zoon met pdd-nos moeilijk in slapen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door odet, 17 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. odet

odet Niet meer actief

ik heb een zoontje van 6,5
    hij heeft de diagnose pdd-nog gekregen vorig jaar.
    hij slaapt met tijden heel moeilijk in.
    het gaat op en af.
    zo slaapt ie weken pas om 22.00 en zo slaapt ie meteen in om 20.00

nu zit ik erover te denken om hem te helpen met in slaap te komen in die moeilijke tijden.
    ik zit erover te denken om langs de huisarts te gaan.
    maar wat kan ik verwachten?
    hoe kijken jullie er tegenaan?
    en wie heeft er ervaring met slecht inslapen?

alvast bedankt

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm wellicht dat je melatonine kunt krijgen.

En verder natuurlijk de gebruikelijke tips die ook voor kinderen en volwassenen zonder PDd-NOS.
    Rustig einde van de dag, geen schermpjes voor het naar bed gaan, dag van je afpraten...
    Evt nog even lezen in bed als het echt niet wil lukken..
    Of juist geen licht aan zodat je lichaam vast in slaapstand kan komen..
    Dat laatste is altijd even uitproberen wat het beste werkt.

3. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Idd mss melatonine is een lichaamseigen stof werkt vaak goed. In lage dosis ook bij drogist te krijgen.

Dedag afsluiten, wat zit er in je hoofd. Even over hebben en dan weg strepen. Vragen wat er wel goed ging op een dag! Em waar ze over willen gaan dromen. Dit helpt bij ons op het werk vaak.

4. Tamio

Tamio Niet meer actief

Mijn dochter van 6 slaapt ook zo slecht. Vooral nu het lang licht blijft en warm is. Ze heeft altijd al weinig slaap nodig gehad maar deze perioden wordt het zo laat dat ze slaaptekort krijgt. Ze slaapt dan pas tussen 22:30 en 23:00 in. Twee dagen trekt ze dat wel maar na een aantal dagen merk je dat ze tekort komt.
    Ik heb haar nu sinds twee dagen 1 Mg melatonine gegeven om half 8. Tegen half 9 naar bed gestuurd en ze sliep beide keren meteen in!
    Ik hoop dat dit blijft werken en dat ze zo weer zelf een vroeger ritme op gaat bouwen.

5. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Heb je die melatonine uit jezelf gegeven? Of op aanraden van de huisarts?
    Hier ook een zoon van 7 die heeeeeeel laat in slaap valt. En ik zit ook aan melatonine te denken. Is dat gewoon bij de kruidvat ofzo te koop?

6. Tamio

Tamio Niet meer actief

Gewoon uit mezelf. Ik denk er al heel lang aan maar ben eigenlijk helemaal niet voor pilletjes als het om slapen gaat. Maar nu beïnvloedde het duidelijk haar gedrag dus toch uiteindelijk maar geprobeerd. Ik was voor mezelf bij de huisarts vandaag en heb het er wel even kort over gehad. Hij had er geen opmerkingen over.
    Ik stond versteld van het resultaat. Ik leg haar in bed en een kwartier later ga ik kijken en ze slaapt :). Nou verwacht ik niet dat ze steeds om half 9 in slaap blijft vallen want dat doet ze in de winter ook niet. Tussen 9 en half 10 meestal. Wil nu dus de pilletjes om 8 uur gaan geven, half 9 naar bed, nog lezen, en hopelijk slaapt ze dan rond 9 uur. Als het een tijdje goed blijft gaan (klopt af) afbouwen, maar het kan ook dat ze het nodig heeft zolang het lang licht blijft.

Je kan ze gewoon bij de drogist halen inderdaad.

7. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    @Tamio, bedankt.
    Ik ga morgen naar de drogist en haal het op. Heb je ook verschillende soorten. Jij hebt 1mg gegeven. Is dat het minste wat je kunt geven?

8. Tamio

Tamio Niet meer actief

Het zijn pilletjes van 0,1. Heb er dus 10 gegeven. Klinkt veel maar staat zo op het potje. Op internet lees ik veel hogere doseringen maar dit werkt hier dus prima.
    Je hebt ook extra forte (1,6 Mg) en combinaties met valeriaan meen ik maar dit leek me prima, kan je ook makkelijk schuiven met de dosering.
    Het zijn hele kleine pilletjes net vitamine D.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Volgens mij is valeriaan ook niet zo geschikt voor kinderen.
    Meen ik me te herinneren althans.
    (En het smaakt ook heel vies.. Dat zal ook niet helpen)

10. wendyw80

wendyw80 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.189
    24
    38
    zeeland
    Onze oudste heeft ook PDD NOS en al vanaf het begin was het een drama met inslapen.
    Alle tips die werden gegeven en die we konden bedenken werkten niet.
    Na 2 jaar aanmodderen toch maar naar de huisarts gestapt en die heeft melatonine 1 mg voorgeschreven.

Werkt echt super bij haar binnen een half uur is ze vertrokken.
    1 nadeel bij ons is wel dat ze na het bed/badritueel mee naar beneden moet omdat ze weigert gelijk in haar bed te gaan liggen.
    Ze slaapt op de bank in en als ze goed slaapt leggen we ze in bed.
    Niet ideaal nu ze ouder dus zwaarder word.
    We zijn even aan het kijken hoe we dat gaan doorbreken.

De melatonine van bv de kruidvat werken hier helaas niet.
    Afgelopen week tijdens onze vakantie haar melatonine vergeten en
    voor nood de kruidvat binnengestapt.
    Zelfs bij de maximale dosering kon ze niet inslapen.

11. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik geef nu twee weken Melatonine en het gaat sindsdien heel goed met inslapen. Ze slaapt binnen een kwartier nadat ze in bed ligt, tussen 20:30 en 21:00. Enige nadeel is dat ze nu rond 6 uur al weer wakker is :D

12. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    Hier ook een zoon met pdd en slaapproblemen. Ik heb dit besproken met de psych e kreeg ook melatonine voor geschreven, maar heb ze gewoon uit de winkel gehaald. Hier is momenteel nog 1 tabletje voldoende. (0,1 mg) het is voor ons manneke dus heel weinig maar t werkt wel om hem te laten slapen. nu is het rond half 9 stil boven. Nadeel is dat hij smorgens moeilijk wakker wordt. maar ja als hij pas om 11 uur in slaap valt heb ik dat ook dus dan liever dit want hij heeft gewoon veel slaap nodig.

Deel Deze Pagina