Hoihoi, Ik ben een beetje onzeker over de hoeveelheid fv die mijn kleine krijgt. Ze weegt nu 4740 gram ( ik weeg elke twee weken en ze komt tot nu toe elke twee weken rond de 350 gram aan) ik probeer haar behoefte een beetje te volgen maar ze blijft maar drinken. Nu is ze verkouden en is het hele ritme ontregelt, ze slaapt bijna niet overdag waardoor ze natuurlijk eerder honger voelt dan als ze zou slapen maar toch drinkt ze alles wat ik haar aanbied op. Ik ben soms echt een uur een voeding aan het rekken, echt heel slecht maar ze krijgt echt al te veel. Slapen zou de uitkomst zijn maar daar ben ik mee aan het werk en de verkoudheid helpt ook niet echt. ze krijgt nu 6 x 120/4, dat is eigenlijk al teveel maar ze wil steeds maar weer drinken. Ik bied het in 6 keer aan, dat was altijd ok voor haar maar nu ze verkouden is, niet meer slaapt overdag komt ze veel eerder. Kleine flessen aanbieden in meerdere keren helpt niet echt omdat ze echt niet meer verzadigt is na een kleinere fles... iemand tips?
Ze doet er tussen de 20 en 25 minuten over incl kort boeren van klein minuutje tussendoor, met de prematuren speen van dr Brown. Daar valt dus denk ik niet zoveel te halen?
Hier kreeg ze een tijdje 6x150 (met late/nacht voeding) en toen was ze nog lichter dan jou kleine. Nu zit ze op de 5x150 maar drinkt niet alle flessen helemaal leeg. Dus misschien grotere flessen maken en kijken wat ze er mee doet?
Op dit moment volledig kv, nutrilon 1. Tot voor kort nog met een deel bv erbij maar dit is helaas niet meer het geval. Maar de hoeveelheid, 6x 120/4 is dat te veel of kan ze dit hebben?
Als je de max berekend krijg je onderstaande som; 180cc voeding x kg = hoeveelheid voeding per dag. 180 x 4,7 = 846 cc voeding per dag (24 uur) 6 x 120/4 = 6× 135 = 810 cc voeding. Dus voor het maximale mag je nog 1x 30/1 geven, maar je geeft nu niet te veel. Mocht ze wel meer willen drinken mag je 10-15 cc vocht per fles extra geven (dit telt niet als extra voeding). En werkt dat niet kan je ervoor kiezen om 1 schepje standaard te vervangen door forte voeding.
Rekensommetjes zijn er om je een basis mee te geven. Elk kind is anders, dus ook hun behoeftes. Ik hou wel aan dat ik niet structureel meer dan een liter geef (30 scheppen) Met 6 weken gaf ik 7 flessen van 4 scheppen, dus meer dan jij en hij woog toen rond de 5 kg. Hij had dat gewoon nodig, was heerlijk verzadigd, geen gehuil en hij sliep er goed op. Ik hou minimaal 2 uur tussen voeding aan, ene x wilde hij na 2.5 uur fles, andere x na 3,5-4 uur.. Gewoon in meegaan.. Inmiddels 9 weken en ik zit nu op 6 flessen van 5 scheppen (was minder verzadigd en kwam sneller, dus opgehoogd en kwam vanzelf meer tijd tussen doordat ie beter sliep) Zo zielig als ze huilen van de honger, zou een extra flesje geven!
Extra fles of minder flessen met meer voeding. Laatste geeft vaak meer voldoening. Je hebt nou eenmaal hongerlapjes. Als je structureel over de max heen gaat kan je forte proberen. Met groeispurts willen ze ook vaak meer drinken.