Vorige week donderdag zijn we begonnen met het potje te introduceren bij mijn oudste dochter. Ze kende het potje al en wist ook dat je daarop moet plassen/poepen. Dit heeft ze zelfs al een aantal keer gedaan een paar maanden geleden. Donderdag was het vooral heel veel dweilen en 1x een plasje op het potje. Vrijdag was het 2-3x een plasje op het potje en veel dweilen. Zaterdag ging ook redelijk, zondag en maandag hetzelfde. Ze heeft tot nu toe 2x echt zelf aangegeven dat ze naar het potje moest, de rest is toch echt meer op ons verzoek. Soms/vaak duidt dat ook op luid protest, ze wil dan niet op het potje! Als ze dan toch zit, plast ze ook. Ze is dan uiteraard helemaal trots en wordt door ons dan ook beloond met een sticker en samen het plasje weg gooien (vind ze geweldig ). Ze zegt dan ook dat ze plassen op het potje wel leuk vind Maar goed, het is nu dinsdag en er gaat nog steeds heel veel mis. Poepen wil ze sowieso nog niet op het potje (vind ik ook niet gek) maar het plassen gaat dus ook echt nog lang niet altijd goed en bijna nooit op haar eigen verzoek. Ik zie aan haar dat ze weet wanneer ze moet plassen. Ze gaat op en neer hupsen, veranderd 300x van plek, loopt onrustig heen en weer etc. Als ik dan vraag of ze moet plassen zegt ze "nee ik niet potje plassen". Als ik dan toch een beetje langer door vraag en haar een beetje overhaal gaat ze toch zitten en dan plast ze ook! Dus wat moet ik daar nou mee? Nu doorzetten of kan ik beter stoppen omdat ze er nog niet klaar voor is?
Misschien toch nog maar even doorzetten. Ze moet het toch leren. Zet anders een kookwekker op bijv een uur en spreek met haar af dat je zodra de wekker gaat met haar naar t potje gaat om te proberen, gaat het niet ook prima... plassen is helemaal super! Al kan het zijn dat het toch te vroeg is voor haar. Kijk het nog een week aan en anders maar weer even terug naar de luiers. Hier een net 3-jarige die al twee keer eerder "pogingen" heeft gedaan, maar ineens sinds 2 weken gaat het helemaal super en geeft ze het ook zelf aan. In eerste instantie dus ook met de kookwekker gewerkt... en nu komt ze zelf met "moet plassen". De nachten zijn ook al aardig droog. Al doet ze de grote boodschap inderdaad nog in de luier. Maar ook dat komt wel.
Hier zijn we ook druk bezig met oefenen. Deze ochtend voor het eerst in onderbroek. Resultaat 1 keer poepen op potje, 2 keer plassen en 1 ongelukje. Ik moet ook zeggen dat hij het zelf ook niet aangeeft maar dat ik het kan zien aan hem. Hij gaat standaard voor en na het slapen en tussendoor ook elke 1,5 uur ongeveer. Ik hoop zo dat hij het zelf beter gaat aanvoelen en ik denk dat het toch goed is om zo door te gaan. Ze weten wat ze op het potje moeten doen alleen het zelf aanvoelen moet nog aangezet worden. Ik oefen alleen thuis en buiten de deur krijgt hij wel een luier aan. Vandaag gaat hij logeren voor een nachtje dus dan ook luier aan en wel weer voor en na het slapen op het potje. Poepen hebben we geluk dat hij vanmorgen en gistermorgen meteen met wakker worden op de pot ging en meteen moest poepen. We lieten hem in de ochtend vaak een half uurtje wakker worden (en in die tijd poepte hij ook vaak) maar nu als ik hem hoor meteen uit bed op het potje. Dan word er altijd geplast en nu dus ook 2 keer gepoept. Wat we ook doen is altijd als wij gepoept hebben hem in de wc laten kijken. Hij wil ook altijd even kijken dus weet hoe poep eruit ziet. Hierdoor is hij er niet van geschrokken en zelfs trots dat hij ook poep op de pot had. Vind het zelf ook lastig en had hier ook een vraag gesteld maar denk dat ik hierin gewoon mijn gevoel moet volgen en ik maak er geen punt van als er ongelukjes zijn. Enige is dat je genoeg onderbroeken moet hebben hihihi....
Onze meiden zijn bijna even oud (hier 2 jaar en 1 maand) en hier ook al lange tijd interesse in het potje, de wc, aangeven als ze iets in haar luier heeft... maar sturen werkt nog niet hier. Ze wil hier of niet op het potje, of springt er na 1 seconde al weer af. De wc vindt ze eng. Ze heeft tot nu per ongeluk 1 keer op het potje gepoept en 1 keer geplast. Uitbundig geprijsd, maar het lijkt nog niet echt door te dringen. Ik ben nu van plan in de zomervakantie er meer werk van te maken, gewoon de luier uit en dan zien hoe het gaat. Fijn dat je je dochter wel op het potje krijgt en dat ze dan ook iets doet! Ik vind de kookwekker ook een goede tip hier. Ik denk dat je met een paar dagen verder wel klaar gaat zijn. Goed om juist nu door te zetten. Dan zul je af en toe nog wel ongelukjes hebben, maar als ze het zelf gaat aangeven is het grote werk gedaan Wat ik vervelend vind, is dat mijn dochter is gestopt met aangeven dat ze een vieze broek heeft. Ze heeft afgelopen dagen gek genoeg reukloze poep gehad en daarmee te lang rondgelopen omdat ik het niet rook en zij het niet aangaf.
Hier geeft zoonlief ook echt niet aan als hij gepoept heeft. Dan moet hij verschoond worden en dat vind hij niet leuk of heeft er geen zin in (te druk met spelen). Net meteen met wakker worden op de pot (zijn lievelings boekje gegeven omdat hij anders ook niet lang genoeg wil blijven zitten) en hij heeft voor de 2e keer gepoept op potje. Ik ben er nu van overtuigd dat ik het wil doorzetten. Vooral omdat ik veel thuis ben vind ik het nu wel de moeite waard. Het bewust plassen of poepen al dan niet zelf aangegeven vind ik al een hele goede stap in de juiste richting.
Toch even doorzetten inderdaad. Gaan we gewoon doen! Hopmarjanneke: Die kookwekker vind ik een heel goed idee! Misschien zelfs een leuk liedje op mijn telefoon of zo denk dat ik haar dan nog enthousiaster krijg. S0fietje: Idd, van ongelukjes maken we zeker geen probleem. Zegt ze zelf ook "Kan gebeuren hè mama" haha wijsneus. Alleen is het soms wel frustrerend hoor. Ik zie/weet gewoon dat ze moet maar dan vertikt ze het gewoon om op het potje te gaan.. Als ze dan in haar broek plast dan moet ik af en toe nog wel even een keer diep zuchten om vervolgens heel blij te zeggen dat het kan gebeuren en dat we de volgende keer op het potje proberen Nescio: Nou dat is dus PRECIES de rede dat we met het potje begonnen zijn. Eerst gaf ze goed aan als ze gepoept had (begon dan ook raar te lopen) en daarna niet meer. Kreeg ze idd ook soort van reukloze poep waardoor ze te lang in de poep zat en dus kapotte billen had! Huilend kind tijdens het verschonen. Toen zeiden we dus tegen elkaar dat we met een potje gingen beginnen. Nu poept ze nog in de onderbroek/luier, daar niet van maar goed.. En herkenbaar, 1 min hooguit op het potje en dan is het wel weer genoeg geweest. Ze lijkt er gewoon geen tijd voor te (willen) nemen!
Sofietje, het verschonen vindt ze ook zo vervelend, het is echt een drama, van het eerste moment tot het laatste. Maar daarvoor zei ze heel vaak: 'kaka daan' en dat bleek dan ook te kloppen. Ik was al blij omdat me dat de eerste stap in de goede richting leek. Daar is ze dus mee gestopt, waarschijnlijk omdat ze dat koppelt aan het drama van verschonen.
Onze dochter is sinds eind april zindelijk, net na haar 2e verjaardag. We lazen bij elke (poging tot) plas/poep een verhaaltje. Hierdoor vond ze het op de wc gaan heel leuk. Misschien een tip? Verder zou ik ook doorzetten. Geef haar nog even de tijd om het kwartje te laten vallen. Ze doet het al heel goed!
Ze is gisteren droog gebleven! Wel plasjes in de luier van het middagslaapje en helaas 's avonds in de broek gepoept maar de rest van de plasjes waren op het potje! Wel alles op verzoek van schoonouders dus ze gaf niet zelf aan dat ze moest. (schoonouders passen bij ons thuis op) Vanochtend na het slapen meteen op het potje maar er kwam niets. 20 minuutjes later keek ze me aan, ik wilde nét zeggen wil je op het potje en toen zei ze "Mama ik potje plassen" maar toen plastte ze al in haar broek. Uiteraard geen probleem van gemaakt. Daarna tot nu toe geen ongelukjes en wel op het potje geplast. Hopelijk gaat het verder zo! En gaat ze het ook echt zelf aangeven. Nog even een dilemma; zaterdag zijn mijn vriend en ik de hele dag/avond/nacht niet thuis. Mijn zus en haar vriend gaan bij ons thuis op de kindjes passen. Ze gaan die dag naar de dierentuin. Ik denk dat ze haar dan wel een luierbroekje aan moeten doen toch? Het lijkt me niet dat ze daar op een WC wil! En een potje mee sjouwen lijkt me ook niet echt de bedoeling toch? Haha! Hoe doen anderen dit??
Wat goed zeg. Idd ongelukjes horen erbij en dat word vanzelf steeds minder als je ermee door blijft gaan. Ik zou het wel alleen thuis nog doen en als je een dagje weg bent een luierbroekje en evt tussendoor proberen op de wc als ze wilt. Evt met mama erachter op de pot. Zou niet gaan slepen met potjes maar thuis als ze het goed doet op de wc gaan oefenen. Ik vind voor thuis potje nog even prima en als hij gaat logeren gaat potje mee. Verder gaat hij in sept naar psz en daar hebben ze geen potjes dus als hij wil mag hij thuis er ook op en anders daar (daar ziet hij ook andere kindjes gaan dus is misschien gemakkelijker).
Hier ook druk bezig Poepen doet ze niet meer in de luier, dat doet ze gelukkig al op de wc of potje. Nu loopt ze in haar onderbroekje en het potje staat in de kamer. Maar toch net een ongelukje. "oh mama geplast, bah broek helemaal nat
s0fietje: Ja zo had ik het idd in gedachten! mausyi: goed hoor! Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren dat ze op het potje gaat poepen. Ik denk dat dat te spannend nog is voor haar!