Mijn zoontje gaat nu voor de derde week naar de basisschool. Nu is hij nooit een grote verteller geweest (wel een grote kletser hoor), maar ik had eigenlijk verwacht dat hij nu hij wat ouder wordt wel wat meer zou gaan vertellen. Als ik aan hem vraag wat hij op school gedaan heeft zegt hij: "Weet ik niet meer" of "gespeeld". Op zich prima natuurlijk, maar nu hoorde ik via een andere moeder dat er vorige week een ambulancebroeder in de klas is geweest om het e.e.a. te vertellen en te laten zien. Daar heeft hij gewoon helemaal niks over verteld Waarschijnlijk is het heel normaal, maar ik vind het zo jammer. Van de ene kant omdat ik nu niet meer weet wat hij meemaakt op een dag (loslaten...) maar ik vind het ook jammer dat ik het er niet met hem over kan hebben op deze manier. Herkennen jullie dit? En gaat dat beter naarmate ze ouder worden?
Mijn dochter gaat nu 1 week naar de basisschool en ik krijg ongeveer dezelfde antwoorden.... verder probeer ik er zoveel mogelijk uit te trekken (vragen of ze geknutseld heeft, boekje heeft gelezen, buiten gespeeld en met wie dan...) Hopelijk pakt ze het zo op dat het heel gewoon is om te vertellen wat ze gedaan heeft.
Hier ging dat eigenlijk pas vanaf groep 2, dat ze uit zichzelf dingen vertelde. Maar ook nu moet ik nog regelmatig vragen wat ze gedaan heeft. En soms vertelt ze het en soms krijg ik als antwoord gespeeld en moet ik het er uittrekken wat ze gedaan heeft. Dus zeker als ze net op school zitten is het heel normaal en herkenbaar.
Hai hai Ik herken het deels. Zoonlief vertelt op zich altijd wel wat, waar hij mee heeft gespeeld voornamelijk en met wie. Vaak is dat 'met een kindje waar ik de naam nog niet van weet' Ik probeer ook altijd wel wat uit hem te trekken. Heb je getekend, buiten gespeeld etc? Dan komt er meestal wel wat.
Ik krijg van allebei vrij weinig te horen wat ze gedaan hebben. Moet het er echt uittrekken en dan nog krijg ik antwoorden als: geknutseld of buiten gespeeld.
Ik stel idd zelf ook altijd maar een paar vragen zodat ik ongeveer een beeld heb van zijn dag. Maar volgens hem hebben ze vanmorgen alleen maar buiten gespeeld? (zou natuurlijk kunnen op deze eerste lentedag ) Ik begrijp dat het dus normaal is, dat dacht ik ook al wel. Maar wel jammer zeg! Vooral 'grote' dingen als een ambulancebroeder in de klas, dat zou ik toch wel leuk vinden om te horen.
Hier ook niks hoor, en ze gaat toch al sinds augustus naar school. Meestal ook gespeeld, gegeten of het was een stomme dag haha.
Hier gaat ze nu echt vertellen, wat ze gedaan heeft in de klas. Ze zit nu in groep 2, maar hoor van andere moeders, dat hun dochters het niet doen.
Hier ook een jochie wat nauwelijks iets verteld over wat hij heeft gedaan op school. En hij is nu 5 en zit in groep 2. Zo af en toe komt er eens wat uit, maar vaak moet ik het er uit trekken, en dan nog verteld hij weinig. Wel jammer, maar goed...zal vanzelf wel komen.
haha hier ook een kleuter die vanaf januari naar school gaat en echt niets vertelt. Ik ben zo nieuwsgierig en vind het ook heel jammer. Ik hoop dat het vanzelf komt. Afwachten maar
Hier een dochter van bijna 5,5 maar moet nog bijna dagelijks vragen wat ze nou gedaan heeft. Meestal is het: dat weet ik niet meer, behalve als er iets speciaals was. Ik vraag dat vaak een beetje door of ze bijv. nog buiten heeft gespeeld of gegymd heeft. Daarnaast heeft ze twee keer spelen&werken en dan vraag ik wat ze toen gedaan heeft. Vaak komt de rest dan vanzelf op gang
Hier een zoon van 6 die in het eerste studiejaar zit en als je vraagt wat heb je gedaan op school??? standaard antwoord WEET IK NIET MEER ?????? Wij wonen in belgië en hij gaat al vanaf 2 en een half jaar naar school en al sindsdien krijg ik dat antwoord, terwijl ik het liefste van minuut tot minuut wil weten wat hij gedaan heeft. Ik vind het voor mijzelf jammer, hij gaat met heel veel plezier naar school en de 10 minuten gesprekken zijn goed en ook zijn rapport is SUPER, dus ik maak me er verder niet druk om. Wel kijk ik met regelmaat op de site van school daar worden foto's geplaatst en ook krijgen we regelmatig brieven van school wat het thema is van de week, dus daar kan je dan wel op in spelen. Misschien krijgen de kids gewoon zoooooveel indrukken op een dag, dat ze het ook gewoon niet meer weten, maar de dag komt wel dat ze meer gaan vertellen I HOPE hahahahahaha
Dat met te veel indrukken is ook zo natuurlijk... Wij hebben inmiddels de gewoonte dat bij het avondeten iedereen even over z'n dag vertelt. Dat helpt wel. En als het een dagje niet lukt.. Dan helpen we een handje. "Je begon in de kring... Was iedereen er?" (Ze doen eerst de presentielijst) "En hebben jullie daarna over iets leuks gepraat?" "E na de kring.. Ging je toen werken? En wat moest je doen dan?" Kwestie van 's ochtends zelf even op het planbord kijken.. Dan kun je het gesprek een beetje sturen
ja zeker herkenbaar! onze oudste gaat sinds sept. naar school, maar vertelt ook erg weinig. ik vraag er wel elke dag na en merk dat het wel wat beter word, maar het houd niet over, hihi! gelukkig hangt er ook een magneetbord op school, zo zie je toch elke dag wat ie gedaan heeft. en ik vraag de juf wel eens.
Ik weet eigenlijk niet of er hier een planning hangt, zal morgen eens kijken. Ik merk dat ik steeds beter weet welke vragen ik moet stellen om wat informatie los te krijgen. Vandaag vertelde hij ineens zelf over een letterzak waar ze spulletjes met die letter in mogen stoppen. Morgen maar eens navragen.
Hier zit ze ook sinds eind sept op school en als ik vraag...Hoe was je dag wat heb je gedaan... Weet ik niet meer......gespeeld...... Vaak komt er nog wel wat na een tijdje maar hier vertelt ze dus ook geen hele verhalen Ja ergens wel jammer maar aan de andere kant is ze dan dus ook gewoon tevreden en zit ze nergens mee denk ik. Ook fijn om te weten.
Heel normaal. Voor jonge kinderen is vaak school en thuis nog gescheiden, alsof er een knopje omgaat. Andersom is het ook vaak zo dat veel jonge kinderen ook nog moeite hebben met het op school vertellen over het weekend e.d. Ben zelf kleuterjuf van n instoomgroepje, wat jullie aangeven, hoor ik regelmatig. Bij de meesten komt het vanzelf dat ze meer gaan vertellen als ze ouder worden, sommigen zullen altijd weinig te vertellen hebben. Zolang kinderen verder goed in hun vel zitten en graag naar school gaan is het geen groot probleem, maar vooral jammer voor papa en mama
Hier ga ik ook expres soms zelf de antwoorden al geven: En, heb je lekker gekleurd?? Dan krijg ik te horen: neeee ik heb niet gekleurd mama, maar met dit en dit gespeeld... Dus dat helpt hier ook wel. Maar oke: Je moet er even achter komen hoe je het er het beste uit kan trekken . Hier hoorde ik ook altijd: Gespreeld . Of: Weet ik niet meer. Of: Ik wil nu niet vertellen.
Dat is heel normaal.Vanaf groep 3 is die van mij vertellen wat ze gedaan hebben.Maar het komt van zelf
Wat hier wel helpt is inhaken op waar hij 's ochtends mee begint. Hier op school ligt altijd een werkje klaar wat ze de dag van te voren uitgekozen hebben. Ik loop 's ochtends altijd mee de klas in, dus dan zie ik wat hij aan het doen is. Daar vraag ik dan tussen de middag naar. Als hij eenmaal op gang is met vertellen, volgt de rest vanzelf. Maar dat lukt ook pas sinds dit schooljaar. Vorig jaar zat Jelle, zo zei hij zelf, alleen maar aan de computer als ik er naar vroeg...