Hoi, Thirza is bijna 6 mnd en heeft sinds 2 weken de onderste 2 tandjes door. Er zit nog meer aan te komne, (maar het gaat -helaas voor haar- allemaal erg langzaam). Maar goed, we zullen dus toch binnenkort ergens eens met poetsen moeten beginnen dan nu, toch? Hoe doen jullie dat/hebben jullie dat gedaan? Bij een iets ouder kindje kun je gewoon zeggen: mondje open. Maar dat snapt ze hier natuurlijk nog niet... Hoe pak ik dat dus aan? En welke tandpasta gebruik ik dan?
Je gebruikt een peutertandpasta. Daarvan is het fluorgehalte aangepast, en vaak milder van smaak. Wij gebruiken elmex (omdat ik dat zelf ook gebruik). Wij zijn het gewoon met een peutertandenborstel gaan proberen, en mijn zoontje houd netjes zijn mond open. Blijkbaar smaakt het wel lekker. Als het zo niet lukt, kun je een vingerborstel proberen.
Inge vindt de peutertandpasta erg lekker en doet uit zich zelf haar mond open als je met de tandborstel aankomt. Dan zuigt ze eerst de tandpasta er af en mag je daarna een beetje haar tandjes poetsen. Het gaat maar om het idee dat ze er aan wennen want echt poetsen is het bij ons in elk geval niet. Kindjes van deze leeftijd willen toch alles in hun mond stoppen dus geef haar gewoon zelf de tandborstel (zonder iets) en je zal zien dat ze er op begint te sabbelen. Tandjes gaan hier ook heel langzaam. Met 6 maanden kreeg ze de onderste twee en nu komt dan eindelijk ook een boventandje door.
hier net voor t eerst tandengepoetst. Idd die peutertandpasta erop en ze vond het heerlijk. Dus ik maar poetsen en poetsen en poetsen... hihi en ze heeft pas 2 tandjes die door zijn...
Haha, ik moest hier wel een beetje om lachen . Bij een ouder kindje kan je dat zeggen inderdaad, maar dat betekent dus niet dat ze het doen . Eva krijgt een eigen tandenborstel die ze in haar mond doet, dan doet ze haar mond open voor 'mijn' tandenborstel en vervolgens blijft haar mond dicht . Maar goed, ze 'poetst' wel zelf en heel soms prop ik 'mijn' tandenborstel er even in en rag wat heen en weer . Als ik zeg 'laatste keer' dan doet ze haar mond wel open, maar ja, dat kan ik dus helaas maar 1 keer zeggen . En dan dus heel snel proberen te poetsen, op de plaatsen waar zij niet zo goed poetst. Met 6 maanden was het toch echt veel makkelijker