Haren trekken

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by theeleut, Dec 30, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. theeleut

theeleut Actief lid

Aug 19, 2008
    314
    2
    18
    Hoi,

Als mijn dochter (2,5) ziek is begint ze aan haar haren te plukken. Nog niet zo erg dat je kale plekken ziet, maar ik kom wel hele bossen tegen in haar bed en kamer.

Probleem is dat ze het alleen op haar kamer doet, dus kan ik het niet verbieden, alleen achteraf duidelijk maken dat het niet zo handig is.

Wie kent dit of hoe zouden jullie dit aanpakken??

2. theeleut

theeleut Actief lid

Aug 19, 2008
    314
    2
    18
    niemand???

3. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ik heb het zelf heel erg gehad toen ik klein was, wel zo erg dat ik er een kale plek van heb, maar ik kan mijn scheiding schuin doen dus niemand ziet het :p

maar mijn ouders hebben mij naar bed moeten laten met handschoenen aan die ik zelf niet uit kreeg, ik hoefde ze niet meer om toen ik oud genoeg was om te begrijpen dat het niet goed is om zo aan je haar te trekken en ik er dus ook echt vanaf bleef,

maargoed dat is natuurlijk al wel 18/19 jaar geleden :p

4. theeleut

theeleut Actief lid

Aug 19, 2008
    314
    2
    18
    dat is dus iets waar ik bang voor ben... dat het op een gegeven moment een gewoonte wordt die lastig is af te leren... maar wat wel zichtbaar is / blijft.

5. Tulli

Tulli Niet meer actief

Tja ik ken een jongetje die dat deed...die hebben ze kaal geschoren om het af te leren...maar dat wil je bij je meisje ook niet doen :( Moeilijk!

6. theeleut

theeleut Actief lid

Aug 19, 2008
    314
    2
    18
    Nee, dat zou ik nou niet echt gelijk doen... ben juist blij dat ik er eindelijk een staartje in kan maken...

7. Chrissie

Chrissie Niet meer actief

Mijn dochter deed/doet dit ook. Ze is nu 2.5 jr, en het begon toen ze bijna 1 was. Zo erg dat ze echt kale plekken had en we het afgeschoren hebben tot een milimeter. Toen ging t tijd goed, maar op goed moment begon ze weer. Ze doet t vooral in bed, en ze slaapt nu met een washandje om haar hand die we om de pols vast zetten met plakband zodat ze m niet af kan schuiven. Volgens de dokter komt dit vaker voor bij meisjes en neemt het na het 2 of 3 jaar af. Daar hoop ik nog steeds op ;) Verder herinneren we haar er overdag vaak aan dat ze van haar haartjes moet af blijven en heeft ze een knuffel met haartjes waar ze aan mag plukken. Ze weet dit nu ook en zegt zelf dat ze aan Eend wel mag plukken. Toch vervalt ze makkelijk in herhaling, ik zie haar ook niet constant en dan is het toch een gewoonte die er in zit. Ze heeft nu geen kale plekken meer, maar één kant is wel dunner van t friemelen en we houden haar haar nog steeds kort. Ik hoop dat t gauw over gaat, een meisje met mooie haartjes en staartjes zou ik ook leuk vinden ;)

8. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Onze dochter doet/deed het helaas ook.... Toen ze 1,5 jaar oud was is ze ermee begonnen op het kdv. Waarschijnlijk uit verveling /frustratie /niet in slaap komen. Ze hebben haar goed in de gaten gehouden en haar elke keer uitgelegd dat ze niet aan haar haren mocht trekken als ze het zagen, maar dat werkte helaas niet echt... Uiteindelijk slaapt ze daar dus niet meer overdag. Een aantal weken geleden heeft ze het ook nog een keer bij mijn schoonmoeder gedaan, ook in bed. Hele plukken haar eruit getrokken, ik stond echt half te janken toen ik haar ophaalde :( Een vreselijk gezicht, moet ook hartstikke veel pijn doen natuurlijk!

Ik heb contact opgenomen met een KA en een gedragstherapeut omdat ik me best wel zorgen maakte (had ook niet moeten googlen) en volgens beiden hoirt het een beetje bij de leeftijd. Sommige kindjes bonzen met hun hoofd tegen de muur /grond, andere gaan bijten of meppen er op los. Is puur frustratie, die ze nog niet goed kunnen uiten op deze leeftijd.

Onze dochter is ook bijna 2,5 en ik heb haar uitgelegd dat ze niet meer aan haar haren mag trekken omdat haar haren anders niet groeien en we dus geen mooie staartjes kunnen maken. Ze begrijpt dit wel heel goed en zegt bijvoorneeld als ik haar haren kam "ikke niet haren trekken, haren moeten groeien".

Misschien kan je het haar ook proberen uit te leggen? Met behulp van een pop of zo? Ze begrijpen vaak meer al wij denken....

9. theeleut

theeleut Actief lid

Aug 19, 2008
    314
    2
    18
    dank je voor de tip, ze heeft nu geen pop met haren, maar dat is natuurlijk wel te regelen. ze heeft niets met knuffels, maar misschien als ik het haar uitleg dat ze daar wel aan mag plukken wil ze dat misschien wel als vervanging.

Share This Page