Wanneer beginnen solliciteren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloem93, 13 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Hoi Dames,

Ik heb een vraag en weet niet goed bij wie ik hier voor moet zijn, misschien zijn er dames die ooit in dezelfde situatie hebben gezeten en mij kunnen adviseren.
    Ik zal eerst even mijn situatie uitleggen.

- ik ben 3e jaars student PW (pedagogisch medewerker).
    ik loop tot 1 juli, 3dagen stage in een kinderdagverblijf, dit is verplicht 20 uur en ik mag niet eerder stoppen dan die opgegeven datum.
    (Zoals het er nu naar uit ziet is er ook geen mogelijkheid om te blijven op mijn stage, en ik denk ook niet dat ik dit wil mocht het wel kunnen.)
    ik haal op 4 juli als alles goed gaat mijn diploma, en kan dan eindelijk aan het werk, ik wil graag op een kinderdagverblijf aan het werk (ik weet dat de tijd er nu niet geweldig voor is en hier vast reacties op gaan komen, maar ik wil het eerst proberen voor ik al mijn kansen al vergooi terwijl ik niets geprobeerd heb.)

Ik ben trouwens vanaf mei klaar met school (maandag&dinsdag vrij) en loop dan alleen nog maar op woensdag middag, donderdag & vrijdag stage.

Nu is mijn vraag wanneer ik moet gaan beginnen met solliciteren bij kinderdagverblijven of mogelijk een andere kinderopvang organisatie, kan ik het beste al een aantal maanden van te voren beginnen? en hoeveel maanden van te voren dan? of kan ik beter wachten tot 4 juli? en als ik al eerder begin met solliciteren, mag ik dan al beginnen met werken als ik zekerheid heb dat ik op 4 juli mijn diploma op zak heb?

Ik hoop dat er dames zijn die hier meer vanaf weten en mij kunnen adviseren.

2. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    De ervaring die ik heb vanuit de tijd dat afstudeerde en met de leerlingen die ik nu zie afstuderen is:

Ga alvast solliciteren vanaf januari (of nu als je dat beter lijkt). Geef gewoon aan wanneer je je diploma krijgt. Als je positieve reacties krijgt, houdt dan een vinger aan de pols. Dat wil zeggen: ga eens af en toe langs, zo laat je zien dat je gemotiveerd bent en dat je echt interesse hebt.

Verder is het goed om alvast te solliciteren puur voor de ervaring erin. Je wordt er nooit stommer van, alleen beter.

Mensen die pas gaan solliciteren als ze hun diploma op zak hebben zijn vaak de mensen die te laat zijn is mijn ervaring.

Je kunt ook langs gaan bij de kinderdagverblijven van je voorkeur. Verdiep je in hun plannen / uitbreidingsplannen enz. Dan laat je je gezicht zien, je toont een meer dan gemiddelde interesse en doordat je duidelijk bent in wat je komt doen weten ze ook je gezicht als ze je sollicitatiebrief in de bus krijgen :)
    Je kunt ook solliciteren bij gastouders die willen uitbreiden naar een kinderdagverblijf.

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Ik zou sowieso pas in 2014 gaan solliciteren eerder hebben ze sowieso geen idee qua bezettingen e.d.

Zelf zou ik denk ik rond feb/mrt gaan solliciteren en de keuze van in mei beginnen of na diploma bij de werkgever te laten liggen. Jan is vaak echt een regel maand.

Ga voor jezelf tot die tijd kijken welke functies nog meer opties zijn en kijk of je daar evt ook in mei open sollicitaties de deur uit voor kan doen.

4. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Bedankt voor jullie reactie, ik ga deze maand vooral werken aan mijn CV. en mijn brieven die ik wil gaan versturen naar bedrijven.
    Ik hoop dat ik zo toch een beetje indruk maak en ze me niet 'vergeten' tegen die tijd.

5. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Inderdaad in januari/februari beginnen met solliciteren, eerder heeft niet heel veel zin omdat je nog met school bezig bent en met je stage... tenzij het een vacature is waarvan je denkt hier MOET ik achteraan.
    Je kunt in je brief idd aangeven dat je vanaf juli je diploma zult hebben. In sollicitatiegesprekken is het dan de mogelijkheid om bijv aan te geven dat je vanaf mei voor 20 uur beschikbaar bent en de andere 20 uur nog verplicht stage hebt en dat je vanaf juli fulltime beschikbaar bent.

7. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ik zou als ik jou was in januari inderdaad vast beginnen. Je zou ook kunnen voorstellen om in mei alvast als invalkracht te kunnen werken op maandag en dinsdag.

Verder zijn de tips van Sandana erg goed!

8. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Dankjewel voor jullie reacties!

9. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Up
    Up
    Up

10. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Voordeel van op tijd beginnen met solliciteren (januari bijv): als je afgewezen wordt kun je vragen naar de reden van afwijzing en of ze specifieke ontwikkeltips voor je hebben. Mocht je in juli weer willen solliciteren bij dezelfde werkgever, dan kan je aangeven hoe je je in de tussenliggende periode hebt ontwikkeld aan de hand van de door hun gegeven feedback. Daarmee laat je ook zien dat je er serieus mee omgaat.
    Gewoon een gesprek hiervoor bij een werkgever aangaan zonder sollicitatie kan in deze fase natuurlijk ook.

Deel Deze Pagina