Hoe een autoroute bepalen + kosten e.d.?

Discussie in 'De lounge' gestart door EdN, 11 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.824
    3.611
    113
    Wij willen dit jaar voor het eerst met de auto op vakantie naar Noord-Italie. Weet iemand hoe ik er achter kan komen wat de beste route is om te rijden, en wat er dan onderweg voor kosten (zoals wegenvignetten, tol, enzv) bij komt kijken? Op de ANWB-site kan ik niet hele duidelijke info vinden.

2. Chantalll

Chantalll Actief lid

7 feb 2010
    177
    0
    0
    NULL
    NULL
    wij gaan in september ook naar noord italie. Wij hebben het gewoon bekeken via routenet. de afstand dan en ongeveer de benzinekosten. Over de vignetten weten we dat we er een moeten halen voor oostenrijk (geloof ik, dit is manlief zijn afdeling) en die kost rond de 40 euro. Verder komen wij er ook niet uit qua tolwegen, dus laten we dat maar als verassing ;)maar in ons geval zal dat niet veel zijn, omdat wij maar een klein stukje italie in moeten

3. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Hangt er een beetje vanaf waar in Noord-Italië je moet zijn. Je kan via Zwitserland (doen wij altijd) of via Oostenrijk. Ik geloof dat Oostenrijk wat goedkoper is qua tol. Voor Zwitserland heb je een vignet nodig, die kan je online bestellen bij de anwb of kopen in hun winkel. Kostte vorig jaar iets van 34 euro. Hij is een jaar geldig, je plakt hem op de binnenzijde van de voorruit van de auto. Voor Oostenrijk weet ik dat eigenlijk niet precies.

Ze zeggen altijd: ga je naar het Gardameer, Venetië e.d., dan Oostenrijk, anders Zwitserland.

Ga je via Zwitserland, hou dan rekening met de grensovergang met Italië, daar gaat het van 3 baans naar 1 baan en dat geeft oponthoud.

Waar je nog veel meer rekening mee moet houden, is de Gotthard tunnel. Daar ga je van 3 baans naar 1 baans en je mag maar 70 in de tunnel. Altijd mega-lange files op zaterdagen!!! Onze eerste keer hebben we daar 3,5 uur stil gestaan, daarna hadden we ons lesje wel geleerd! Nu pakken we de tunnel altijd 's nachts, geen enkel probleem! Ook rijden op zondag scheelt een hoop drukte!

Ga niet op de kleine parkeerplaatsen parkeren, maar neem de grote. Daar zijn meer wc's (maar vaak niet schoon, ben eigenlijk nog nooit een schone wc tegengekomen in al die jaren dat we nu naar Italië gaan). De parkeerplaats vlak voor en vlak na de Gotthard zijn altijd megadruk (en mega vieze wc's!), je staat rustig een half uur te wachten voor de wc.

Wij plannen altijd via Google maps onze reis (heeft ook streetview en dat vind ik altijd makkelijk, ff kijken hoe een ingewikkelde afslag of knooppunt er uitziet) maar we hebben ook navigatie in de auto.

4. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.824
    3.611
    113
    Kuki, daar kan ik zeker wat mee, dank je. We gaan waarschijnlijk naar de bloemenriviera.

5. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Dan moet je echt via Zwitserland rijden, anders rij je enorm om. Willen jullie overdag of 's nachts rijden? En met een overnachting of rij je in een keer door?

Je kan ook via Frankrijk, maar ja, dan heb je tolwegen en in Duitsland niet. Bovendien kan je op de Duitse Autobahn flink het gas intrappen (zeker 's nachts rijden we rustig 150 in Duitsland waar dat verantwoord is) en in Frankrijk zit je toch aan de max 130.

Wij hebben ook gekeken voor de Bloemenriviera, maar het viel mij op dat de campings daar een stuk duurder zijn dan aan de andere kant van Italië. Of althans, de campings die bij ons in de smaak vielen dan. ;)

6. topper12

topper12 Niet meer actief

Wellicht kun je via deze site bereken wat het je aan tol gaat kosten:
    Autostrade per l'Italia S.p.A.
    Dit is namelijk de beheerder van de tolwegen. Wij rijden ook altijd via Zwitserland en de Gothard is inderdaad standaard een knelpuntje, maar als je je van tevoren goed inleest (qua verwachte drukte per dag) dan valt het meestal wel mee!

Wat ik zelf erg handig vond was een credit card. Als je een creditcards hebt dan kun je via de fastlane en hoef je niet zo lang te wachten als de andere rijen waarbij je cash betaald. Zeker op de drukke knooppunten bij Milaan scheelt het vaak veel tijd!

De bloemenriviera is supermooi, maar ook vrij toeristisch dus je zou evt. Ook iets hoger (noordelijker) kunnen gaan en dan uitstapjes maken naar de Riviera. Scheelt vaak aanmerkelijk in de kosten!

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    google maps geeft goede inschatting van kosten.
    Als je weet hoeveel je auto verbruikt per kilometer kan je het precies uitrekenen.
    Kwa Tol kost Noord-italie niet zoveel, wel moet je een vignet hebben voor zwitserland. ook te koop op marktplaats;)

8. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    www.routenet.nl
    Deze houdt rekening met tol en je kunt je brandstofverbruik invoeren.

9. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.824
    3.611
    113
    Oké, een hoop goede tips, bedankt allemaal! We willen nog een beetje in het voorseizoen gaan (eind mei, begint juni) en zijn van plan om 's nachts te gaan rijden, in 1 keer door, dus dan zal het qua drukte wel wat meevallen, vermoed ik.

10. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Wat zoek je eigenlijk als accommodatie, een camping of een appartement? Gewoon uit nieuwsgierigheid. ;)

11. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.824
    3.611
    113
    Ik twijfel nog tussen een appartement of camping (in een chalet of stacaravan of zo), wij niet echt van die kampeerders, maar hetzelfde ons wel leuk voor de kleine. Accommodatietips zijn ook nog welkom . :D

12. Kuki

Kuki Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Wij zaten ook altijd in een sta-caravan of een chalet. Wij zijn ook geen kampeerders. :) Het voordeel daarvan boven een appartement is dat je altijd een tuintje erbij hebt dus de kinderen kunnen zelf naar buiten om te spelen en bij een appartement, als je niet op de begane grond zit, moet je altijd mee.

Wij hebben afgelopen zomer voor het eerst een kant-en-klare huurtent gehuurd in Italië (vanwege de financiën, het was ruim 1.000 euro goedkoper - wij gaan altijd 3 weken) en dat is ons zo goed bevallen dat we dit jaar weer in een tent gaan (met zijn 4tjes). Wij boeken altijd bij Vacansoleil, bevalt ons altijd prima, zowel hun sta-caravans als hun huurtenten. Wij hebben afgelopen jaar de Ottawa-tent gehuurd, dat is hun "luxe-tent", dwz iets ruimer van opzet en een houten vloer. Geen van de tenten heeft sanitair, maar wel een complete keuken met alles erop en eraan.

Dit jaar gaan we eerst 2 weken naar Rome (huurtent), dan 2 dagen in Florence (hotel) en dan nog een weekje in San Marino (huurtent). We houden niet van de grote campings, is ons veel te massaal.

13. Panda87

Panda87 Lid

11 feb 2013
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    via viamichelin.nl kan je de brandstofkosten berekenen + tol.

Deel Deze Pagina