Welke sport/clubs per kind?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Liva, 20 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.291
    25.758
    113
    Mijn twee oudsten zaten eerst op zwemles en daarna pas op een andere sport. Redenatie hierachter was dat ze het al druk genoeg hadden met wennen aan school en drie middagen bso. Na zwemles hebben ze meerdere dingen geprobeerd: hockey, turnen, karate. Nu zitten ze al een tijdje op vaste sport. De oudste op modern jazz en de middelste op voetbal. Ze zaten wel altijd op 1 sport tegelijk, omdat het in combi met werk al lastig genoeg was om dat te organiseren. Nu werk ik niet, maar heb wel meer kinderen die sporten, dus daarom nog steeds 1 sport per kind. (Maar met genoeg sportmomenten om mij flink te laten rijden ;))

Bij mijn jongste dochter maakte ik een uitzondering. Ze zat op karate en zwemles tegelijkertijd. Karate was omdat ze de nodige gedragsproblemen heeft en ik een sport zocht waar ze op een positieve en gedisciplineerde manier haar energie kwijt kon. Dat ging uitermate goed met karate. Toen zwemles klaar was, mocht ze nog een sport kiezen naast karate (wel zo eerlijk aangezien karate voornamelijk mijn keus was) dat werd streetdance. Daar bleek ze zo goed in te zijn dat haar juf aanraadde om auditie te doen voor de voorselectie. Daardoor zit ze nu op: klassiek ballet, 2x jazz en tapdance. Dat is verplicht om bij de voorselectie te mogen dansen. Dansen is ook haar passie, dus zolang het haalbaar is, mag ze ook zoveel dansen. Inmiddels dus wel karate en streetdance laten vallen.

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Overigens, hebben jullie de nieuwe 'beweegrichtlijnen 2017' gelezen? Beetje onduidelijk wat het precies inhoudt, maar ze adviseren dagelijks een uur intensief bewegen voor kinderen en 3x per week spier- en botversterkende activiteiten. Ik moet zeggen dat ik blij ben met de dansles van dl, dat is tenminste 1x per week een heftige workout. Want verder springt ze wel dagelijks een half uur van de bank af, maar we zijn nu niet elke dag bij een klimrek etc.

3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.014
    6.754
    113
    zuid-holland zuid
    Oh nou wij halen dat uur per dag wel... We hebben een trampoline in de tuin en een speeltuintje voor de deur. Verder doen we zo veel mogelijk op de fiets. Mijn kinderen zijn non-stop buiten aan het bewegen, daar hebben we niet echt perse een sportclub voor nodig.

4. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    Kabouter voetbal is toch 2x per week (zaterdag en maandag) dus dat gaan we nu proberen. Op zaterdagochtend dan nog zwemles.

Eerst dit eens starten, zien hoe het gaat.

Bedankt voor alle reacties. Altijd leuk om even een beeld te krijgen wat er bij anderen gebeurt.

5. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Onze oudste is begonnen zwemles, 2x per week en dat was genoeg voor hem.
    Toen hij zijn diploma's had (A&B), is hij gaan voetballen, 2x trainen en 1 wedstrijd. Af en toe zaten er seizoenen bij waar hij ook nog 1x per week keeperstraining had.
    Sinds 3 jaar golft hij ook, sowieso 1x per week training, soms een wedstrijd en ze gaan regelmatig in de avond nog even de baan op.

De middelste is het meest sportief en actief. Is begonnen met zwemmen en voetbal. Voetbal 2 seizoenen gedaan, maar hij vond alleen de trainingen leuk en niet de wedstrijden.
    Zit ook sinds 3 jaar op golf (dezelfde frequentie als oudere broer) en is dit jaar gestart met athletiek (2x per week).
    Vorig schooljaar zat daar ook nog een kunst-cursus bij... een beetje druk voor ons, maar wel heel leuk.

De jongste is begonnen met zwemmen toen hij 5,5 was (heel bang) en zwemt 1x per week. En na de vakantie start hij ook met golf.

Ze gaan alle 3 één middag naar de bso.

6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.281
    23.399
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Inderdaad, hier ook! Zijn altijd uren buiten, ook op kdv en bij oma. Ook trampoline en verschillende speeltuintjes. Fietsen, rennen. Dafne is echt niet de hele dag binnen te vermaken, dus vooral nu in de zomer zijn we minstens 4 uur buiten.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Moehaha ik denk dat mijn jongste per dag aan een uur NIET intensief bewegen komt:D

amdaa vindt dit leuk.
  8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.498
    36.455
    113
    Hahaha, dat dacht ik ook. Die moet ik soms echt afremmen.

tuc vindt dit leuk.
  9. veense

veense Niet meer actief

3 en 4 jaar (naast 4 dagdelen psz en groep 1): peuter-kleutergym 1 uur per week
    5 en 6 jaar (groep 2 en de eerste 2 maanden groep 3): zwemles anderhalf uur per week
    6,7,8 jaar: (groep 3/4/5) volleybal 1 uur per week
    8,9 jaar (groep 5/7): half jaar tennisles
    9 jaar (groep 7): wedstrijdzwemmen 2 x per week, 1 maand badminton uitgeprobeerd
    10 jaar (groep 8): wedstrijdzwemmen 3x per week en regelmatig wedstrijden, en 1x per week gitaarles. Zwemmen is ze na 3 maanden in deze frequentie gestopt, minder mocht niet anders kon de club de top niet bereiken, en toen is het bij 2x gitaar in de week gebleven de rest van dat jaar. Wel inmiddels een trampoline in de tuin ;)
    11 jaar (brugklas gymnasium): ze gaat vanaf deze week 1x per week musicaldans doen (1 uur), daarnaast 2 uur kunst- en cultuurklas (oa ook dansen en toneel etc), 2 uur gym op school, en 2-3x per week gitaar (priveles, ensemble en orkest). Op zondagavond club van de kerk. Ze fietst overal zelf heen binnen onze woonplaats, lijkt me naast al het huiswerk wel even voldoende ;) Ze wilde eigenlijk nog wel een sport doen omdat ze bang is dat ze anders te weinig beweegt, maar de meeste sporten kunnen haar maar kort boeien, of ze vragen/zoeken toptalent met bijbehorende tijdsinvesteringen, en dat zit er voor haar niet in en willen wij en zij niet.
    Vind het ook wel belangrijk dat er voldoende tijd is voor schoolwerk EN voor afspreken met vriendinnen en ze daarnaast ook nog tijd heeft voor haarzelf en om lekker met haar broertje te spelen (wat meestal ook uitmondt in lekker druk dollen op trampoline of in speelkelder)

Ben wel blij dat ze vanaf nu alles gewoon zelf op de fiets kan doen, heb heel wat gebracht en gehaald de afgelopen jaren. Onze jongste is 2, voor hem hoeven we nog even niet na te denken. Hij beweegt genoeg trouwens ;)

10. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.536
    14.055
    113
    Vrouw
    Zoon van 7 zit op voetbal, 2 keer per week trainen en op zaterdag een wedstrijd en op zwemles. Op het moment dat dit te zwaar gaat worden dan gaat zwemles uiteraard voor de voetbal.

Dochter van bijna 5 zit op voetbal, nu nog 1 keer per week trainen maar zoals het gisteren ging mag ze binnenkort wel 2 keer per week of vaker gaan trainen. Ze zit officieel nog bij de puppies dus nog geen wedstrijden maar bij spelers tekort doet ze op zaterdag wedstrijden mee bij de F-jes.
    Ze staat op de wachtlijst voor zwemles.

11. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Oudste (bijna 8) zit op judo en gaat straks starten met paardrijden. Dan zal judo wel minder leuk worden.
    Middelste zit ook op judo (snapt er alleen echt helemaal niks van, maar heeft er wel lol aan) en zwemles 2x per week. Als hij z'n diploma misschien ooit ook nog eens gaat halen, laat ik hem kennismaken met gymmieturnen.
    Dochter 5 zit op zwemles, 2x per week, zelfde tijden als broer (vrijdag en zondag). Verder nog niks. Ze wil ook graag op judo, maar wil nog even wachten. Ben nog niet zo'n fan van de judogroep waar de jongens in zitten en daar zal ze dan bij in komen. Is een 'pittige' club, waar de trainers hun handen vol aan hebben. Als ze gaan splitsen wil ik er nog wel eens over nadenken.

12. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier zitten ze allebei op voetbal en ze gaan beginnen met kickboksen. Toen ze nog op zwemles zaten, deden ze dat naast voetbal. DL heeft daarna nog even op gym gezeten, maar dat vond ze niet meer zo leuk.

Ons schema is nu:
    Maandag - voetbal DL
    Dinsdag - voetbal ZL
    Woensdag - voetbal DL
    Donderdag - voetbal ZL
    Zaterdag - wedstrijd voetbal ZL
    Zondagochtend - kickboksen
    Zondagmiddag - wedstrijd voetbal DL

Ze mogen van mij er op zich nog wel wat bij doen als ze dat zouden willen, maar bijna alle sporten zijn hier tegelijk met voetbal, dus dat is niet handig. En eigenlijk vind ik het zo ook wel prima, ze spelen veel buiten en spreken graag af met vriendjes/vriendinnetjes en dat kan anders niet meer zo vaak.

13. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Onze zoon van 8 zit op atletiek. Erg leuk en heel erg afwisselend , dat is wat hij er zo leuk aan vind.
    Dus als je kind het liefst alles tegelijk wil zou dit misschien ook een optie zijn?
    Hij gaat 2x per week sporten en 1x per week naar scouting.

14. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Eerst zwemles, daar was ze voor de zomervakantie net mee klaar. Nu gaat ze op acrogym (ze is 6)
    Gaat ze 2x per week doen
    Oudste van 8 gaat nu op paardrijden. Zat op circusles samen met haar zusje trouwens.

15. gemma87

gemma87 Actief lid

14 mrt 2011
    371
    2
    18
    Oudste 6 is nu met laatste deel zwemles bezig daarnaast danst ze en rijd ze 1 x per 2 weken paard..
    Paardrijden doet ze overigens al eerder dan ze in lopen en is niet standaard 1 uur gewoon rond hobbelen e daarbij wat simpele aanwijzingen..
    Als zwemles voorbij is gaat ze daarvoor in de plaats boksen..

Zoon bijna 5 is net gestart met zwemles en begint ook net met boksen.
    Heeft 6 mnd gejudot maar was er klaar mee..
    Ook hij zit af en toe te paard maar das max 10 min per keer dan is hij t zat.
    Verwacht dat hij uiteindelijk ook gaat voetballen ...

Sporten is gezond voor ze zolang ze plezier hebben vind ik t goed..

16. veense

veense Niet meer actief

Inmiddels hebben we haar ook opgegeven voor musicalles: iedere zaterdagochtend anderhalf uur. Ze is helemaal gek van het fenomeen musical, heeft besloten dat ze naar de toneelacademie wil en musicalster wordt later ;) Kan ze in ieder geval haar ei kwijt, en dit tijdstip doorkruist haar school-en huiswerktijden tenminste niet.

Deel Deze Pagina