Dag dames, Ik weet niet of dit onderwerp helemaal goed staat,maar het past naar mijn idee ook wel een beetje bij baby uitzet. Ik vroeg mij af wat je allemaal moet regelen op het moment dat de kleine er is? En via welke weg dit dan gaat. Ik bedoel dan de dingen zoals; aanmelden bij zorgverzekering kinderbijslag andere kindertoeslagen aanmelden bij huisarts?? Wanneer regel je deze dingen en via welke weg? En hoe weet je voor welke dingen je in aanmerking komt? Ben ik nog dingen vergeten? Ik hoor het graag van jullie. Liefs Sannie
aanmelden bij zorgverzekering Ligt er een beetje aan waar je zit. Bij Levi zat ik bij zorg en zekerheid, kreeg toen in mijn kraampakket een kaartje mee die we binnen 6 weken na de geboorte moesten opsturen. Zit nu bij Interpolis en die moeten we gewoon na de geboorte even bellen kinderbijslag Gaat automatisch zodra je je kind aangeeft bij het gemeentehuis andere kindertoeslagen Gaat geloof ik ook tijdens het aangeven ( belasting kijkt of je er recht op hebt ) kinderopvangtoeslag etc moet je wel zelf aanvragen via de belastingdienst aanmelden bij huisarts?? Je kan even bellen maar wij sturen gewoon een kaartje, is gelijk alle info bekend.
@ kaatje85 Bedankt voor de tips!!! Wij zitten ook bij Interpolis ( zorgactief is dat geloof ik), dus dan bellen we ook maar zodra die kleine er is. Huisarts moet ik nog even switchen denk ik, aangezien mijn vriend en ik nu niet dezelfde huisarts hebben,maar ik het straks wel fijn vind dat we als gezin bij dezelfde huisarts zitten. Kinderopvangtoeslag is het 1e jaar nog niet van toepassing voor ons, de opa's en oma's gaan ieder 1 dag oppassen. De rest dus via de gemeente bij aangifte, ook dat moet goed komen. Nogmaals bedankt!!! Groetjes, Sannie
Niet vergeten dat je je kindje binnen 6 weken opgeeft bij de zorgverzekering, anders is hij/zij dus niet verzekerd oja...ik weet niet of jullie een uitvaartverzekering hebben, maar ook daarbij is het zo dat je hem/haar binnen 6 weken door moet geven.
@Annie24 Dank je wel voor de tip wat betreft de uitvaartverzekering. Ik zelf heb geen uitvaartverzekering,maar mijn vriend wel. Neem aan dat die kleine dan op de polis van mijn vriend kan??? Zijn kinderen gratis meeverzekerd? Groetjes, Sannie
Even bellen, vaak zijn kinderen onder de 18 gratis meeverzekerd en het lijkt me enorm verstandig als je voor jezelf ook een verzekering afsluit.
kinderbijslag moest ik wel zelf regelen via internet. Ik kreeg wel een brief thuis via de gemeente maar moest het zelf invullen.
Wij hebben een geregistreerd partnerschap en ook samen een uitvaartverzekering, dus ons zoontje staat gewoon bij ons op de polis en ik betaal voor hem geloof ik 10 euro per jaar ofzo (maar dat ligt ook weer aan het bedrag waarvoor je verzekerd bent), dus ik weet niet hoe het zit als alleen papa een verzekering heeft en mama niet. Anders even bellen naar de verzekering en meteen zelf even een verzekering afsluiten. Zo duur is dat niet. Als je zelf een uitvaartverzekering afsluit is het kindje in je buik trouwens ook al verzekerd. Mocht er iets misgaan met de bevalling (waar we natuurlijk niet vanuit gaan ) en het kindje overlijdt dan heeft hij/zij dezelfde dekking als die jij hebt. Althans, dat is bij onze uitvaartverzekering (Dela) zo.
Je kan je kind via je partner mee verzekeren. Is niet gratis, maar kost weinig zo'n verzekering. Misschien verstandig om jezelf dan ook mee te laten verzekeren? Ook bij je WA verzekering doorgeven dat je een kindje hebt. Huisarts gaat vaak vanzelf. Mijn ha had de geboorte doorgekregen vanuit het ziekenhuis. die belde tijdens de kraamweek voor een huisbezoek.
Misschien heb je recht op kindgebonden budget? Dit kun je nagaan op de website van de Belastingdienst. En alvast een aparte map aanschaffen voor de financien van je kindje is ook handig. Een identiteitskaart/paspoort is sinds kort op eigen naam. Een identiteitskaart kost geloof ik 8,50, een paspoort veel duurder.