welke spenen aanschaffen

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door frannie82, 25 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hoi, ik wil borstvoeding gaan geven maar voor de zekerheid ook alvast een flesje en spenen. (had een avent flesje in prenatalpakket) Welke speen is waarvoor geschikt, ik zag in de winkel avent spenen met +3 en +2 enz. maar kan niet vinden op verpakking wat dit inhoudt.....
    Ik heb ze straks toch nodig voor het KDV en wil niet als het niet lukt met borstvoeding mijn man in het heetst van de strijd naar een winkel sturen maar het gewoon in huis hebben...
    Iemand die dit weet?

2. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb zelf geen spenen gekocht. Ik heb er nu wel een stuk of vier liggen (blije doos, felicitas), die ik heb gekregen. Ik weet niet eens of ik ze ga gebruiken, maar is dan altijd nog snel genoeg gekocht toch?

3. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    Avent heeft ook een starterset met 4 flesjes (2 grote en 2 kleine) en de goede spenen voor de flesjes.
    Maar je kan het beste speen 1 kopen die is voor pasgeboren baby's. 2 is vanaf een maand of 3 en 3 vanaf 6 maanden geloof ik. De opening is steeds groter maar in het begin moet die juist zo klein mogelijk zijn om aan de zuigbehoefte te kunnen voldoen.

4. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    speen 1, daar zit een gaatje in, in 2 zitten er 2 etc. Geloof dat ze bij een maand of 3-4 idd overgaan naar 2 (erg, weet het nu al niet meer van de eerste)

5. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0
    Welke speen je gaat gebruiken hangt echt van het moment af. Voor na de geboorte als de borstvoeding niet zou lukken (jou reden dus om iets in huis te willen hebben), is een speen nr. 1 prima.
    Als het goed is zit er op de fles die je hebt gekregen van Avent toch een speen. Ik denk een nr. 1 speen, dat is vrij standaard wat op de fles zit als hij nieuw is.
    Dat is prima. Meer heb je echt nog niet nodig.

En als je man het niet goed weet, kun je ook naar de dichtbijzijnste DA bellen (zelf of kraamhulp) en doorgeven wat je man komt halen. Zo hadden wij het gedaan met iets wat bij de thuiszorg moest worden opgehaald. Handig toch. Zo hoeft manlief in de winkel ook niet meer te zoeken, er hangt ook zo ontzettend veel in het spenen-schap.

Ik heb 6 maanden borstvoeding gegeven.
    Ik had vooraf wel wat flessen in huis gehaald. Ik heb 2 grote flessen en 1 kleine van Born-Free.
    Ik had alleen nr. 1 spenen in huis. De andere heb ik later bijgehaald. Al drinkende merk je vanzelf of het zo goed is en zo niet, dan koop je dan wat anders.
    Zo heb ik ook de tippee-fles gekocht omdat mijn zoon de fles weigerde. Ik dacht; misschien werkt dat beter. Geen idee of het zo was, maar die heb ik nu dus ook staan. Maar gebruik ik niet meer. Heb zelfs nog een nieuwe speen...

Zo'n starterspakket zou ik nooit kopen. Als de bv goed gaat, gebruik je die kleine flessen niet. Overbodig dan dus.
    En sowieso vind ik zoveel flessen zelf echt overbodig. Ik was ze toch vrij snel af na het drinken, want vind het heel onhygienisch om hem te laten staan. Dus de fles is daarna gewoon weer schoon voor volgende voeding.

Verder antwoord op je vraag;
    Hoe groter het getal, hoe groter het gat in de speen.
    Op de verpakking staat meestal wel vanaf hoeveel maanden het doorgaans geschikt is.
    Nummer 1 is vanaf geboorte.
    Nummer 2 geloof na 3 maanden ofzo. En nummer 3 is vanaf 6 maanden.
    Dan hebben sommige merken (difrax, born-free) ook een 3 standenspeen. Je kan de fles dan draaien en afhankelijk hoe je de speen in de mond hebt, hoe groot het gaatje wordt.

En dan hebben sommige merken nog een aparte speen voor papfles. Bij bon-free heeft het gat dan de vorm van een Y. Maar de driestandenspeen wordt ook wel gebruikt voor een papfles.

Tot slot; welke speen voor welke fles. Doorgaans koop je de speen van het merk fles. Heb je avent-flessen, daar moeten de avent-spenen op. In die spenen zit een systeem voor luchtventilatie in verwerkt.
    Born-free heeft dit systeem in een soort dop die tussen de fles en de speen in zit.
    Difrax weer in de dop.
    Difrax heeft flessen met kleine hals en brede hals. Er zijn dan dus kersenspenen (kleine hals) en brede-hals-spenen.

Tja... veel keuze dus.
    Waar je voor kiest........ moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Er is natuurlijk ook verschil in prijs.
    Maar uiterlijk doet ook mee. Ik denk dat sommigen de difrax mooi vinden en ze daarom kiezen.

Ik koos voor Born-Free omdat vrienden er tevreden over waren.... en ze waren toen in de aanbieding...

6. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0

Dat is niet bij elk merk zo.
    Bij born-free is er altijd 1 gat, maar de grootte is verschillend.....
    Volgens mij is wat jij beschrijft zo bij Avent.

Maar zelfde doel; hoe hoger het getal, hoe sneller de melk eruit komt!

7. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Dat klopt, het gaat ook om een speen voor een aventflesje

8. MamaPrincess

MamaPrincess Actief lid

16 mei 2011
    157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou een startpakket van tommy tippie halen! Mijn beeb wou niet uit de avent fles drinken omdat de speen smal is en ze niet wist hoe eruit te drinken! De flesjes van tommy tippie hebben de vorm van je borst waardoor ze er veel makkelijker uit kunnen drinken

9. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Hier gewoon de afgekolvde melk (in combi met borst) gewoon in een aventflesje gegeven ging altijd prima. Ik zou als je deze al hebt niks anders aanschaffen tot je weet of het wel of niet gaat. Is zonde van al het geld.

10. MMindy

MMindy Niet meer actief

In combi met BV kan ik je alleen maar aanraden om GEEN startpakket te kopen, echt zonde van het geld. Gewoon 1 fles, met de nieuwe speen (is inderdaad de newborn versie) en als je kindje groter is en ook echt uit die fles wilt drinken een grotere speen te halen en een reserve fles voor bv het kdv.
    Niet alle kinderen willen uit de fles drinken die jij in huis hebt, en het is echt zonde als je dan een hele voorraad hebt staan.

(wij hebben ook de aventfles uit het prenatal pakket, en een difrax fles omdat onze 1e dochter niet uit de aventfles kon/wilde drinken. Maar toen hadden we ook alleen het gratis aventflesje, een andere fles is zo gehaald)

11. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Oke dan laat ik het zo en kijk ik even welke speen bij her flesje zit bedankt voor de tips in ieder geval!

12. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Bij Avent is kleinste speen vlgs mij niet nr. 1 maar 0.

Deel Deze Pagina