hoeveel bv in fles bij 6 maanden

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Xellepel, 9 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Hoi,

Toch maar weer een vraag van mij. Ik blijf zelfs na 6 maanden onzeker over de borstvoeding.
    Het kolven gaat hier met up en downs. Als de productie weer omhoog gekrikt is (domperidon, thee, vaker kolven en aanleggen), dan zakt het snel weer in. Zo blijf ik dus aan de gang.
    Maar het valt mij op dat als ik een aantal dagen vrij ben, dus niet hoef te kolven. Mijn zoontje ook korter lijkt te drinken. Dan vraag ik me af, drinkt hij minder of meer in kortere tijd?
    Zou hij korter kunnen drinken maar toch evenveel als voorheen doordat hij bijvoorbeeld grotere teugen neemt of kan dit niet?

En hoeveel zou ik moeten neerzetten in een flesje als ik werk? Hij drinkt nu over de dag; 1x bij mama, 2x een flesje van 180 en dan weer 2x bij mama. Is minder dan 180 ook genoeg want vaak red ik het niet om zoveel te kolven? En ik heb namelijk het idee dat hoe vol de fles ook zit, hij hem toch wel leeg drinkt.
    Stel dat ik alle 5 de voedingen kolf, hoeveel heeft hij dan nodig? Die theorie van 150 ml per kg telt dan niet meer toch?
    Hij is bijna 6 maanden en weegt ruim 8 kg.

Alvast bedankt.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ik zou het gewoon eens uitproberen met die flessen. Veel kindjes drinken inderdaad wat er aangeboden wordt en komen of eerder voor nog een voeding, of halen in wanneer mama er weer is. (lekker makkelijk)

Het kan heel goed kloppen hoor, dat je kindje effectiever drinkt: sneller klaar en toch voldoende binnen halen.

Fijn dat je merkt dat je die dagen niet extra hoeft te kolven. Wat zijn je parameters waaraan je afleidt dat je productie inzakte?
    (ik heb het even niet meer paraat, sorry)

Een rekenmodule heb ik niet voor je, je kunt even vragen bij het cb En straks kun je aan de slag met andere voeding, en overbrug je de dag misschien makkelijker, ook wanneer je niet hele flessen vol kolft.

Veel succes weer!
    Blijf genieten

3. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Ik merk dat ik steeds minder kolf. Eerst kon ik nog voorraad opbouwen en hield ik elke dag ongeveer 40 cc over naast de 2 flessen van 180. Nu kom ik steeds iets te kort.
    Ook heb ik dagen gehad dat mijn zoontje echt ontevreden was en vaker kwam en ik had slappe borsten bij het opstaan.
    Nu dit over is, heb ik dus wel minder als ik kolf. Dat vul ik dan maar uit met (melk)ijsblokjes uit de vriezer tot 180 cc.

Het cb geeft zelf aan niet goed te weten hoeveel bv je klaar moet zetten als je werkt. Dus houdt ik die 180 maar aan. Daar heb ik ooit voor gekozen omdat ik dat toen kolfde en hij er tevreden mee leek.
    Daar is hij nu nog tevreden mee. Daarom durf ik niet zo goed minder te geven.

Inderdaad ga ik binnenkort beginnen met hapjes. Ik had er nog niet aan gedacht dat hij dan met iets minder melk tevreden zou zijn omdat hij daarnaast ook nog voeding krijgt.

Dank je wel weer!

4. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Die berekening van 150 ml per kg over 24 uur, dit gebruik je nu niet meer toch?
    Is er dan een nieuwe berekening bij deze leeftijd 6 mnd / gewicht 8,5 kg?

5. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    nee, die gebruik je niet meer. Kindjes drinken gemiddeld ergens tussen 570 en 900-1.000 ml per 24 uur. Variabelen zijn mogelijk omdat niet alle kindjes hetzelfde zijn uiteraard.

Ik denk dat je kindje genoeg krijgt!

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Oja en melkbehoefte neemt af naar het eerste jaar. Ik moet het even uitzoeken, maar kindjes drinken echt minder melk vanaf dat ze een jaar zijn. (ook hier: variatie natuurlijk mogelijk)

Deel Deze Pagina