Mijn oudste zoon moet binnenkort een spreekbeurt houden. Nu is het probleem..hij vindt niets echt leuk..al verschillende dingen aangekaart maar we kunnen geen onderwerp vinden. Waarover deden jullie kinderen rond die leeftijd een spreekbeurt? Wie weet een leuk, makkelijk onderwerp?
Even in mijn herinnering graven... Ik weet nog van spreekbeurten over pleegzorg, dierenmishandeling, edelstenen en chocolade. En bij die laatste natuurlijk de klas het verschil laten proeven tussen witte, pure en melkchocolade. Dat was een hit Je kan hem eventueel naar onderwerpen laten 'googlen'. Je hebt zat websites met allemaal onderwerpen voor spreekbeurten en werkstukken.
Dochter: Botten Komende (die van dit jaar moet nog ) : Bloed Jongste van 6 (groep 3) deed het over Trouwen. Maar dat lijkt me geen optie En anders eens in de bieb kijken bij die info boekjes. En dan de simpelere zeg maar. Bij de A boeken. Misschien zit er iets tussen wat hij erg interessant of leuk vind en dan kun je verder kijken naar meer boekjes er over. Spinnen Je huisdier Werk van één van de ouders Vulkanen Planeten (of één specifieke)
Hier wordt er standaard gekozen voor een dier. De laatste was olifanten. Van mezelf weet ik nog dat ik hem over mijn favoriete vakantieland had gedaan.
Misschien kun je eens googlen op spreekbeurtpakket. Wellicht zit daar iets tussen. Of hij houdt een spreekbeurt over lego of iets anders wat zijn interesse heeft. De panda is nu ook erg actueel. http://spreekbeurten.info/onderwerp-vinden/spreekbeurt-groep-4-en-5.html Als ik nu een spreekbeurt moest houden dan ging het over Tony Chocolonely. http://www.tonyschocolonely.com/spreekbeurtpakket/
Ik hoorde op de radio dat er binnenkort landmachtdagen zijn. Misschien leuk om het het daarover te doen en dan ter voorbereiding daar heen?
Hier hadden ze als onderwerpen, giraffe/walvishaai/de wereld en ook nog een spreekbeurt over de Ipad.
Zoiets is leuk idd! Met mijn moeder ook eens een uitstapje gedaan en aan de hand daarvan een spreekbeurt gegeven.
Dit jaar ook voor het eerst. Ze houdt haar spreekbeurt over voedselallergie (kan zemooi aan deklas uitleggen wat ze heeft )
Onze zoon(groep 6) gaat zijn spreekbeurt houden over snoep. Ook best wel wat leuks over te vertellen en er komt een leuk informatief filmpje van het klokhuis bij en natuurlijk wat om de kinderen te laten proeven.
Het is echt belangrijk dat ie het dicht bij zichzelf houdt. Hier ging het over: Zoon: harry potter (grote fan) Dochter 1: paarden Dochter 2: hoe wordt lego gemaakt
Hier zijn ze begonnen met 'oefenen' voor een spreekbeurt door over zichzelf te vertellen. In groep 5 gaan ze pas een spreekbeurt geven waarbij ze info moeten opzoeken. Iemand vertelde al dat het belangrijk is het onderwerp dicht bij zichzelf te houden. Dat praat makkelijker en je hoeft minder uit het hoofd te leren. Misschien hebben jullie wel een leuk beroep waarover hij kan vertellen, een huisdier (die dan mee kan) of een voorwerp waar hij heel enthousiast over is. Misschien houdt hij wel van Lego en kan hij daar veel over vertellen.
Mijn zoon heeft tot nu toe spreekbeurten gehouden over Tsjechië (daar waren we toen net op vakantie geweest), Anne Frank en aardbevingen. Mijn dochter gaat haar spreekbeurt doen over Ajax of voetballen.