Boterhammetje starten hoe?

Discussie in 'Voeding' gestart door Rihana23, 7 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rihana23

Rihana23 Actief lid

19 okt 2011
    365
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik ben gisteren begonnen met een boterham een klein stukje tussen zijn kaakjes geplaatst maar meneertje wist nog niet wat hij ermee moest en begon ontzettend te kokken en vandaag hield hij wijs zijn mondje dicht :D

Hoe hebben jullie dit aangepakt? En hoelang duurde het voordat ze het begrepen? En ook al met beleg begonnen?

En de stap van gepureerd naar stukjes?

Oeps meer vragen dan ik wou :)

Dank jullie wel

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij zijn begonnen met 6,5 maand. Heb er een beetje boter op gedaan en het in een stukje van 1bij1cm gesneden. Daarna gewoon in zijn mond gedaan, met de boter op zijn tong (ander plakt het aan het gehemelte zegt men)..
    Dat werkte hier direct goed. Hij wilde het zelf ook al snel pakken. Geloof dag 1 gelijk een halve boterham..

Maar bij mijn zusje haar kleintje, duurde het tot 8 maand voordat hij een fatsoenlijke hoeveelheid binnenkreeg. Tot die tijd misschien een kwart per keer, met moeite..

Van puree maar stukjes ging ook makkelijk. rustig aan, eerst deels pureren (groente) en prakken (aardappel) gemengd, dat je al wat stukjes krijgt. Daarna helemaal prakken. En de stukjes oefenden we gewoon aan tafel. Toen hij dat kon, en zelf wilde eten, zijn we helemaal over gegaan..

3. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Met 7 maanden, gewoon een korst met brood eraan gegeven. Met een maand of 8 at hij een kwart tot halve boterham.
    In het begin zonder beleg of met boter. Ik heb nooit eten in zijn mond gepropt, kan me voorstellen dat je dan gaat kokken maar dat is persoonlijk :)

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Geef hem voorlopig lekker een broodkorst om op te sabbelen. Went hij vast wat aan de smaak en de granen/gluten in zijn darmpjes.

Brood lost min of meer op in het mondje dus hij krijgt er dan vast wat van binnen zonder dat hij hoeft te kauwen ofzo. Broodstukjes zijn juist lastiger te kauwen dan stukjes lekker rijp fruit, omdat het zo plakkerig wordt.

Fruit en groenten kun je ook in stukken aanbieden zodat hij erop kan sabbelen en kauwen. Af en toe komt er dan een stuk of stukje af en kan hij daarmee om leren gaan. Als het te groot is, komt het eruit met een kokhalsreflex.

Als hij gewend is fruit en groente te kauwen EN zijn darmpjes gewend zijn aan de granen/gluten, kun je een halve boterham geven en zien of hij er stukjes vanaf krijgt. Of gesneden stukjes natuurlijk. Lekker met boter erop.

5. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier begonnen met broodkorstjes, ging prima! Vanaf 6,5 maand stukjes brood aangeboden (niet te klein, ze hapt zelf wel wat af en met wat boter erop) en zelf laten pakken en naar de mond laten brengen. In het begin waren het geen mega-hoeveelheden, maar nu met 9,5 maanden eet ze met gemak een boterhammetje weg!

Rond de 9 maand ook begonnen met wat beleg erop te doen (ricotta, huttenkase, kipfilet, klein beetje biologische jam).

Gepureerd eten heeft mijn dochter nooit gehad, wij zijn direct begonnen met stukjes (rapley). Dus daar kan ik je niet mee helpen.

6. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Wij zijn ook begonnen met een broodkorst en daar wilde ze in het begin ook niks van weten...sabbelde wel wat, maar spuugde het al snel uit en ging het gebruiken als spelmateriaal :D

Ik heb het lekker laten gaan, wel blijven proberen natuurlijk, iedere dag een paar stukjes. Op een gegeven moment ook zachte stukjes brood gegeven. Had geen idee hoe groot ik de stukjes moest maken, want te klein vond ik stiekem een beetje eng en te groot daar kon ze niks mee. Dus ik ben maar gewoon wat gaan proberen en heb vooral gekeken naar de reactie van onze meid; ze was namelijk erg duidelijk en dan vooral in wat ze niet wilde ;)

Wat hier momenteel goed werkt: boterham met dun laagje halvarine in ongeveer 8 stukjes snijden en een stukje in de hand geven; al sabbelend bijt ze er zelf steeds een klein stukje af. Dat hapje houdt ze dan vol trots een tijdje in haar mond tot ze klaar is om het door te slikken. Het gaat langzaam en ze eet echt maar een paar hapjes per keer, maar goed...iets is beter dan niets en het gaat in ieder geval niet met tegenzin. Om nog een antwoord te geven op je volgende vraag: bij de 3e of 4e 'broodmaaltijd' ging ze al voorzichtige hapjes nemen, het is dus echt een kwestie van even wennen.

7. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Wij hebben nooit zomaar eten in zijn mond gestopt maar het in zijn hand gegeven. Op een gegeven moment gaat dat handje vanzelf naar zijn mond en dan kan hij zelf proeven.

8. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    eerst een korst in de hand gegeven en ze zelf laten kliederen. Na paar dagen stukjes in de mond gedaan terwijl ze de korst uit elkaar aan het plukken was. Gewoon droog brood

Deel Deze Pagina