Onze zoon is 4,5 jaar en gaat dus al een half jaar naar de basisschool. Hij ging altijd zonder problemen naar school, echter toonde hij op sociaal vlak wel afwijkend gedrag in de klas. Hij slaat kinderen, pest ze en wil heel erg de baas spelen. Hij wil beslissen hoe het gaat. Inmiddels heb ik hier een aantal gesprekken met de juf over gehad. Sinds de kerstvakantie is het helemaal mis. Hij wil niet meer naar school. Huilt voor hij naar school moet en in de klas blijft hij nog lang doorhuilen. Hij geeft aan dat hij het te druk vindt, met name in de ochtend. Hij ziet de kaartjes hangen van wat hij allemaal moet doen en dan is het nog meer mis. In de middag gaat dit beter, hij hoeft dan niet zoveel.Juf weet ook niet zo goed wat ze ermee aanmoet. De ene dag heeft hij buikpijn, dan hoofdpijn en keelpijn. Heb hem 1X op moeten halen, maar bij thuiskomst was er niks meer aan de hand. Nu huilt hij al 1,5 uur omdat hij morgen weer naar school moet. Ik weet het even niet meer. Hij (en wij ook) slaapt erg slecht. Is veel wakker en schommelt dan heel hard in zijn bed heen en weer. Is bekend in het zkh vanwege vele allergieën en astma. Hier hebben wij zijn slaapproblemen aangekaart en ook zijn gedrag (thuis zijn hier ook geregeld momenten dat hij ongepast gedrag laat zien). Hiervoor mogen we in febr. Naar een medisch psycholoog. Maar nu met het probleem op school en slapen wat daardoor nog slechter is geworden breekt het ons op. Ik ben moe en prikkelbaar. Wil zo graag weten waar zijn gedrag nu vandaan komt. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe heb jij dit naar schoolgaan opgelost? Ik kan hem toch moeilijk thuishouden.
Misschien meerdere oorzaken of een opeenstapeling van dingen waardoor hij zich zo gedraagt. Hopelijk krijgen jullie daar binnenkort meer duidelijkheid over. Misschien kun je hem 2 dagen thuis houden. Moet wel net kunnen met je werk, maar het klinkt alsof hij erg moe is en er momenteel teveel op hem af komt om te verwerken.
Hopelijk krijg je ooit antwoord op je vraag (waar komt zijn gedrag vandaan), maar dat zal niet makkelijk zijn. Misschien kan de juf voor hem een apart dagritme geven en in stukjes. Dan is het gelijk duidelijk voor hem, wat er wanneer verwacht wordt. Laat hem eerst zien wat hij tot de eerste pauze gaat doen, en verder nog even niet. Misschien zelfs vooraf afspreken wat hij gaat doen op de keuzemomenten. Blijf in gesprek met de juf en de intern begeleider. En nog belangrijker: zorg goed voor je zelf, ga op tijd naar bed en pak je rust zodra het kan. Veel succes en mocht je willen schrijven of meer vragen hebben, kun je me pb-en. Ik kom zelf uit het onderwijs en heb ervaring met kinderen die wat "meer" nodig hebben.
Misschien kan de juf inderdaad de ochtenden in voor hem te begrijpen stukjes hakken, zodat er iets minder op hem af komt. In de klas van dochter is hangt een planbord, misschien kan je iedere ochtend met hem bij het planbord beginnen? Neemt hij het eerst met jou door en dan later nog eens met de juf. Jij kan het hem waarschijnlijk beter uitleggen als de juf, aangezien je hem beter kent. Hopelijk helpt de medisch psycholoog jullie verder!
Zit je zoon op een school met dalton onderwijs? Ik weet uit ervaring dat ze daar met veel taakjes werken. Ik heb mijn kind bewust op een openbare school gezet en dus geen dalton onderwijs. Dat zet namelijk best veel druk op bepaalde type kinderen. Ik ben ervan overtuigd dat mijn zoontje daar ook niet tegen opgewassen zou zijn..
Je kind is nog niet leerplichtig, dus misschien kan hij tot de voorjaarsvakantie halve dagen naar school. Weer even opnieuw opbouwen.