Cavia vraag (buitenren)

Discussion in 'De lounge' started by tuc, Jun 22, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

We krijgen gezinsuitbreiding van 2 teddy cavia's. Nu hebben wij al eerder cavia's gehad, dus veel weten we al. In het vorige huis hadden we echt gras en een konijnenren om de cavia's buiten te laten. Echter, nu hebben we kunstgras, dit is het hok wat buiten komt te staan:
    SmartSelect_20220622-142310_Chrome.jpg daar zit een bodem in, dus dat is geen probleem. Alleen willen we met regelmaat het buitengebied nog uitbreiden met een losse ren eraan. Maar dan lopen ze op kunstgras, dat lijkt mij niet goed voor die beestjes.

Heeft iemand een goede oplossing daarvoor?

2. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Ik kwam tegen een stalmat of van die rubberen tegels.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Die rubber tegels las ik inderdaad ook ergens.
    Ben benieuwd of hier iemand nog een beter idee heeft.

4. missle

missle Fanatiek lid

Mar 4, 2010
    1,526
    1,073
    113
    Onze cavia's zitten deels op fleece. De goedkope dekentjes van de Action of Zeeman hebben we daarvoor. Ik spuit ze uitgebreid schoon met de tuinslang en daarna mogen ze in de wasmachine.

5. tuc

tuc Niet meer actief

O op fleece, daar heb ik nooit bij stil gestaan! Hoevaak ververs je die dan?

6. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

Apr 25, 2022
    2,562
    2,662
    113
    Female
    Kunstgras eten ze niet en is prima voor de pootjes.
    Denk vooral dat je kunstgras er niet blij mee is, wordt een zooitje.

En zou een ander trappetje erin maken, deze is veel te stijl :)

Hier de cavia's lange tijd op kunstgras gehad, was prima, behalve dan dat je het iedere paar dagen schoon moet spuiten.
    Uiteindelijk eruit getrokken en ze gewoon op de tegels laten lopen, slijten hun nagels ook meteen.

7. tuc

tuc Niet meer actief

O, ik begreep dat het kunstgras slecht voor de cavia's is als ze eraan bijten.

8. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

Apr 25, 2022
    2,562
    2,662
    113
    Female
    Dat doen ze 1x en daarna niet meer, want het is vies.
    Ze zijn niet achterlijk :p
    Er ligt hier nu kokosvezel in de ren. Knagen ze ook 10 sec aan en dan komen ze tot de conclusie dat het niet te eten is en stappen ze over op hun normale voer.

tuc likes this.
  9. missle

missle Fanatiek lid

Mar 4, 2010
    1,526
    1,073
    113
    Het zou eigenlijk net wat vaker mogen, maar ik ben er een beetje lui mee :rolleyes: We hebben er een laag met handdoek onder liggen voor absorbsie (binnen in huis). Binnen een week begin je het wel te ruiken, maar hier zitten ze er wel de hele dag op. Poepjes haal ik tussendoor wel vaker weg.

tuc likes this.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Daar heb je dan dus niks meer op liggen? Geen hennepvezel/zaagsel ofzo.

11. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

May 25, 2008
    1,881
    448
    83
    Onze cavia's zaten ook altijd op fleece. En handdoeken eronder als absorptie. Wel veel werk met wassen. Maar dit was binnen. Buiten trekt dit mogelijk ook veel vliegen aan. En gewoon een uitloop maken op stoeptegels? Nageltjes slijten dan ook beter. Dat is ook makkelijker schoon te maken denk ik. Mijn cavia's hielden niet van traplopen. Dus hier al snel een begane grond hok voor ze gemaakt.

12. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

May 25, 2008
    1,881
    448
    83
    Nog ter aanvulling. Hooi gaf ik in het nachtverblijf. Dat is wat lastiger van fleece af te halen. En ook heb ik een periode badmatten van action gebruikt. Maar dat is ook best veel werk met wassen. Daar bleef het hooi wel minder in hangen.

tuc likes this.
  13. missle

missle Fanatiek lid

Mar 4, 2010
    1,526
    1,073
    113
    In de kooi zelf ligt zaagsel en daar is het eten en drinken. Onder het zaagsel liggen puppy pad matjes, dat is ook ideaal, geen witte vlekken meer schrobben van de bodem van de kooi. Aan de kooi zit een uitloop met een hek er omheen en daar ligt fleece met een handdoek er onder.

tuc likes this.
  14. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Hier wonen de caavjes ook op feece. Ik wissel af met zaagsel. Beiden vind ik bewerkelijk trouwens. De uitloop met tegels vind ik een goed idee trouwens. Of je maakt een bak waarin je graszoden ( een reststukje..?) legt? Puur voor de verwennerij?

Ps-je..ik ben al tijden op zoek naar een goed adres voor de mannen. Doordat het hier barst van de steenmarters, wonen ze noodgedwongen in de schuur en krijgen ze te weinig aandacht. Dus eh.. mocht iemand denken hey wat leuk..laat gerust weten. Maar alleen onder de beste voorwaarden.

15. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Kan je niet wat van die (goedkope) stoeptegels op het kunstgras leggen voor die beestjes?
    Dan kunnen ze het kunstgras niet eten, hoeft het kunstgras niet eruit en slijten hun nagels ook nog eens.

Geen idee hoor, heb verder totaal geen verstand van cavia's.

16. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

May 25, 2008
    1,881
    448
    83
    Naar een cavia opvang in de buurt. Zij regelen dan een herplaatsing.

Zeebra likes this.
  17. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Waar woon jij?

18. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,181
    6,578
    113
    Wij hebben binnencavia's en ik kom overal ook fleece tegen als tip. Maar zelf moet ik er niet aan denken: dat wordt veel wassen en die haren blijven in je wasmachine hangen. Ik zou er niet blij van worden.

Kun je niet een stukje kunstgras eruit halen en dan zand of gras doen?

19. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Zorg dat je de ren ook vanaf boven af dekt ivm roofdieren en ontsnappen. En ook schaduw.

Fleece kan prima.
    Je hebt ook knaagtapijten zag ik.
    Of gewoon stoeptegels.

20. missle

missle Fanatiek lid

Mar 4, 2010
    1,526
    1,073
    113
    Ik doe de fleece dekens met de tuinslang op de harde straal en dan spuit je de haren er voor het grootste deel vanaf. In de wasmachine zet ik vaker spoelen aan, maar ik moet inderdaad wel haren uit de rand halen daarna.

Share This Page