kwamen vandaag thuis uit het werk en we kijken naar onze vissenbak, zit er nog maar eentje in.... kon het eigenlijk niet geloven maar de vermiste vis lag dood naast de kast op de grond. Wist werkelijk niet dat vissen konden springen ofzo... Visjes hadden het wel prima, ze deden het goed. We hebben ze ook zeker al een jaar. In een rechthoekige bak met zuurstof en pompje. Weet iemand waarom? Of gewoon een ongelukje? En kan ik zomaar weer een nieuwe goudvis erbij zetten?
Hebben wij ook een keer gehad. En de enige plek was bij de pomp met een opening. Vond het zo raar. Gekke beesten.
Ze kunnen flink springen. Wij hebben koi en hebben ook al een paar keer gehad dat er een naast de vijver lag. Als ze ziek zijn en bijvoorbeeld jeuk hebben, dan kunnen ze gaan springen. Met alle gevolgen van dien.
Deden onze goudvissen vroeger ook, wij hadden daarom een netje over de bak gespannen. Als ze eruit probeerden te springen, sprongen ze tegen het net aan en vielen weer terug in de bak.
Wij hadden vroeger kleine kikkertjes in ons aquarium. Speciale voor een aquarium hoor. Geen wilde. Beesten werden behandeld als vorsten inclusief elke dag gevoerd met bloedwormpjes met de hand en een pincetje. Beesten konden niet uit de bak brhalve...m door een heel klein gaatje waar de kabels van het filter doorheen liepen. Op een dag ineens geen kikkers meer te vinden. We zagen er wel vaker maar eens 1 maar goed we hadden er 4 en ze kunnen zich goed verstoppen. Tot we een keer de meubels gingen verschuiven wegens herinrichten. Wat lag er onder de aquariumkast? 4 verschrompelde, uitgedroogde kikkers. Klootzakken. Haha.
Dat hadden wij met krabbetjes, ik beschuldigde eerst de kat maar ook hier zijn ze gewoon ontsnapt via de kabels. Tegen vliegende vissen hadden wij altijd een deksel op het aquarium. Moest ook ivm lichtbak die erop zat. Wel erg sneu, ik zou er dus wat op doen zodat hey niet weer gebeurd.
Wij zaten een aantal jaar geleden bij mijn schoonouders en buiten in de tuin zag ik ineens iets bewegen; een van de goudwindes sprong zo uit de vijver, écht heel hoog, en flops op het terras. Dat hadden ze in 20 jaar tijd nog nooit eerder gedaan. Meteen die arme vis teruggegooid, en hij heeft het overleefd maar wel met een rare knik in z’n staart... hij zwemt er nu al weer wat jaren mee rond, nooit meer gesprongen.
Die dwergklauwkikksrtjes hebben bij ook gehad, speciaal ervoor de bak afgesloten. Maar. We vonden wel een uitgedroogde guppie onder de kast bij grote schoonmaak
Ja ze springen. Soms zomaar, soms door zuurstofgebrek in het water of door jeuk tgv een parasiet. Zo hebben wij helaas al een paar keer grote kois verloren.
We hadden ooit een redelijk grote witte vis en die was terwijl we niet thuis waren uit de bak gesprongen. Toen we thuis kwamen was één van onze katten aan het mauwen. Hij bleef maar om aandacht vragen. Uiteindelijk gingen we naar hem toe en bleek hij die vis onder zn poten te hebben. Vis terug in zn bak gedaan en heeft nog jaren rond gezwommen. Het aquarium had trouwens wel een deksel en is tussen de kier gesprongen, had een kattenpoot niet kunnen komen.
Goudvissen horen niet in een vissenkom of klein aquarium. Een vijver is meer geschikt aangezien goudvissen echt groot worden wanneer ze gezond gehouden worden. Kies liever voor guppies of mollies maar goudvissen in een bak kleiner dan 400 liter inhoud is echt niet aan te raden.