Mijn dochter is pas 3 geworden en gaat 5 dagdelen naar psz( 1 hele dag en 3 ochtenden. Op de dagen dat ik werk gaat ze 1 daarvan dag op kdv en 1 mag ze in de ochtend naar psz en de middag naar kdv. Psz vind ze erg leuk, zolang ze genoeg uitdaging krijgt. Maar als ik haar naar kdv breng huilt ze. Een juf van haar die bij pas werkt en bij de allerkleinste vertelde me dat het echt komt omdat ze uitdaging nodig heeft. Bij observaties komt ze op leeftijd van 4.5 wat ook steeds met haar leeftijd verder oploopt. Een andere juf ( vaste) zei me al dat groep 1 haar straks echt genoeg uitdaging moet gaan geven want ze kan al zoveel. Voor haar is het ook echt uitzoeken. Ze is overigens wel echt sociaal. Hebben jullie ervaring hiermee? En evt tips wat ik nu het beste kan doen.
Heeft het kdv de mogelijkheid om maatwerk te bieden? Mijn dochter loopt/liep ook voor, en de gastouder is daar altijd heel natuurlijk mee omgegaan. Kon ze alle puzzels, dan werden er moeilijker puzzels gehaald. Dochter werd gewoon altijd uitgedaagd om het volgende stapje te zetten. En in het laatste jaar in de dagopvang ging ze regelmatig naar de bso die de gastouder ook in beheer heeft, lekker op woensdagmiddag en in de vakanties met de grotere kinderen meedraaien. Ze gaat nu nog steeds naar die bso, dus die overgang was helemaal vloeiend.
Hier verveelde zoon zich ook op kdv vanaf 2.5 jaar. Alleen buiten spelen en brokjes lezen kon hem nog boeien. Iets voor zijn 3e verjaardag is hij gewisseld naar een 3 plus groep en sindsdien weer voldoende uitdaging. Moeilijkere knutselwerkjes, aandacht voor taal, uitstapjes naar bos, gymen, koken en langer buiten spelen dan op zijn oude groep.
Mijn dochter had de laatste 3/4 jaar op de psz ook niet meer zoveel te zoeken daar. Maar ze vond het wel leuk omdat er veel meiden waren van dezelfde leeftijd. Helaas werden de meesten net 2 maanden eerder 4 dan zij zodat ze de laatste 2 maanden daar écht niet zoveel meer had, maar ze ging gelukkig nog braaf heen. Zijn er meer kinderen die ongeveer even ver zijn? Dat scheelt namelijk wel omdat ze elkaar dan meer kunnen uitdagen in hun spel en in moeilijkere opdrachten waarbij ze moeten samenwerken. Als er totaal geen kindjes in de groep zitten van haar leeftijd/ontwikkelingsniveau zou ik overwegen ergens anders te kijken waar dat wel is. En zijn die kindjes er wel, dan misschien eens met de leidsters in gesprek hoe ze deze kindjes kunnen uitdagen.
Bedankt voor de reacties ! Ikkie97 er is 1 kindje op hetzelfde niveau maar daar gaat in maart naar school. Is een half jaar ouder als haar. Juffen zeiden ook tegen me dat ze zelfs in groep 1 haar genoeg uitdaging moeten gaan geven. Anders kon ze wel eens gaan " klieren
Herkenbaar, wat zeggen ze op de psz en kdv? Wat kunnen ze daar voor haar betekenen? Onze uk was in de kring erg aanwezig, wou niet luisteren, ging vaak van zijn stoel, wat ze behandelen kent hij vaak al. Hij zit bij kinderen die veel vve indicaties hebben. Hij mag vaker helpen. Gelukkig is hij gek op voorlezen Ze hebben geen observatie gedaan maar geven aan dat hij verder is. Sociaal is hij echt een peuter maar is echt goed in taal (lange zinnen en moeilijke woorden), puzzelen (nu 50 stukjes) , hij kan nu ook bouwinstructies van een legoboekje volgen, schrijft zijn eigen naam (nu ook aak in de juiste volgorde en zonder een missende letter hehehe) Nog even en dan zijn zijn leeftijdsgenootjes weg en en benieuwd hoe het dan gaat. We zijn de maanden aan het aftellen.(nog 5 te gaan) Betreft school zou ik kijken of hetzou passen bij je kind. Op de school waar onze uk naar toe gaat hebben ze vanaf de kleuterklassen extra uitdaging.
Hier een zoontje wat echt uitdaging nodig heeft hij zit inmiddels op de basisschool en ging pas met 3.5 jaar naar de psz daar voor alleen naar een gastouder. Dus op de psz was alles nog nieuw en leuk. Maar thuis kon ik hem niet meer vermaken dus veel werkboeken om te maken. Nu zit hij een paar maanden op school en verveelde zich daar ook. Dit aangegeven bij de juf en nu doet hij mee met groep 2. Ik zou voor nu thuis uitdaging geven.
Bij psz geven ze ook aan dat groep 1 ook voldoende uitdaging zal moeten geven want dat zal ze snel saai vinden. Puzzels maakt ze 35 a 40 stukjes. Ze maakt op de computer rekensommen van groep 2. Ze is babbelt veel in de kring, mag met alles helpen. Sociaal ligt ze ook wat voor zeggen ze. Haar vriendinnetje gaat maart naar school. Voor de rest niemand die op dat niveau zit en ze moet zelf normaal nog 10! Maanden wachten. Werkboekjes maakt ze ook. Ze kent cijfers tot 20 en al heel letters en bij wat dat die letter hoort Juffen van pas gaven ook aan dat ze kdv niet leuk vind omdat er weer niet genoeg uitdaging is.
Loopt je kind ook motorisch voor? Bij onze dochter (2,5) zit daar de grootste uitdaging in. Proberen lang op 1 been te staan, op de hakken lopen en op de tenen lopen. Vooruit springen etc. Dus misschien op die manier proberen om de verveling tegen te gaan en nieuwe dingen te leren? Dat kan juist op de peuterspeelzaal/kdv nu nog makkelijker dan straks in een klas lijkt mij.
Zit ze daar alleen op tijden dat je werkt? Anders zou ik haar de overige tijd thuis houden of vragen of er op andere dagen misschien meer oudere peuters zijn. Misschien doen ze ook best vaak hetzelfde en zit ze twee keer per week dezelfde dingen te doen.
Als je het echt een probleem vindt zou ik op zoek gaan naar een ander kdv of psz waar meer kinderen van 3,5 jaar zitten. Als er maar een ander kindje is van dezelfde leeftijd vind ik dat ook wel heel weinig. Daarnaast vind ik het best slecht van het kdv dat ze er zelf niet meer mee kunnen. Er valt toch genoeg te bedenken om kinderen uit te dagen? En dat hoeft niet alleen op het gebied van lezen/rekenen, dat zou ik ook juist niet doen. Wel de creatieve kant uitdagen en samenwerk opdrachten voor meerdere kinderen. Daar is echt nog wel uitdaging te vinden.
Is er geen peutergroep op het kdv waar ze bij aan kan sluiten? Laat haar wat vaker hulpje zijn... helpen tafel dekken, afwassen zoiets? Als de kleine kindjes op bed liggen heeft ze ruimte genoeg voor wat uitdagendere activiteiten lijkt mij. Spellen die ze niet zo makkelijk pakken als de kleintjes rondlopen. www.kleutergroep.nl is een hele leuke website met veel kleuteractiviteiten. Kunnen ze wellicht ook het een en ander vanaf halen?
Bij ons kinderdagverblijf bieden ze ook voor ieder kind gepaste uitdaging. Er is voor de oudste kinderen een hulpje van de dag. Dan mogen ze de juf helpen bij allerlei zaken. De oudste worden in een groepje gezet en mogen moeilijk knutselen, knippen, plakken, kleinen, verven, etc. Buitenspelen gebeurt iedere dag, en is zowel voor de kleinste als de oudste leuk. Ze maken ook gebruik van de gymzaal van de kleuters, lekker klimmen, springen en kunstjes doen (leren koppeltje duikelen) op de dikke mat. Puzzels hebben ze ook in alle moeilijkheidsgraden. Dus voor ieder kind is er wel wat wils.
Bedankt voor de reacties! Ik heb vandaag met de begeleidster van kdv gesproken. Toen ik haar ging halen vertelde ze me dat ze haar werkjes hadden laten maken en geobserveerd. Had ze ze ook wat voor de gek gehouden. Ze wist niet wat na 10 kwam bv En we stappen buiten , ik wist echt wel dat dat 11 was . Ze gingen haar oog meer aanbieden. Bij psz hebben ze wel de observatie zoals wij haar zien. School laat haar 20 augustus starten. Dat zijn nog 9 maanden bijna dus. Ik ga iig met hoofd van psz en kdv om tafel zitten.