Ik vraag me af wat jullie 's avonds voor het slapengaan aan jullie kindje van 1 jaar of ouder geven? Wij hebben het melkflesje er 's avonds afgehaald, maar willen nog wel iets te drinken geven. We geven nu weleens water, maar zijn er nog goede alternatieven (geen zuivel s.v.p.)? Iets warms word ook altijd wel gewaardeerd geloof ik, maar thee (caffeïnevrij) lijkt me niet zo best voor de tandjes voor het slapengaan, evenals sap of diksap.
Als je het echt voor het slapengaan doet, is water de enige keuze vwb de tandjes denk ik. Ik gaf meestal een half uurtje voordat ik naar boven ging (nu nog trouwens) wat drinken. Meestal sterk verdunde diksap en soms thee. Helaas zijn mijn kids niet zulke thee liefhebbers, dus gaat niet elke avond..Dit was dan zo rond 18.30 en om 19 uur naar boven en dan gewoon tandjes poetsen..
Mijn dochter krijgt nu nog een flesje melk. Dit wil ik gaan veranderen naar thee. Is denk ik toch lekker om nog iets warms te drinken, en wil liever niks met suiker geven. Overdag drinkt ze ook niet zoveel, dus het vocht heeft ze hard nodig. Dus (rooisbos)thee. Voor het slapengaan poets ik toch haar tanden, dus dat maakt verder niet uit.
Mijn zoontje krijgt na het tandenpoetsen alleen nog water, de rest tast allemaal de tanden aan. Hij krijgt voor het slapen gaan ipv niets maar soms nog wat melk, thee of sap (voor het tandenpoetsen) en met heel warm weer krijgt hij een bekertje water mee naar bed
Ja, ik bedoel met voor het slapengaan ook idd vóór het tandenpoetsen. Dus zeg maar een halfuur voor het tandenpoetsen en naar bed gaan. Het flesje melk heb ik eraf gehaald voor het slapengaan, wil ook geen melk meer geven om die tijd, want anders kom ik aan 500 ml zuivel per dag en wil het terugschroeven naar 300 á 400 ml. Zou diksap sterk verdund iets zijn dan? Op thee is onze kleine niet zo heel erg gesteld en als je thee geeft zonder caffeïne, zitten er dan nog andere stoffen in die de hersenen prikkelen om wakker te blijven, want dit is natuurlijk met caffeïne wel het geval, maar weet niet hoe dat met bijvoorbeeld theïne zit? Of is dat niet toegevoegd aan caffeïnevrije thee? Bedankt alvast voor je antwoord en gefeliciteerd met je zwangerschap (mooie banner hoor)!
Hoi, De kans dat je kindje last heeft van een klein beetje theine in de thee is niet zo groot hoor, je kunt ook groene thee geven dat bevat geen theine. Natuurlijk kan je best diksap geven, mits je maar de tanden daarna poetst. Dank je wel voor je compliment en de felicitaties
Ik zat met hetzelfde probleem. Te weinig "gewoon" drinken en teveel zuivel. Ik geef nu 's morgens 200 pap en dan nog een toetje van 50cc s avonds na het eten zodat ik s avonds nog een klein flesje melk(100cc) kan geven.Vaak verdun ik het dan ook nog niets naar 150cc. Iets anders wil hij gewoon niet drinken voor het slapen gaan en qua vocht heeft hij het echt nog nodig. Tussen de middag krijgt hij dan thee bij de boterham en dat gaat prima. Misschien is dat een idee voor je?
Esmee krijgt bij het warm eten altijd 1,5 beker melk/optimel/karnemelk.. Daarna na het tandenpoetsen nog een half bekertje water.. maar dit wil ze niet altijd.. Ik denk dat een bekertje water prima is als ze nergens anders om vraagt
Ik lees even mee en wilde hier even op reageren, groene thee bevat wel degelijk theine. Rooibos thee en andere kruidenthee bevatten geen theine.
Excuus, ik bedoelde witte thee (dat bevat nauwelijks theine). In groene thee worden de effecten van theine verminderd door looizuur. Ook zwarte thee kun je gewoon geven (zolang het geen liter per dag is )
even een vraagje: ik lees iets over te veel aan zuivel?? hoe zit dat?is er een max aan zuivel? ze krijgt nu nog opvolgmelk, maar het pak dat ik vanmiddag koop is toch echt het laatste, en dan gaan ze aan de gewone melk (volle melk, denk ik?)
De richtlijn is 300ml vanaf 1 jaar. Dit is ivm de grote hoeveelheid eiwitten EN het risico dat je kindje liever melk drinkt dan goed eet. 300ml is een richtijn dus geen wet! Ik gebruik volle melk. Het CB hanteert vaak halfvolle melk maar ik vind persoonlijk dat er in volle melk meer goede stoffen zitten en mijn zoontje is niet te dik dus geen probleem. Zeker bij wat lichte kindjes zijn volle melkproducten zelfs aan te raden.