Afbouw borstvoeding en start kunstvoeding

Discussie in 'Voeding' gestart door Gabri, 28 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gabri

Gabri Actief lid

16 mei 2014
    423
    4
    18
    NULL
    NULL
    Na heel lang wikken en wegen heb ik nu besloten om te stoppen met borstvoeding. Ben ergens wel nog bang om spijt te krijgen maar het gaat nu al 4 weken door mijn hoofd en heb nu de knoop maar doorgehakt. Hij heeft al af en toe een fles kv gehad en daar deed hij het verder prima op dus dat zal geen probleem zijn. Kan ik dan in 1 keer overstappen op kv of is het echt ook beter voor hem om beide te krijgen? en hoe doe ik het met afbouwen bij mezelf? moet ik steeds de druk eraf kolven of 10 min kolven wanneer hij een voeding zou krijgen? en dan steeds iedere drie dagen een voeding laten vallen? Alvast bedankt!
    Ik heb al wel het idee dat de voeding aan het terug lopen is.. Waar ik normaal in 10 min zo 150 cc kolfde doe ik nu 20 min over net 100 cc aan 1 borst. Betekent dit ook echt dat het al aan het teruglopen is?
    Alvast bedankt!

2. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Niet in een keer stoppen. Dan krijg je hoogstwaarschijnlijk een borstontsteking. Vervang 1 voeding voor kunstvoeding. Als dit een aantal dagen goed gaat en je borsten voelen soepel aan, kun je een volgende voeding laten vallen. Het kan zijn dat je maar 1 voeding per week kunt laten vallen. Als je erg veel stuwing hebt kun je inderdaad de druk eraf kolven.

3. Gabri

Gabri Actief lid

16 mei 2014
    423
    4
    18
    NULL
    NULL
    Nee ik 1 keer stop ik niet! Dat weet ik dat dat niet kan.😉 Maar kan ik mijn zoontje wel in 1 keer over zetten op KV? En ik geef nu 7 voedingen moet ik dan vanaf nu 6 keer per dag hele voedingen kolven of 6 x per dag alleen de druk eraf zodat mijn borsten 'denken' ze heeft niet zoveel nodig dus gaan minderen? Of zie ik dat zo verkeerd? 😁
    En anders geef ik natuurlijk nog de afgekolfde melk ipv KV die 6 keer per dag mocht er voldoend uitkomen natuurlijk.
    Bedankt voor je reactie iig!

4. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik ga ook afbouwen en vervang eerst de middagvoeding.
    Dus die krijgt ze dan kunstvoeding, de rest borstvoeding. EN zo gaat dat dan steeds verder.

5. Gabri

Gabri Actief lid

16 mei 2014
    423
    4
    18
    NULL
    NULL
    OK! bedankt MamavanJuul! Ga ik dat doen. Heb nu de middagvoeding gekolfd en kwam ik met twee borsten iedere 15 min kolven op 150cc dus dat is nog wel genoeg voor hem. Ik heb hem de voeding van 11 uur kv gegeven en als dit goed gaat een paar dagen wil ik de volgende voeding van 17 ook kv maken. zodat hij nog om en om krijgt.

6. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ik deed het per voeding. Dus zo ongeveer:
    Week 1: 1 voeding per dag was kv
    Week 2: 2 voedingen per dag was kv
    Etc.

Maar als het werkt zoals jij het doet is het ook prima natuurlijk. En goed naar je baby kijken, want kv valt zwaarder en het kan zijn dat hij wat meer krampjes krijgt.

7. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Bem toen,in een keer gestopt maar hij was ook al 9 maamden zo bij rest ook met 8 maanden em 6 maanden. Nooit problemem gehad

Alleen afkolven is,nooit gelukt heb ik

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Wel leegkkolven maar kolfbeurten langzaam minderen. Liefst 1 voeding per werk.
    Je kleine rustig laten wennen aan kV en ook de laatste kleine beetjes moedermelk geven. Afbouwmelk bevat veel antistoffen.

Wat jammer dat je gaat stoppen joh!
    100cc aan 1 borst is veel hoor voor een baby van een paar weken.

9. Gabri

Gabri Actief lid

16 mei 2014
    423
    4
    18
    NULL
    NULL
    Ja? is dat veel? Omdat ik eerst 150 cc had per borst en hij ook maar 1 borst per keer wilde en hier genoeg aan had. Nu wilde ik van de week gaan kolven omdat hij naar mijn moeder ging en toen kreeg ik er krap 100cc uit 1 borst en toen ook die andere nog wat gekolfd om bij te vullen. want hij heeft nu wel 150cc borstvoeding nodig of 120/135cc kunstvoeding. Hij kwam ook al wel wat vaker maar omdat ik op verzoek geef vond ik dat niet zo erg. Maar toen begreep ik waarom.. Ik zou wel langer door willen gaan maar ik trek het niet meer. Ik droog helemaal uit waardoor ik nu al 2 keer blaasontsteking heb gehad en wil liever niet te veel medicatie gebruiken want hij krijgt we toch wat van mee via de borstvoeding. Ik moet ook zeggen dat ik er nooit echt van heb kunnen genieten. nu gaat het sinds anderhalve week wel al veel beter maar na 2 dagen gaat het toch weer 2 dagen pijn doen en dan gaat het weer goed. Ik kan ook alleen maar liggend voeden omdat hij dan alleen goed aanhapt (lactatiedeskundige heeft ook al meegekeken en me andere houdingen aangeven maar dat werkt ook niet) waardoor ik dus veel boven ben en het me ook heel erg beperkt in het weg gaan. ik vind het super fijn hem zo dicht bij me te hebben en vind het heel speciaal maar ik ga er nu echt mee stoppen. en misschien kom ik wel bedrogen uit en valt het helemaal niet meer mee maar voor nu lijkt het me het beste. Ik heb hem iig nog 6 volle weken mee kunnen geven en dan nu een aantal weken nog half dus dan is het goed.. hoop ik ;) Ik heb er nu heel veel en heel lang over nagedacht dus hoop er nu ook echt rust mee te kunnen vinden

10. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Ik heb nooit geen borstvoeding gegeven, maar ik hoop echt dat je de rust vind om met een gerust hart kunstvoeding te blijven geven. Je hebt hem een goede start meegegeven!

Deel Deze Pagina