Omscholing, werken & leren voor dummies, waar te beginnen? (doktersassistent)

Discussie in 'De lounge' gestart door justme1974, 23 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik wil mezelf erg graag om laten scholen om mijn kansen op de arbeidsmarkt (met name in de toekomst, voor nu is het huilen) te vergroten. Ik denk hierbij aan de opleiding doktersassistent. Het "punt" is wel dat ik al een tijdje uit het reguliere onderwijs ben en niet zo goed de weg meer weet. Ik ken de variant bbl en bol waarvan ik weet dat je bij BBL ook een salaris ontvangt. Dat zou het fijnste zijn, anders zou ik twee banen moeten hebben. Ik zie dat er bij Roc's ook de BBL variant wordt aangeboden, maar hoe werkt zoiets nou? Helpen zij jou dan met het vinden van deze BBL plaats? Of moet je eerst een BBL plek zien te vinden en kun je dan pas met de opleiding starten? Ik zag bijvoorbeeld dat je bij het NTI ook de BBL variant kunt doen, maar helpen zij je dan ook met het vinden van een plaats? (wat ze aangeven, maar is dat ook echt zo?)

En waar ik ook een beetje mee zit is mijn leeftijd; ik ben 39, ben ik niet te oud?

Wie kan mij op weg helpen? Info, tips om een brief te schrijven voor überhaupt een stageplaats etc. etc. etc.

2. Smnee

Smnee Niet meer actief

Wat ik weet van mijn BBL opleiding, was dat ik toen zelf werk moest zoeken. Die moet dan aan een aantal eisen voldoen, omdat ze je op moeten leiden.
    Wat betreft leeftijd denk ik niet dat je te oud bent, er bestaat ook volwassen onderwijs. Dat is er niet voor niets ;) je kunt ook altijd contact opnemen met een aantal roc's, die kunnen je ook goed helpen. Succes!

3. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik heb me er ook weleens in verdiept en je moet inderdaad zelf een BBL plek vinden.

Hoe kom je zo bij doktersassistente? Ik heb hier namelijk ook naar gekeken, wilde toen medisch secretaresse worden. Maar veel instanties hebben het mij toen afgeraden omdat er steeds minder werk in komt.

4. Tese

Tese Niet meer actief

Bbl plaatsen vinden zal erg moeilijk worden. Dat was het al en vanaf nu wordt het nog moeilijker want ze krijgen geen subsidie meer voor bblers vanaf volgend schooljaar. Dus ze moeten je uit eigen zak betalen.
    Nti en aanverwanten zijn werkgevers niet dol op. Ze zullen je niet snel aannemen als je dat wil doen. Bij roc maak je meer kans. En je bent zeker niet te oud. Ik heb ook een aantal 40 plussers in de klas.

5. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Doktersassistente omdat ik hou van de sfeer en de "spanning" binnen de zorgverlenende sector. Het lijkt me uitermate boeiend om bijv. op een huisartsenpost te werken. De dynamiek spreekt me aan. En daarnaast dus ook omdat ik echt heel graag met mensen werk, maar administratief werk ook erg leuk vind. Situaties overzien, inschatten, plannen, organiseren. Als doktersassistente denk ik wel dat je een hele belangrijke schakel bent binnen de praktijk. Verder ben ik communicatief sterk, iets wat goed van pas komt binnen dit vak en lijkt het me dus leuk om naast het administratieve gedeelte, ook de bijkomende taken te doen. En ja, waarom dan geen verpleegkundige? Of eh.. tandartsassistente? Geen idee eigenlijk. Hoewel; als verpleegkundige ben je dus veel meer bezig met de patiënt en dat wil ik nou net niet. Niet op dát niveau. Ik zou ook nooit geen chirurg willen worden bijvoorbeeld, dat lijkt me maar niets, al die mensen open snijden :D

6. Smnee

Smnee Niet meer actief

Je hebt een mooie motivatie voor in je brief al! Gewoon heel veel brieven rondsturen naar verschillende huisartsen, en de hap!

7. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Mijn ervaring is dat je zelf je leerplek moet zoeken. Ik heb eerst bbl verzorgende ig gedaan (2002) en vervolgens bij een andere werkplek de verpleegkundige opleiding (2006). De duur van je opleidig heeft te maken met je vooropleiding.

Ik heb met verschillende leeftijden in de klas gezeten. Door de bbl variant in zowel de verzorgende als verpleegkundige opleiding met een ''hogere'' gemiddelde leeftijd in de klas gezeten. Vaak 35 plus!

Je motivatie is duidelijk, solliciteer!!

8. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    NIPA Eindhoven

Misschien is dit wel iets voor je?
    Ik werk zelf als doktersassisnte in een huisartsenpraktijk. Ik heb zelf 10 jaar geleden de opleiding gedaan via een roc.
    Veel succes!

9. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
  10. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Super bedankt voor jullie reacties en de linkjes! Ik wil hier echt mee verder. Wat ik me nog even afvraag; ga ik een hele stapel brieven schrijven en opsturen? Of bel ik eerst om te informeren? Of schrijf ik me nu eerst in voor de opleiding en ga dan pas op zoek? Hoe eh.. werkt zoiets?

11. Kimkommer

Kimkommer Bekend lid

15 mei 2011
    511
    63
    28
    NULL
    Ik zou eerst op zoek gaan en dan pas inschrijven.
    Het is sinds de laatste jaren erg moeilijk om stageplaatsen te vinden.

12. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Ga opzoek naar een functie van leerling verzorgende. Als je bent aangenomen melden zij jou aan. Succes!

13. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ehm.. @soepkip: ik denk dat je dan bedoelt leerling dokersassistent?

Ik ben erg blij met jullie reacties, omdat ik nu toch meer vorm kan geven aan dit stuk. Ik overweeg nu zelfs om een snuffelstage aan te vragen van bijv. drie dagen (dagdelen). Gewoon om te zien hoe zo'n dag er nu uit kan zien en of het inderdaad aansluit bij mijn verwachtingen binnen de combinatie administratief/zorg. Het zou tof zijn als dit bijvoorbeeld op de huisartsenpost zou kunnen en bij bijv. mijn eigen huisarts. Vandaar uit zou ik ook mijn motivatiebrief veel beter kunnen invullen.

Ik vind het spannend en ik krijg er van die positieve kriebels bij. Ik ben heel benieuwd!

14. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    Succes met het zoeken van een stageplaats. Ik ben al ruim een jaar bezig om een stageplaats te krijgen voor m'n opleiding doktersassistenten, maar het is niet te doen. Ziekenhuizen en dokters hebbenallemaal afspraken met roc of andere scholen. Ik volg het via de loi, en kom er gewoon niet tussen. Ik ben nu maar gestopt met de opleiding, want zonder stage krijg ik geen diploma. Daarbij wordt er bezuinigd in de zorg en nemen ze ook bijna niemand aan.
    Ik wens je veel succes.

15. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Sas7, wat vervelend om te lezen zeg. Dat lijkt me enorm frustrerend. Het lijkt met alles wel zo te zijn. Sla een krant open en het is dikke ellende. Overal. Dat beangstigd mij ook wel. Maar toch ga ik het wel proberen. Dan maar een onbetaalde stageplaats via een bol opleiding. Niet ideaal. Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en ik hoop op de beste natuurlijk, maar heb een alternatief plan in gedachten.

16. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Op verzoek heropend!

17. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Dank je wel Josien! Ik vond het niet echt handig om weer een nieuw topic te openen over hetzelfde.

Ik heb dus besloten om eerst wat adressen aan te schrijven om te vragen of ik één of meerdere dagdelen mee mag gaan lopen. De volgende brief is het geworden, ik wil hem graag delen ;) Privé dingen haal ik er wel even uit. Ik vind het wel reuze spannend allemaal!
    ==========

Geachte mevrouw xxx,

Mijn naam is xxx, xx jaar en woonachtig in xxx, samen met mijn gezin bestaande uit mijn echtgenoot en dochter van bijna 4.

Sinds afgelopen januari ben ik helaas werkloos, nadat ik bijna 18 jaar lang administratieve ervaring heb opgedaan. Dit binnen verschillende sectoren en daardoor zeer breed vaardig en inzetbaar. Tijdens mijn laatste functie als xxx bij xxx is voor mij duidelijk geworden dat ik het regelen en organiseren een erg leuk onderdeel vind binnen mijn werkzaamheden. Werken binnen de zorg heeft mij altijd enorm aangesproken, echter deed de gelegenheid zich tot nu toe niet voor om hier ook werkelijk iets mee te doen. Ook was het voor mij niet geheel duidelijk wát dit zou kunnen zijn.

Al enige tijd ben ik me aan het oriënteren en heb ik onderzocht hoe ik mijn wensen vorm kan gaan geven. Ik zou willen kiezen voor de opleiding tot doktersassistente. Dit omdat ik hou van de sfeer en de "spanning" binnen de zorgverlenende sector. Het lijkt me uitermate boeiend om bijvoorbeeld op een huisartsenpost te werken. De dynamiek spreekt me aan. En daarnaast dus ook omdat ik echt heel graag met mensen werk, maar administratief werk ook erg leuk vind. Situaties overzien, inschatten, plannen, organiseren. Als doktersassistente denk ik wel dat je een hele belangrijke schakel bent binnen de praktijk en of de organisatie. Daarnaast ben ik communicatief sterk, iets wat goed van pas komt binnen dit vak en lijkt het me dus leuk om naast het administratieve gedeelte, ook de bijkomende taken te doen.

Mijn planning is om in januari te gaan starten met de opleiding. Het is voor mij nog niet duidelijk of ik hierin een BOL variant ga doen of de BBL variant. Dat is afhankelijk van de mogelijkheden. Ik ben bereid om hierin zelf ook te investeren, omdat ik ervan overtuigd ben dat juist in deze tijd het zogeheten mes aan twee kanten snijdt. Om een begin te maken met deze investering, zou ik graag één of meerdere dagdelen mee willen lopen om te zien of mijn verwachtingen ook bij mijn wensen passen. Middels deze brief wil ik u dan ook vragen of dit mogelijk zou kunnen zijn op de huisartsenpost te xxx. Het is niet de bedoeling om hier een vergoeding voor te krijgen, maar wel de mogelijkheid te krijgen om de sfeer te proeven en mee te kijken binnen de werkzaamheden , om een goed beeld te krijgen, waardoor ik in januari met volle overtuiging kan beginnen aan mijn opleiding.

Indien nodig kan ik een verklaring omtrent het gedrag overleggen.

In afwachting van uw reactie verblijf ik.

Met vriendelijke groet,

18. piekie

piekie Lid

9 jun 2009
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben na 10 jaar onderwijs avondopleiding dokterassistente gaan doen bij het Nipa. Waren dames vanaf 20 tot 50 jaar in de klas. De meesten combineerden de opleiding met baan. Druk maar goed te doen en erg leuk! Was 2 avonden per week 2 jaar lang met laatste half jaar stage. Dat was voor mij niet meer te combineren met werk dus heb wel vrijwillig ontslag genomen... Waren ook dames die hun andere baan erbij bleven doen. Misschien iets voor jou ts?

19. piekie

piekie Lid

9 jun 2009
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij een huisartsenpost nemen ze vaak pas mensen aan met een aantal jaar ervaring en zelfs dan moet je nog een "extra" opleiding doen. Zonder ervaring bij huisartsenpost is vaak alleen het administratieve werk.

20. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Richt je pijlers idd. niet alleen op een HAP. Daarvoor moet je idd. al de nodige ervaring hebben als allround doktersassistente.

Ik wil wel even zeggen dat iemand met zo'n motivatie absoluut een pre heeft om ergens toegelaten te worden.
    Je idee om een snuffelstage te volgen is altijd een goed idee. In de ziekenhuizen waar ik gewerkt heb juichte de artsen dit alleen maar toe.
    Daarnaast hoor je nog eens wat en doe je tegelijkertijd een goede indruk op van het werk als....

Heel veel succes maar vooral ook heel veel plezier toegewenst!

Deel Deze Pagina