Ik wil met een groep kinderen een groepskunstwerk maken. Dit lijkt me erg leuk: http://www.kunstfanaatjes.nl/artikelen/workshop-kunstendag-voor-kinderen/ Maar, hoe kom je aan zo'n grote bol? Iemand een idee? Of heeft er iemand anders een ander leuk idee voor een groepskunstwerk met kinderen?
Oeh, dat is wel een leeftijdsspanne om rekening mee te houden. Wat ik ooit gedaan met een groep kinderen van het AZC: Ter voorbereiding moet je een paar grote platen greyboard kopen. Projecteer een lijnafbeelding op het greyboard (ik deed dit met het meisje met de parel van Vermeer omdat dit aansloot bij de lessenserie) en trek over met watervaste stift. Je krijgt dan een soort hele grote kleurplaat: Bekijk bijlage 561060 Vervolgens snijd je de platen in stukken van 10x10 of 15x15, wat je handig vindt. Nummer de vierkantjes aan de achterkant zodat je de volgorde nog weet als de tekening weer in elkaar gaat. Behoorlijk wat voorbereidingstijd dus, maar wel een tof resultaat hoor! Goed, dan kun je met de kinderen aan de slag. Zet de tafels vol met bordjes verf en verschillende formaten penselen. Kies maximaal 2 kleuren. Ik heb wit en blauw gekozen, voor een soort Delftsblauw effect. Geef de kinderen de kartonnen vierkanten een beetje random door elkaar heen en laat ze maar schilderen. Ze snappen er eerst niks van, omdat ze dus een stuk karton met alleen een paar zwarte lijnen hebben, maar laat ze maar de eerste stukjes in elkaar puzzelen. Ze gaan zien dat de stukjes samen een tekening vormen. Laat ze gek doen met de verf. Door elkaar roeren om verschillende tinten te maken, ze kunnen patroontjes bedenken, kleine landschapjes schilderen, hun naam in mooie letters, schilderen met klodders, schilderen met hun handafdrukken, de kleuren in elkaar laten overlopen enzovoorts. Omdat ze niet weten welk stukje ze kleuren, krijg je een heel mooi mozaïk-effect als je alle stukjes aan elkaar legt. Wanneer de stukken droog zijn, ga je met zijn allen de stukjes op een plaat hout plakken (allemaal een kwastje met lijm, goed letten op de juiste volgorde) en als ook de lijm droog is, vraag je een paar kinderen om de zwarte lijnen nog een keer goed over te trekken met een kwast met zwarte verf. De lijnen moeten er echt uit springen namelijk. Ik heb op deze manier een groot kunstwerk gemaakt met een 'klas' en dat heeft een hele prominente plek op een ROC gekregen en alle kinderen waren apetrots
Zoiets dacht ik ook aan toen ik de openingspost las . In het ziekenhuis hier hebben ze ook zoiets hangen. Daar hebben ze een grote boom getekent op verschillende canvasdoeken. Die zijn allemaal los van elkaar geschilderd en beplakt en daarna weer tegen elkaar aan gehangen. Ziet er echt super leuk uit.
Dit soort dingen zijn niet altijd even origineel, maar wel heel haalbaar voor een grote groep kinderen waarvan de leeftijden zo ver uit elkaar liggen. Op die manier kunnen ze toch hun bijdrage op hun eigen niveau doen zonder dat je binnen de groep hoeft te differentiëren. En het resultaat is toch heel leuk
Ja ik gok dat het werk in het ziekenhuis ook gemaakt is door scholieren. Heb het nog nooit ergens anders gezien, vind het wel redelijk orgineel eigenlijk .
Het handige is natuurlijk ook dat het plat is en dus aan de muur kan. Dan is het voor een instelling ook makkelijker om het werk een mooie plek te geven! Canvassen, houten schilderijen, vlaggenlijnen, maar ook verzamelingen van keramische tegeltjes doen het altijd goed