Wat doe jij, als je kind iemand te spelen meeneemt?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Esmy, 16 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esmy

    Esmy Bekend lid

    27 jun 2016
    505
    56
    28
    NULL
    NULL
    Ik vraag me af..... Wat doe jij als moeder als je kind iemand te spelen meeneemt zoals op woensdagmiddag bijvoorbeeld?
    Ga je dan wat in het huishouden doen? Of ga je met hun koekjes bakken bijv?
    Ben heel benieuwd.
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Dat ligt er helemaal aan wie ze meenemen. Dochter wil met de meeste vriendinnen gewoon zelf bezig zijn en dat ik mij zo min mogelijk bemoei:D.

    Zoon met sommige kinderen ook, dan hoor of zie je ze alleen als ze honger hebben. Met bepaalde kinderen is een activiteit organiseren wel gewenst en doen we bv koekjes bakken.
    Maar dat zijn de uitzonderingen hoor, over het algemeen gaan ze hun gang.
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als hier kindjes komen spelen, is het wel de bedoeling dat ze elkaar bezighouden. Ik haal pas het koekjes bakken boven als ze elkaar beginnen te lynchen :)
     
    Line, Melief, poema en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.127
    1.926
    113
    Ik ga met mijn dochter spelen, zodat zij de vriendjes van mijn zoon niet 'inpikt' :rolleyes: (Nú al.....)
     
    Libelle82, Spoetnik, Melief en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. kimmaikel24

    kimmaikel24 Fanatiek lid

    22 nov 2012
    1.013
    638
    113
    Ligt er hier ook aan wie hij meeneemt.
    Soms ook bakken maar meestal spelen ze samen.
    Dan doe ik wat kleine dingetjes in huis of werk een beetje.
     
  6. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Drinken inschenken en koekjes uitdelen en daarna was opvouwen ofzo.
    Ik ga ze niet vermaken de hele tijd. Ik wil best even een spelletje meedoen ofzo en soms moet er wel even bijgestuurd worden maar verder spelen ze meestal lekker zelf!
     
  7. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.157
    604
    113
    Verschilt, meestal huishouden soms boek lezen, puzzel verder maken of nog wat werken. Als ze een leuk kindje meeneemt wil ik ook zeker regelmatig de bak/knutselmoeder uithangen maar heb zo mn voorkeur ;)

    Het verschilt ook zo per kind.. met de 1 hoor ik ze zo 3 uur lang niet, met de ander moet je echt sturen.
     
  8. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het verschilt.

    In groep 1 moesten ze het zelf nog een beetje leren, dus heb ik meer begeleid/ geholpen met verzinnen wat te doen/ beetje meespelen.

    Tussen groep 2 en 4 zorgde ik voor drinken en lekkers, en stuurde ik bij als het nodig was (ruzie of elkaar gaan negeren of zo).
    Vanaf groep 5 regelen ze alles zelf.

    Nu in groep 6 geniet ik zelf van de logeerpartijtjes hier in huis. Dan pak ik echt uit :), maak een heel bioscoopavond met dekens en kussens op de grond en heerlijke hapjestafel, gaan ze camperen in de woonkamer, zorg ik voor een speciaal ontbijt, komen we leuke freubeldingen om te doen enz..
     
    Luckyme96 vindt dit leuk.
  9. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.127
    1.926
    113
    Dit deden mijn ouders vroeger ook altijd en die traditie wil ik graag voortzetten :) Vond dat als kind altijd geweldig!
     
    MyMiracle en amdaa vinden dit leuk.
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben meestal wel met andere dingen bezig. Net als de meesten eerdere reageerders, ligt het wel aan het vriendje. Bij degenen waarvan ik weet dat het altijd wel goed gaat, maakt het niet uit wat ik doe: beneden poetsen als ze boven zijn, een boek lezen, werken, in de tuin rommelen. Gewoon wat ik die dag nog moet / wil doen.

    Maar bij anderen zoek ik steeds een klusje in de buurt waar ze zijn. Spelen ze in de tuin? Dan ga ik was vouwen in de bijkeuken. Ik kan ze niet zien en zij mij niet. Maar ik hoor ze wel.
    Gaan ze naar boven? Dan heb ik een klusje in een andere kamer boven. Of beneden maar met de deur van de trap open.
    Dan achtervolg ik ze dus, maar wel 'op afstand' Bij sommige combinaties wil ik het wel in de gaten houden, maar ik zou het vervelend vinden als de kinderen ook dat gevoel hebben van in de gaten gehouden worden.

    Echt dingen samen doe ik zelden. Laatst had de jongste bij iemand gespeeld en toen hadden ze echt veel dingen samen met de moeder gedaan. O.a. koekjes bakken. Ik vind dat dan wel leuk om te horen. Maar het past geloof ik niet zo bij mij. Alleen met m'n eigen kinderen doe ik dat wel. Koekjes bakken, samen kleien, spelletje spelen, stoeien etc. Maar als ze een vriendje te spelen hebben, heb ik juist het gevoel dat ik ze niet 'bezig hoef te houden.' Dus alle klusjes die dan gedaan zijn, zorgen ervoor dat ik op een ander moment meer tijd voor ze heb.

    Als trouwens 1 een vriendje heeft en de ander niet, gebruik ik een deel van die tijd echt als 1 op 1 tijd met de ander. En meestal moet de ander dan ook wel echt even alleen spelen. Dat vind ik dan ook wel weer prima. Dat gebeurt niet vaak.
     
  11. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Het hangt inderdaad ontzettend af van wie er zijn. Kinderen van m'n vriendin - vriendje van de jongste en vriendin van de oudste- die laat ik gerust alleen beneden en dan ga ik op bed rusten/slapen (dan weet hun moeder dus ook- en mijn kinderen zijn dat sowieso gewend)

    Bij andere- onbekendere kinderen loop ik af en toe langs- of luister ik onderaan de trap. En als ik hoor dat het niet zo goed gaat- of de één is een stuk dominanter dan de ander- haal ik ze ook wel naar beneden- dan zit ik er wat dichter bovenop. En soms ga ik met ze een spelletje doen, zodat ik zeker weet dat ze het beiden naar hun zin hebben en ik makkelijker een beetje kan sturen.

    Heel soms knutsel ik wat met ze mee of in de december maand neem ik ze mee naar het tuincentrum vlakbij.

    Maar in principe spelen ze gewoon zelf. En ik rommel wat in het huishouden, of computer of lees..
     
  12. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.257
    2.166
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ik doe lekker helemaal niks of gewoon de was, strijk, koken enz.
    Maar als ze vriendjes meenemen, vind ik het juist heerlijk rustig. En kan ik doen wat ik wil. Moet er niet aan denken elke dag koekjes te gaan staan bakken ;)
     
    Athina vindt dit leuk.
  13. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Ik volg even. Vandaag hier de eerste speel afspraak en vind het spannender als ons zoontje. Kan het kindje een beetje omdat ik hulp ouder ben Opschool. Ze willen met de auto's spelen is mij vanochtend al mede gedeeld.
     
    JongetjeM vindt dit leuk.
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Ik doe zelden iets met die kinderen samen. Als ik zoiets doe, dan neem ik ze bijv. mee naar de kinderboerderij of we wandelen naar het centrum voor een ijsje met warm weer, meer zulke dingen.

    Bij sommige kinderen blijf ik wel in de buurt en soms stuur ik het wat bij of doe suggesties. En sommige kinderen laat ik gerust een uur hier achter de Xbox, anders word ik gek van ze :oops::D.
     
    Athina vindt dit leuk.
  15. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Hier was het net een lastig begin kindje moest echt nog los komen en wilde liever tv kijken. Uit eindelijk beiden aan de praat gekregen en ze zijn al een uur lekker aan het spelen. Moeder van het kindje komt hem zo ophalen en was heel erg bang dat het kindje zou gaan huilen maar hij liep met een glimlach mee naar ons huis.


    Hoe doen jullie het met lekkers? Ons zoontje krijgt bijna geen snoep van ons. Wel af en toe een zakje. Chips ik geef zelf liever partjes appel of banaan Maar hoe gaat dat bij anderen ouders?

    Ik wil niet dat onze draak straks dat ventje met anti snoep mama is waar niemand bij wil spelen :o::|
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zij spelen boven en ik doe beneden waar ik zin in heb ;)
     
    Athina vindt dit leuk.
  17. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier is 15.00 uur 'snoepjestijd' - dus mogen ze wat uit de trommel. Van een lolly, tot een zakje winegums (die beertjes), tegenwoordig willen ze soms juist een koekje .

    En soms maak ik popcorn- dat is leuk en lekker - en in mijn ogen nog verantwoord. Ik bepaal zelf hoeveel suiker of zout of wat dan ook ik er op doe.

    Als ze er lang zijn en honger krijgen dan soms laat op de middag nog een gezonde snack - komkommer, tomaatjes, paprika. Net wat ik heb liggen. Ik weet dat ze op school tussen 11.45 en 12.00 uur ongeveer al gaan eten.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  18. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    De jongens zijn inmiddels op een leeftijd dat ik me er niet meer teveel mee mag bemoeien.
    De oudste gaat game, voetballen en Harry Potter met sommige vrienden lezen :roflmao:

    Logeerpartijtjes vind ik dus wel helemaal fantastisch. Alleen in de vakanties trouwens, moet wel een beetje speciaal blijven. Met films, popcorns en laat naar bed.
    En in de zomer als het warm is s avonds laat naar het strand met wat drinken. Dat zijn echt de mooiste avonden.
     
  19. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    ze spelen vaak op zijn kamer en meestal hoor ik ze niet en komen ze alleen beneden voor wat drinken en lekkers ik probeer mijn dochter beneden te houden maar dat is lastig meestal wil ze meespelen
     
  20. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Ik laat ze zelf spelen en stuur soms wat bij door een activiteit te opperen. En ik maak standaard een koffie-drink-momentje. Eventueel een stukje voorlezen.

    Het snoepen vind ik ook lastig. Bijna alle kindjes die kwamen eten op woensdagmiddag waren verbaasd dat ze eerst een boterham met gezond beleg krijgen en iedereen krijgt thuis sap bij de boterham te drinken (zeggen ze). Ik houd mijn eigen regels aan, maar wil ook niet te streng zijn. In de middag mogen ze uiteraard een snoepje/koekje, maar er zijn gerust kindjes die 10 min later vragen of ze nóg iets mogen.
     

Deel Deze Pagina