Hoi, ik vraag mij af hoe andere mensen dit doen of ervaren. Mijn zoontje is 20 november jarig, hij wordt 1 jaar. Nu is dat vlak voor sinterklaas, wat we nooit vieren. Ik hou niet van het sinterklaas feest en sla het graag over. Nu heb ik hele lieve maar opdringerige schoonouders, die maar een kleinkind hebben. Mijn ouders zijn gescheiden en wonen twee uur rijden van mij vandaan, dus die zie ik minder vaak als mijn schoonouders. Ik heb met mijn vriend nu al discussies over sinterklaas... ik wil het nog steeds niet vieren maar mijn schoonouders willen dat dus wel met cadeautjes en al. Ik zie dat niet zitten aangezien hij net 1 is.. geen idee heeft wie sinterklaas is en net jarig is geweest. Zijn er meer hier waarvan hun kind(eren) rond de feestdagen jarig zijn? En probeer je dan de cadeautjes te verspreiden? Of maakt het jullie niet zo veel uit en stel ik mij aan??
Gewoon aangeven dat je m nog te jong vind en volgend jaar eens kijkt of je t viert,onze zoon is ook de oudste in me schoonfamilie en wij hebben dat niet geviert totdat hij naar de basisschool ging want dan kan je er moeilijk omheen,succes!
Ja dat zeg ik ook steeds. Vorig jaar moest ik bijna boos worden zodat ze niet nog meer cadeaus gaven. Ze hadden al veel gekocht in de kraam week dus wilde niet nog meer met sinterklaas.
Ik vind het lief bedoeld van ze. Waarom maken jullie er niet een gezellige middag/avond van met zijn allen met wat lekkers te eten en bijv. 1 cadeautje voor hem en de rest een chocoladeletter ofzo? Zij blij en is het voor jullie ook niet 'te'.
Vieren kan natuurlijk ook gewoon met gezellig samen zijn en lekker eten. Die paar kleine kado's waar hij waarschijnlijk toch niet meteen naar om kijkt maken niet zo veel uit toch? Misschien mag je zelfs je voorkeur voor een kado aangeven en dan kun je altijd nog voor wat kleding, pyjama oid gaan. Ik heb het toendertijd afgehouden en daarna hebben ze het nooit meer gevraagd. Vond ik vorige jaren heel jammer meestal vieren we het nu hier en een keertje bij mijn ouders. Mijn kinderen zijn 14 nov en begin feb jarig. We vieren het zoals we ook zouden doen als ze in de zomer jarig zouden zijn. Alleen dit jaar vind ik het voor de jongste wel wat druk. Een intocht, zijn verjaardag, kinderfeestje, trakteren, schoen zetten en dus Sint vieren 😱
Ja die cadeaus hoeven voor mij niet zo... en als ik het ga vieren met mijn schoon ouders dan ook met mijn moeder en daarna mijn vader. En mijn zus en schoonmoeder zijn jarig 18 dec en schoonvader 16 dec en mijn vader 26 dec. Iets ineens gaan vieren terwijl we dat anders nooit deden zie ik gewoon niet zitten omdat we het al zo druk hebben die periode. Mijn schoonouders dringen zich alleen zo op... ik zeg nee en toch staan ze voor de deur. (Met andere momenten vaker voorgekomen).
Jullie zoontje is nog zo jong dat hij er echt niets aan heeft. Hij heeft geen benul wie Sinterklaas is. Als je het viert zou je er dus alleen je schoonouders een plezier mee doen. Dat vind ik geen reden om het te vieren. Leg gewoon duidelijk aan ze uit dat je dit jaar nog te vroeg vindt maar dat ze volgend jaar (of over 2 jaar) van harte welkom zijn.
Ik vind het een lief gebaar en ben ook grote fan van het sintfeest, dus hier werd het ook al gevierd toen de oudste 6 weken oud was. Wij zijn het als volwassenen ook blijven vieren. Dus ik sta er al anders in dan jij. Maar ik denk dat ze het hartstikke lief bedoelen. En als je het niet meerdere keren wil vieren, dan organiseer je 1 middag/avond waarop alle grootouders en evt ooms en tante's komen. Dan doe je het in 1 keer.
Allereerst vind ik niet dat je zoontje veel cadeaus zou krijgen omdat hij toevallig vlak voor sinterklaas jarig is. Het is niet eerlijk om dit zo te bekijken. Mijn dochter is op 6 januari jarig. Met sinterklaas beginnen we met de cadeaus en dat stopt als ze jarig is geweest. Ze had het tenslotte ook gekregen als ze in juli jarig zou zijn. Wat je schoonouders betreft: ik weet niet hoe ze verder zijn maar het klinkt alsof ze hem graag willen verwennen en Sinterklaas is daar een goede reden voor. Jij kan Sinterklaas niet leuk vinden maar tzt ontkom je er toch niet aan. Waarom dan nu zo stellig blijven? Paar pepernoten op tafel, cadeaus uitpakken en klaar.
kan je ze niet allemaal bij jou uitnodigen dan en dan max 1 cadeau pp laten geven? Of op de een of andere manier combineren met zijn verjaardag? En met cadeau's... vooral dingen vragen die uitgebreidt kunnen worden? Dat hij met zijn verjaardag, sint en kerst dozen duplo krijgt die bij elkaar horen bijv? Kan je ook nog aan de 1 de dierentuin vragen en de ander boerderij. Dan is het misschien nog wel veel uiteindelijk maar niet doosje van dit doosje van dat en dan nog doosje zus en doosje zo... Maar ik ben er ook nooit mee gestopt, dat heb je met kleine zusjes (jongste zusje en mijn oudste schelen 7 jaar) Voor de rest dus geen tips hoe je het echt kan afhouden, behalve 6 weken op vakantie gaan zonder adres achter te laten
Onze oudste zoon is ook in november jarig. We vieren sinterklaas sinds hij 1 jaar is. Na een paar jaar vond ik de hoeveelheid cadeautjes wat te groot. Vorig jaar heb ik tegen de opa's en oma's gezegd dat we maximaal 3 cadeautjes per kind per opa en oma genoeg vinden. Dat begreep iedereen prima. Ik vind het een ontzettend leuk kinderfeest en ja, het is druk die periode. Mijn vriend is dan ook jarig, hier in Groningen wordt Sint Maarten gevierd, sinterklaas, verjaardagsfeest, kinderfeestje, trakteren op school etc. Met een beetje goed plannen hoeft dit geen probleem te zijn en de kinderen genieten er van!
Mijn jongste is 29 januari jarig. Als het aan mijn ouders ligt krijgt hij rond 5 dec een zak met kado's, met kerst een karrevracht kado's en met z'n verjaardag weer een wagonlading 😂 Eerst vond ik dat vreselijk en probeerde ik alles om me er tegen te verzetten (ik heb ook niet zoveel met sinterklaas)... Maar toen werden allebei mijn ouders ernstig ziek en hulpbehoevend en hierdoor is het allemaal veranderd. Ze geven me nu steeds een envelop met geld en ik bedenk daarvan wat praktisch en fijn is om er van te kopen en soms sluis ik ook nog wat door naar de spaarrekening van de jongens. Het vieren zelf beperkt zich tot een paar uurtjes wat lekkers eten en pakjes uitpakken. Het maakt mijn ouders gelukkig, het maakt mijn kinderen gelukkig... Vooruit dan maar weer ☺️
Ik ben zelf echt fan van Sinterklaas maar ik kan me wel iets voorstellen bij wat je zegt. Ik heb dan weer wat minder met kerst (de aanloop er naartoe vind ik geweldig maar de kerstdagen zelf ga ik het liefst op vakantie. 😏 ) Mijn man en ik zijn allebei kort voor Sinterklaas jarig en verder nog onze schoonzus en een goede vriend. Inderdaad hartstikke druk. En veel cadeaus tegelijk. Toch heb ik het als kind nooit zo ervaren en tussen mijn verjaardag en Sint zit maar een week. Pas toen ik ouder werd kreeg ik in de gaten dat ik binnen een week heel veel cadeaus kreeg en de rest van het jaar niks terwijl het bij mijn broer en zus beter verdeeld was. Wat je kunt doen met al die cadeaus is de helft op zolder leggen en die op een ander tijdstip geven. Dat heeft je zoon nu nog niet in de gaten. Wat vindt je vriend er eigenlijk van? Als jullie beide niks met Sint hebben zou ik het nu nog niet vieren, nu je zoontje er toch nog niks van snapt. Dan zit je jezelf alleen maar in de weg. En je (schoon)ouders zou ik dan alvast voor volgend jaar uitnodigen. Uiteindelijk kom je er met kinderen waarschijnlijk toch niet onderuit om Sinterklaas te vieren. Maar je kunt er wel je eigen draai aan geven zodat jullie het ook nog een beetje leuk vinden.
Toevallig dit weekend met ml over gehad: Wij vierden altijd kerst met beide kanten, nieuwjaarsdag beide kanten de beste wensen en begin januari is mijn moeder jarig. Dochter is van eind oktober. En daar kwam bijna 3 jaar geleden dus ook nog sinterklaas bij ( ook beide kanten dan uiteraard). De eerste 2 jaar hebben de opa's en oma's enkel een kadootje gegeven op de oppasdagen. Vorig jaar voor het eerst ook sinterklaas gevierd. 's ochtends bij mijn ouders, erna door naar schoonfamilie. We hebben even getwijfeld om niet aan kerst mee doen maar als wij dan de enige zijn van de familie die er niet tijdens het eten zijn... Daarom wordt ons voorstel naar familie: Verjaardag van DL. Gewoon zoals anders. Sinterklaas: Max 3 kadootje beide kanten, geen chocolade oid (vorig jaar kreeg ze 2 letters terwijl wij geen voorstander zijn van chocolade en familie dat ook weet) Kerst: Max 1 kadootje beide kanten, geen chocolade oid. We combineren het bezoek zodat we ook 1 dag met het gezin zijn. Nieuwjaarsdag: enkel bij mijn schoonouders. Aangezien we een paar dagen later naar mijn ouders rijden voor de verjaardag. Familie woont op 45 min en 1,5 uur rijden bij ons vandaan dus vond het ook genoeg om zo vaak in de auto te zitten. Klinkt veel zo maar afgelopen jaren is gebleken dat mijn schoonvader best wel erg ziek is, hulpbehoevend is geworden en eigenlijk een tikkende tijdbom is. Heb gemerkt dat mijn schoonfamilie belangrijk voor me is en ik er achteraf geen spijt van wil krijgen.
Voor nu is het ook wel vroeg om het te vieren, maar uiteindelijk ontkom je er niet aan als hij straks ouder wordt. Mijn zoon is op 7 december jarig, dus vlak na Sint. Ik ben wel altijd opgegroeid met Sint en vond het vroeger heerlijk! Dit jaar vieren we op 3 december Sint met allemaal cadeaus en het weekend erna wordt zijn verjaardag gevierd.
Wij vieren sinterklaas vanaf dat hij 1 jaar was. Het gaat ook niet echt om de cadeaus ofzo, maar ook om de gezelligheid. Gewoon met mijn ouders en broers en schoonzus, eind van de middag/begin van de avond met wat lekkers en een paar cadeautjes. We hebben het dan gewoon super gezellig, en zoon krijgt een paar kleine dingen, bvb een toet toet auto ofzo. Tuurlijk zou het met een kind wat in bvb in mei jarig is meer verspreid zijn qua cadeaus, maar uiteindelijk krijgt dat kind 'hetzelfde' als jouw kind.
hier qua cadeau's ook alles op elkaar...23-10 dochter jarig, dan de sint en 20-1 zoon jarig. Maar ik koop niet minder dan wanneer ze in de zomer jarig zouden zijn geweest. Ik hou er met cadeautjes wel rekening mee, zoon krijgt nu van de sint een step.
Mijn vriend doet alles wat zijn ouders willen helaas... steunt mij nooit echt. In de kraamweek stond mijn schoonmoeder twee keer per dag op de stoep. Toen ik aangaf dat ik dat echt te veel vond, zei mijn vriend alleen maar: ach dat wordt vanzelf minder, ze is gewoon heel blij met onze zoon. Niet echt begrip van zijn kant helaas. Vieren gaat in de toekomst wel gebeuren, hoe we dat gaan doen weet ik nog niet. Maar iedereen uitnodigen is niet echt een succes. Er zijn nogal wat ruzies aan mijn kant van de familie. En mijn moeder werkt gewoon nog en mijn vader ook. Die kunnen niet zomaar elk moment langskomen. Mijn schoonouders zijn al met pensioen en richten zich helemaal op hun enige kleinzoon. Ze zijn echt ontzettend lief met hem en willen altijd met alles wel helpen. Maar voelen niet aan dat ze soms echt over mijn grenzen gaan, terwijl ik non-vebaal vrij sterk ben. Ik ga sinterklaas pas vieren als hij het zelf ook snapt. En als sinterklaas voorbij is, komt de discussie dat we met kerst ook daarheen moeten.. wat we anders ook nooit gedaan hebben in 8 jaar dat ik mijn vriend al ken. Maar dat is voor later
Misschien je schoonouders wat speelgoed laten kopen wat bij hen blijft liggen voor als jullie op bezoek komen. En verder zou je je schoonmoeder om bijvoorbeeld een eerste paar schoenen voor je zoon kunnen vragen, dat jullie samen ergens gaan uitzoeken. Het hoeft niet alleen speelgoed te zijn wat ze cadeau kunnen geven.
Hier de oudste kinderen op 9 en 19 december en mijn neefje en nichtje op 6 december haha maar we hebben het altijd gevierd. Ze bedoelen het heus goed maar als je er echt geen zin in hebt moet je het gewoon niet doen. Wij zijn er gewoon zo ingerold omdat er al meer kleinkinderen in de fam waren maar ik kan me voorstellen dat als je er zelf niets mee hebt je het ook onzin vind om het te vieren met een 1 jarige. Ik ken meer mensen die er zo over denken en vind het niet gek moet ik zeggen. Zal best leuk en gezellig worden maar als je het niet ziet zitten dan gewoon niet doen.