Hallo! Ik zit met een probleempje. Onze dochter is 6 weken en woog gisteren 4200 gram (in 2 weken is ze 270 gram aangekomen). Nu slaapt ze sinds een aantal dagen 's nachts door. De laatste fles heeft ze rond 22.00-22.30 uur leeg en dan slaapt ze tot de volgende ochtend 7.00-7.30 uur. Heerlijk dus! Maar nu komt ze overdag maar aan 5 flessen. Dat is volgens het CB geen probleem, maar dan zou ze wel 130 cc per voeding moeten drinken. De eerste fles is geen probleem, die heeft ze in ongeveer 20-30 minuten leeg. Maar dan zou ze in principe ongeveer 3,5 uur later weer de fles moeten hebben (om de 5 flessen te halen). Daar moet ik haar meestal wakker voor maken, en dan drinkt ze ongeveer 110 cc. En de rest van de dag gaat eigenlijk hetzelfde. Ik geef haar eigenlijk elke keer eerder de fles dan dat ze zelf aangeeft. Ze doet dan 45-60 minuten over de fles! Tussendoor gaat ze liggen steunen en kreunen en speelt ze met de speen. Ook valt ze vaak in slaap tijdens de fles. Volgens het CB moet ze per dag tussen de 600 en 700 cc per dag krijgen, zeker omdat ze niet heel veel was aangekomen. Maar ze zit nu dus ongeveer op de 550 cc (met heel veel moeite). Ze vonden het daar niet nodig om haar 's nachts wakker te maken voor de voeding, zolang ze daar zelf niet mee komt. Nou vraag ik me af of het misschien beter is om haar overdag zelf te laten komen ipv op de klok te kijken (met het risico dat ze te weinig flessen krijgt, maar wel de 130 cc per fles drinkt), of zou het kunnen dat ze gewoon wat minder voeding nodig heeft dan andere baby's. Of misschien toch de nachtvoeding terug inbouwen..? Heeft er iemand hier misschien ervaring mee, of heeft iemand misschien tips voor mij? Oh ja, ze is heel erg allert en wakker, ook als ze 's ochtends wakker wordt... En ze is vanaf de geboorte al geen snelle drinker geweest (meestal deed ze rond de 30 minuten per fles). Sorry voor het lange verhaal..
En wat als je nu wat meer tijd tussen de flessen laat? Dat ze savonds rond 23.00 uur op de laatste fles zit? Misschien redt ze het gewoon beter om om de 4 uur de fles te krijgen? Dat krijgt mijn zoontje nu ook met 135cc... Hij slaapt snachts ook gewoon door... Komt rond 7.00 uur... Tis maar een idee hoor...
Mijn dochtertje dronk ook wat te weinig volgens het boekje. Maar ze is nu 2,5 maand en wel gewoon netjes aangekomen en ze zit prima iets boven de curve (net zoals haar lengte). Ik heb haar iedere keer zelf laten komen, en niet op de klok gekeken. Hier werkte het prima, en als ze dronk, dronk ze iig goed. Nog steeds gaat het prima. Ze zit nu op 5 flessen van 165 ml, maar die drinkt ze soms niet helemaal op. Maar ze groeit iig goed en poept en plast netjes, dus ik hoef niets te veranderen van het cb.
Er werd mij op het CB nu ook vertelt dat het richtlijnen zijn... In 7 jaar tijd hebben ze daar nu ook geleerd dat elk kind toch anders is hihihihi
Ik lees pas nu je bericht en ja: ik heb er ervaring mee, wij hadden hier namelijk hetzelfde probleem. Volgens het cb 'moest' onze dochter zoveel drinken maar ze kreeg het gewoon niet op. En nu ben ik echt geen paniekzaaier, dus ik dacht: laat maar kletsen. Ik heb haar steeds aangeboden wat ze zou moeten drinken, en had ze genoeg, nou dan had ze toch genoeg?! Ze bleef, net als jouw kindje, wakker en alert en erg vrolijk en tevreden, waar maken ze zich dan zo druk om op het cb? Ze zeiden daar ook, ze moet tussen de 100 en 150 gram per week aankomen, nou, ze kwam per week 115 gram aan en nog was het niet goed!! Ik hecht er niet zoveel waarde aan dus, ze drinkt totdat ze genoeg heeft en zolang ze het goed doet vind ik het prima! En trouwens, er zijn dagen dat ze veel meer drinkt, de dagen daarna drinkt ze dan weer minder. Ik ga het er niet induwen hoor, maak je niet te druk en blijf gewoon je gevoel volgen en let goed op hoe je kindje het doet. Je moederinstinct is soms veel meer waard dan een paar cijfertjes!!
Hoi Chantal, Bedankt voor je reactie. Ik ben zelf gelukkig ook niet zo'n druktemaker, maar helaas zorgen anderen er soms voor dat je je juist druk gaat maken. Maar onze kleine doet het nog steeds hartstikke goed, en het is nog steeds geen grote drinker.. Ik denk bij de richtlijnen van het cb altijd maar dat dat gemiddelden zijn..!!