem slapen tot max 16.00 dan kwam het zeeer zelen voor dat hij nog sliep, anders deed ik zijn deur open en ging ik wat rommelen boven, zodat hij rustig beetje bij kon komen.... om 23.00 maakten we hem altijd wakker voor de fles, liever een keer wakker maken, dan dat hij midden in de nacht kwam... er lijkt me niets verkeerds aan der manier zoals jij het doet! Ik zou je kindje gewoon ongeveer een uur "schommeltijd" geven, half uurtje/uurtje voor of na als ze nog aan het slapen is!