Is mijn borstvoeding nu op???

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door wanda73, 17 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wanda73

wanda73 Actief lid

24 dec 2010
    242
    0
    0
    zoekende
    Kampen
    hallo saskia en/of mirjam,

ik ben vorige week vrijdag opgenomen in het ziekenhuis met een ontstoken alvleesklier, dat kwam omdat er bij mij een galsteen vast heeft gezeten in de galwegen! Ik heb toen de 1ste 2 dagen sterke pijnstilling gekregen en ik mocht geen borstvoeding geven, mijn zoontje kreeg toen flesvoeding! Daarna heb ik wel weer 2 dagen borstvoeding geven!
    "s Woensdags ben ik met spoed alsnog geopereerd en mocht ik weer geen borstvoeding geven ivm met medicatie en moest mijn zoontje(vandaag precies 4 weekjes oud) weer flesvoeding hebben.
    Gister mocht ik weer beginnen met borstvoeding geven, maar ik heb het gevoel dat er niet veel uitkwam omdat mijn zoontje maar bleef huilen en huilen! We hebben toe besloten om hem toch maar weer flesvoeding te geven en toen was hij eindelijk rustig!! Vandaag ook maar begonnen met flesvoeding en nu heb ik geprobeerd te kolven maar er komt haast niks meer uit mijn borsten!!

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik weer gewoon borstvoeding kan geven? Kan ik de productie weer opgang krijgen of kan dat niet meer??

Ik ga vandaag maar proberen om mijn zoontje zowel aan de borst te leggen als flesvoeding te geven!
    Kan dit trouwens kwaad of niet??

Ik zou een snel antwoord erg prettig vinden!!

groetjes wanda

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Jeetje, je bent goed ziek geweest. Hopelijk weer goed aan het opknappen.

Je lichaam heeft een behoorlijke knauw en stress gehad en dat heeft zijn invloed op je productie. Ook bepaalde medicijnen kunnen een negatief effect hebben. (ik weet niet welke medicijnen je hebt gehad)

Het is zeker WEL mogelijk om je BV weer goed op gang te krijgen, echter kost dit wel tijd en energie. Hierbij moet je je eigen herstel goed in de gaten houden.

Tips:
    - Leg je kindje zo vaak aan als hij wilt. Voed hem bij zolang je productie nog niet goed op gang is gekomen. Het liefste met evt. afgekolfde moedermelk, anders met KV.
    - Zorg ervoor dat je kindje goed aan de borst ligt.
    - Zorg voor veel huid-op-huid contact.
    - Het bijvoeden kan je met een fles doen, maar om je borsten het beste te blijven stimuleren kan je ook een borstvoedingshulpset gebruiken van bijv. Medela. Je kindje wordt dan aan de borst bijgevoed en zo worden je borsten wel continu gestimuleert.
    (Als je de BVhulpset wilt gaan gebruiken is het goed om een lactatiekundige bij jou in de buurt 1x mee te laten kijken voor correct gebruik)
    - Kolf na elke voeding af. Het liefste dubbel zijdig en electrisch.
    - Masseer je borsten voor het voeden-kolven met een natte/ warme doek zachtjes richting de tepel.
    - Als je 15 minuutjes hebt gekolft kan je enkelzijdig nog even 5 minuten kolven en met de andere hand TIJDENS het kolven masseren richting de tepel.
    - Voed/kolf in een aangenaam warme en rustige omgeving. Het liefste naast je kindje of met een foto van je kindje erbij.
    - Medela heeft een kruidenthee die je productie positief kan beinvloeden. Te verkrijgen bij homeopathische winkels zoals de Tuinen.
    - Ook zijn er homeopathische kapsules met daarin gezegende distel en fenugriek (Wel de combi, op zich zelf werken ze niet)
    - Hoe is je toeschietreflex? Als deze vertraagt is kan je bij je huisarts een neusspray krijgen om deze sneller te laten komen.
    - Mocht dit allemaal niet helpen. (geef het een paar dagen de tijd) dan kan je met je huisarts overleggen om Domperidon te gaan gebruiken om je productie op te hogen. Doe dit alleen als andere dingen niet helpen.

Succes, bij meer vragen horen wij het graag.

Groetjes Saskia

3. wanda73

wanda73 Actief lid

24 dec 2010
    242
    0
    0
    zoekende
    Kampen
    Hoi saskia,

ik heb sinds vandaag al iets meer bv tijdens het afkolven!
    Hij krijgt nu voor iedere flesvoeding eerst mijn borsten en daarna soms nog 30-60 ml flesvoeding, ligt eraan hoeveel hij nog wil drinken!
    Is er nog meer wat ik kan doen??

Ik ben inderdaad erg ziek geweest, maar gelukkig voel ik me elke dag weer een stukje beter!
    Omdat ik zo ontzettend veel pijn had van de ontstoken alvleesklier dat ik morfinespuiten heb gehad om de pijn te doen verzachten en antibiotica tegen de ontsteking tegen te gaan! Mocht niks zelf eten, had een sonde via mijn neus direkt naar mijn darmen om mijn alvleesklier te ontzien! Gelukkig heeft mijn lichaam daar goed op gereageerd zodat ik snel geopereerd kon worden! heb op de dag van de operatie nog 1 morfine spuit gehad en daarna alleen nog maar paracetamol-zetpil!
    Achteraf bleek ik hier al tijdens de zwangerschap last van te hebben gehad, maar het werd toen afgedaan als harde buiken!

bedankt voor jullie wijze raad en advies!

groetjes wanda

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

FIjn dat je je alweer een stuk beter voelt.

Zoals je het nu doet is prima. Deze manier blijkt voor jou goed te werken.

Mocht je meer willen doen om het proces te versnellen kijk dan nog even terug naar mijn eerdere berichtje voor tips&tricks.

Succes.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina