Ervaringen zindelijkheid, wanneer definitief geen luier meer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lewa, 17 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lewa

Lewa Lid

7 jan 2015
    13
    0
    1
    NULL
    NULL
    hoi allemaal!

Sinds kort gaat onze dochter (bijna 2,5) op het potje plassen (soms poepen).
    Dit gaat eigenlijk best goed.
    Thuis laat ik haar de hele dag (behalve tijdens slaapjes) zonder luier rondlopen.
    Echter betrap ik mezelf erop dat ik geneigd ben om bij momenten buitenshuis toch die luier om te doen.
    Bij opa/oma's en bekenden neem ik gewoon het potje mee, maar hoe doe ik dat bijvoorbeeld bij een dagje uit of naar de winkel of een ander uitstapje?

Wat zijn jullie ervaringen en tips hierin?

Ps we hebben ook een wc verkleiner, maar ze geeft de voorkeur nog aan het potje.

2. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Het is ff een stap, vond ik. Mijn zoon was al ruim 3 voor hij het met me eens was dat een luier echt niet meer kon als je bijna naar de basisschool ging.
    Maar toen heb ik het ook gelijk definitief gedaan, luiers de deur uit, dus ook niet meer mogelijk.
    Wij hebben het potje overgeslagen en zijn gelijk op de wc begonnen, met wc-verkleiner.
    Ik had altijd schone kleding bij me, een ongelukje zit in een klein hoekje.
    Met boodschappen doen en voor we weggingen zette ik hem vooraf op de wc.

Als we ergens waren zocht ik eerst met hem de wc op en liet die zien, meestal vond hij het reuze interessant om daar dan een paar keer gebruik van te maken.

3. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Hier nu ook druk bezig met DL. Ze is 2,4 jaar.
    Ik las laatst een tip om eerst een kort tripje zonder luier te doen, bijv even naar de supermarkt. Vooraf en achteraf meteen op potje/wc.

4. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Wij hebben (toen hij 2 jaar en 3 maanden was) eerst een blote billen fase gedaan. Daarna een periode veel thuis geweest en hem laten wennen aan het niet aan hebben van een luier onder zijn kleding. Dag en nacht, want snachts trok hij hem toch uit en wilde hij ook op het potje. Zodra dat lang goed ging zijn wij weer een luierbroekje als onderbroek gaan gebruiken. Doordat hij een tijd geen luier heeft aangehad ziet hij deze ook niet meer als luier maar als onderbroek. Snachts gaat hij zelf op het potje, maar hij veegt zijn billen niet en vraagt niet om hulp dus heb ik liever dat hij het broekje weer aan trekt. Ook als wij langer weg gaan, of in spannende situaties (zoals eerste psz week, verjaardagen ed) krijgt hij ook nu nog met 2,5 gewoon een broekje aan. Er heeft 1 keer wat vocht in gezeten, maar het is toch een fijn idee dat het broekje de boel droog kan houden.

In het begin zat er ook veel minder tijd tussen de plasjes. Inmiddels plast hij regelmatig het potje bijna vol dus zou het broekje wel makkelijk achterwegen gelaten kunnen worden denk ik.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Onze uk begon met 2 interesse te hebben in de wc en het potje. Soms een plas maar zonder luier was dweilen met de kraan open. Een tijd gestopt en weer begonnen, deed plasjes op de wc zonder verkleiner maar wanneer hij geen zin had niet. Hij droeg eerst nog luierbroekjes maar zei zelf dat hij onderbroeken aan wou. Rond zijn 3de verjaardag viel het kwartje echt en gaan we ook op stap zonder luier. Wel spannend want ga ook rustig een lang stuk fietsen, ik neem dan extra kleding mee in een rugzakje.

Poepzindelijk was hij al eerder dus dat was ideaal. Sinds gisteravond dat hij ook slaapt zonder luier( 3 jaar 2 maanden)

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bij ons was luier uit thuis meteen ook luier uit overal anders. Op stap nam ik ook gewoon het potje mee. In de koffer van de auto, aan de kant van de weg... Overal heeft ze wel eens een plas gedaan. Potje ging gewoon ook onderin de buggy mee toen.

7. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier was ze al 3 toen ze zonder luier ging. Ik heb me er nooit druk om gemaakt, ze plast namelijk ook maar 3 of 4 keer per dag op ongeveer dezelfde tijden. :thumup:
    Maar ik zou gewoon luier af laten, eventueel potje mee en je er niet druk om maken.

8. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij hebben eerst in de kerstvakantie een paar dagen thuis geoefend. Ook niet weggeweest in die dagen, zodat we echt de hele dag konden oefenen zonder luier.

Daarna een paar korte uitstapjes zonder luier, vooraf en achteraf goed plassen. Stickervel voor als het lukte om op tijd te plassen hielp hier ook heel goed.
    En toen die paar uitstapjes goed gingen, gelijk doorgezet en gestopt met luiers. Vooral mijn jongste heeft wel veel ongelukjes gehad in het begin, omdat hij veel te druk was met spelen om er zelf op te letten. En dan ging het bijv. bij het kdv nog wel mis. Thuis was ik er zelf meer alert op natuurlijk.

9. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier was het luier uit en gelijk ook weg overdag. Trouwens nooit aan een potje begonnen. Vind ik vies en de wc is sowieso veel makkelijker!

10. Lewa

Lewa Lid

7 jan 2015
    13
    0
    1
    NULL
    NULL
    Bedankt voor al jullie reacties.
    Daar kan ik wat mee!
    Inmiddels is het hier ook luier uit=luier uit.
    Afgelopen week voor het eerst naar kdv zonder luier en is heel goed gegaan!
    Nu gaan we doorzetten!

Deel Deze Pagina