Welke stap na IUI?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by JAM1987, Aug 21, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JAM1987

JAM1987 Actief lid

Nov 1, 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo meiden!!
    Deze cyclus beginnen we met poging 3 voor IUI, in natuurlijke cyclus. Ikzelf zit al te denken, wat als dit weer mislukt? Welke stappen worden dan genomen? M'n vriend en ik zijn onverklaarbaar minder vruchtbaar. Ik vraag me gewoon af wat na IUI? Ik wil na deze poging kijken naar andere mogelijkheden, hopelijk denkt het z'huis daar net zo over...

2. misty1984

misty1984 Fanatiek lid

Mar 17, 2009
    1,550
    1
    0
    Noord Brabant
    Spannende tijd! Hopelijk lukt deze poging gewoon en hoef je niet verder te kijken. Wij zijn na 3 pogingen iui met medicatie, overgestapt op IVF. In de tussentijd hebben we toen nog een 4e poging iui gedaan. Wij mochten door voor IVF ivm de slechte opbrengst en kwaliteit van de zaadcellen...de laatste iui was ook mislukt en toen hadden we nog 1 natuurlijke kans, wonder boven wonder ben ik toen zwanger geraakt, dus zonder medicatie, iui of IVF :) veel succes en hopelijk voor jullie ook zo'n wonder. Wij duimen nu alweer een jaar voor wondertje nmr 2 :(

3. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

Feb 20, 2012
    1,453
    1
    0
    Volgens mij is het beleid bij onverklaard verminderd vruchtbaar "afwachtend" bleh! Dat hadden wij ook. Wij moesten eerst 6 keer iui doen. Ik zie dat jij een MK hebt gehad, dan zullen ze denk ik zeggen dat het kan en dus zeggen dat je nog kansen hebt met iui. Maar het hangt ook af van je leeftijd, als je ouders bent dan 36 dan is het 3 keer iui en dan IVF. In dit stuk (waar volgens mij alle ziekenhuizen in Nederland zich aan houden) staat trouwens 4-6 keer, dus misschien heb je 'geluk'. https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-subfertiliteit

Succes!

4. JAM1987

JAM1987 Actief lid

Nov 1, 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reactie!!
    Idd een hele spannende tijd van veel afwachten, hoe irritant is dat!!;) Misty, wat fijn dat jullie toch wel natuurlijk zwanger zijn geworden. Wel vervelend dat het nu bij de tweede weer moeizaam lijkt te gaan:(
    Doortje, ik ben nu 25 dus idd nog jong. Ik blijf afwachten! Jullie ook veel succes!!

5. Linda18

Linda18 Actief lid

Sep 18, 2011
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien dat ze nog iui met hormonen willen proberen (wij hebben 10 iui gehad met puregon). Indien nodig daarna IVF

6. JAM1987

JAM1987 Actief lid

Nov 1, 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Linda: ik moet er niet aan denken dat er nog 7 IUI pogingen volgen zonder succes, dan zijn we zo weer 1 a 1,5 jaar verder:O!! Zijn al die pogingen vergoedt door de zorgverzekering?

7. Linda18

Linda18 Actief lid

Sep 18, 2011
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    De iui pogingen zijn vergoed door de zorgverzekering. Heb wat extra iui gehad omdat we 9 maanden op de wachtlijst hebben gestaan voor IVF

8. Ivy1979

Ivy1979 Bekend lid

Jan 29, 2012
    749
    0
    0
    Noord-Holland
    Bij ons was het protocol: 6x IUI met hormonen, daarna geeft IUI niet meer kans dan als je het zonder probeert. Het ziekenhuis zou alleen behandelingen moeten uitvoeren als ze er het nut van in zien (dus meer kans met de behandeling dan zonder). Eea hangt dus ook af van je persoonlijke situatie, ze maken een kansberekening met leeftijd, tijd bezig etc.

Bij mij zien ze bv het nut van de IUI's niet meer in vanwege mijn man dus geven ze aan dat we beter IVF kunnen doen, ik heb daarom maar 4 IUI's gehad. Ik heb overigens geen IUI zonder hormonen gehad.

Alle IUI's zitten in het basispakket.

9. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,953
    15,597
    113
    Nabij Utrecht
    Wij hebben eerst 3x iui gehad in natuurlijke cyclus (apart waren we super vruchtbaar).
    Daarna nog 3x iui met hormonen om 2 eitjes te laten springen.
    Pas de laatste keer was het raak maar ging mis met 36 weken.

Hierna 9x iui met hormonen gehad.. geen zwangerschap en bij de laatste zelfs overstimulatie.

Dus door naar ivf.
    Poging 1 gelijk raak maar ging mis met 27 weken.

Hierna weer gelijk ivf mogen doen en weer poging 1 raak. Gezonde zoon.
    Hierna nog een keer ivf en weer poging 1 gelijk raak. Gezonde dochter.

10. martie

martie Lid

Nov 29, 2010
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat het beleid van het ziekenhuis ook mag zijn, als jullie aangeven dat jullie voor IVF\ICSI willen gaan, moeten ze daarover met jullie in gesprek.
    Ik hoor zo vaak van stellen die ook eerst 10x IUI moesten doen, wat veel tijd kost en emotioneel (en financieel) erg zwaar is!
    De artsen bepalen daarin niet alles! Grrrrrr.
    Het is jou lijf en jij kunt dat het beste inschatten. Dat vond ik het fijne van DD.
    Daar volg je niet 'vaste protocollen', maar gaat er veel in samenspraak met arts en patiënt! Een groot voordeel!

Succes!

11. JAM1987

JAM1987 Actief lid

Nov 1, 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    @martie: waar staat DD voor? Ik zie het idd niet zitten om nog heel veel loze pogingen te doen. Zal na deze poging daar ook over praten in het z'huis. Als ik er meteen over begin, geven ze aan dat we eerst dit afwachten..

@linda: fijn dat het vergoedt wordt. Is er een wachtlijst voor IVF? Dan zal ik daar ook eens voor informeren.

@ivy en rogijuli: bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ivy, veel succes met jullie eerste IVF. Rogijuli, wat fijn dat jij 2 kinderen hebt mbv IVF:)

12. martie

martie Lid

Nov 29, 2010
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    DD staat voor Dusseldorf (sorry :)
    Misschien denken ze in jullie ziekenhuis wel mee, maar
    laat je niet afschepen met "we doen standaard eerst 10x
    IUI", als jullie dat niet zien zitten. Dat is jammer van alle tijd en en energie die je erin moet stoppen!
    Willen ze niet mee, dan kun je aangeven dat je dan een ander ziekenhuis gaat proberen. Misschien dat dat helpt.

Na bijna 5 jaar medische molen hebben we wel geleerd goed op te letten en ons niet allerlei zaken te laten opdringen.
    En dat heeft geholpen (al was het door schade en schande).

Spannend traject hè? Hopelijk resulteert het volgende traject dat jullie gaan volgen in zwangerschap!

Liefs

13. JAM1987

JAM1987 Actief lid

Nov 1, 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zal er idd voor waken dat we niet alleen maar doen wat het z'huis wilt. Ik vind het heel spannend, alhoewel ik nu ook alweer opzie tegen de wachtweken.. Maja die horen erbij;)

14. martie

martie Lid

Nov 29, 2010
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, die weken zijn verschrikkelijk. Maar je kunt er niet omheen!
    Haha. Was dat maar zo. Ik moest een soort van modus vinden om ze door te komen. Weet nog steeds niet welke 😊, want je voelt zoveel, lichamelijk en geestelijk. Pffff!!
    En de meeste mensen (die geen flauw idee hebben) adviseren je met allerlei goed bedoelde tips. "Je moet er niet zoveel mee bezig zijn". Nou, die tip helpt niet!
    Ik zou willen dat het wat gemakkelijker zou zijn voor ons.

Maarja, vallen en opstaan en positief blijven!! De aanhouder wint!!

15. Linda18

Linda18 Actief lid

Sep 18, 2011
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Jam: Er was toen wel een wachtlijst, volgens mij is de wachtlijst nu korter maar ook per ziekenhuis verschillend. Ik heb in elk geval drie jaar geleden 9 maanden moeten wachten.

16. mart

mart Fanatiek lid

Jun 2, 2012
    2,201
    0
    36
    NULL
    NULL
    Jam: ik hoop dat het die 3e poging gewoon raak is!

Ik merk wat tegenstrijdigheid. Bij ons is tot op heden ook geen oorzaak gevonden dat het niet lukt. Ik krijg nog wel een kijkoperatie om op die wijze ook alles na te kijken. Maar de fertiliteitsarts gaf al aan dat Iui zoals het er nu voor staat en ervan uitgaande als er niks uit de laparoscopie komt geen optie is. De kans om spontaan zwanger te worden is veel hoger. Maar ja wat dan? Nog langer afwachten?
    Maar ik lees dat jullie ook onbegrepen minder vruchtbaar zijn en krijgen wel iui. En dat lees ik ook in de links van doortje.

Ben wel erg benieuwd wat hun voorstel gaat zijn, maar daarvoor moet ik nog even laparoscopie afwachten.

17. JAM1987

JAM1987 Actief lid

Nov 1, 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Martie: idd, de aanhouder wint!!:) en dat goed bedoelde advies, heel irri. Alsof wanneer je er niet mee bezig bent je spontaan zwanger wordt.. Werkte het maar zo.

Linda: ik hoop dat er nu in dit z'huis geen wachtlijst is. Wacht eerst deze poging wel af en informeer daarna.

Mart: spannend zo'n kijkoperatie. Maar wat raar dat er dan bij jullie geen IUI wordt aangeraden.. Ben benieuwd!!

Share This Page