2 jaar groep 1?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by chipje, Jul 2, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. chipje

chipje Bekend lid

Mar 11, 2013
    655
    10
    18
    Zoon is eind dec begonnen in groep 1 maar moet nog zeker een half jaartje na de vakantie in groep 1 blijven is dit normaal? Alles was gaat goed op school maar hij is erg druk en willen hem daarom nog in groep 1 houden. School zegt dat de meeste leerlingen die laat in het schooljaar beginnen nog in groep 1 blijven.

2. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hm. Geen idee of het normaal is. Hier combiklas 1-2 dus zou niet heel erg zijn, maar in principe gaat iedereen geboren voor 01-01 door naar de volgende klas.

Wat is dan nu het idee: halfjaar groep 1, halfjaar 2 of mogelijk een heel extra jaar zo?

3. Sallie

Sallie VIP lid

Sep 27, 2008
    8,257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Ik hoorde al dat er in de praktijk weer wordt teruggegaan naar de 1 oktober regel. Dat wil zeggen dat de kinderen die na 1 oktober ( dus ook jouw zoontje ) op school komen als het ware starten in groep 0, en na de vakantie (weer) naar groep 1 gaan De datum is nu officieel 1 januari, maar dat blijk in de praktijk niet altijd goed uit te lpakken, de kinderen zijn dan nog erg jong...

4. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Ok, hier dan duidelijk nog niet haha. Heb net een gesprek gehad over onze jongste (januari kindje) en hoe dat waarschijnlijk gaat (omdat ze nu al flink vlot is en alles meepikt van de middelste uit groep 1/2). Ze begint dan na de kerstvakantie in groep 0 in principe, maar als het vlot gaat kan ze na de zomer naar groep 2. Kijkende naar onze oudste was 2 jaar doen over groep 1 en 2 ook wel echt het maximale: die was echt toe aan meer.

Maar hier wel de mogelijkheid tot of in groep 2 blijven met extra stof uit groep 3 of naar groep 3 met een extra speelmoment.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,873
    113
    #5 NiekeKris, Jul 3, 2015
    Last edited: Jul 3, 2015
    Er is geen officiële datum meer. De enige richtlijn is om leerlingen in acht jaar de basisschool te laten doorloen (even geen idee hoe het exact geformuleerd is, maar hier komt het op neer). Bij de meeste scholen gaan kinderen die geboren zijn tussen 1/10 en 31/12 niet automatisch door naar groep 3 en blijven ze ook niet automatisch nog kleuteren, maar wordt er per kind gekeken wat het beste bij het kind past.

6. juffie81

juffie81 Bekend lid

Aug 7, 2007
    636
    37
    28
    juf
    rotterdam
    Dit klopt!
    Wij kijken bij de herfstleerlingen per kind of ze er aan toe zijn. Dat doen we d.m.v. onze observaties. In principe moeten kinderen die doorgaan naar groep 2 voorlopen op hun ontwikkeling, want hun 4. Jaar en 9 maanden observatie moet goed zijn (en ze zijn nog geen 4 jaar en 9 maanden).

7. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,260
    11,868
    113
    Hier op school is het zo dat de kinderen vanaf 1 januari jarig, in principe in groep 0 starten. Kinderen tussen 1 oktober en 1 januari zijn altijd bespreekgevallen.
    Alleen heel snelle kids van na 1 januari kunnen doorstromen naar groep 2.

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier wordt het per kind bekeken maar eigenlijk alle kinderen van na 1 oktober zitten in groep 0 en zitten dus bijna 2 jaar in groep 1.

9. chipje

chipje Bekend lid

Mar 11, 2013
    655
    10
    18
    Klopt mijn zoontje is in zijn ontwikkeling heel vlot cito op a niveau maar hij heeft adhd waardoor zijn lichaampje gewoon niet kan. Maar dan denk ik in groep 3 kan hij ook niet stil zitten. Als je het bekijkt nooit niet. Nu zijn ze bang als hij doorstroomt naar groep 2 dat ze te veel druk aan hem geven.

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier wordt extra gekeken naar alle kinderen die tussen oktober en december jarig zijn. Soms gaan ze mee, soms blijven ze in groep 2. Doorsnee gaan er meer oktober kinderen mee dan december kinderen, omdat die toch weer iets ouder zijn.

Hier laten ze de keus van langer kleuteren ook vaker in groep 2 vallen. Ze blijven toch bij dezelfde juf, dus in de loop van het jaar kunnen ze wel zien of het kind de groep 2 werkjes aankan, of toch nog erg speels blijft..

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe

Bij ons is het ook zo. Althans in iedergeval alle kindjes van na 1 januari komen in groep 0. Alles voor januari wordt bekeken.

12. p1982

p1982 Niet meer actief

hier een dochter van 2 okt , heeft afgelopen jaar 2 jaar groep 1 gedaan, is er veel zelf verzekerder uit gegkomen

nadeel is ze is er lang voor haar leeftijd

nu over naar groep 2

13. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,260
    11,868
    113
    Maar het is toch heel normaal als hij eind december jarig is, dat hij dan nu naar groep 1 gaat. Dat zie je aan alle reacties. Het is dan geen doubleren of zoiets.
    Hebben ze geen combiklas groep 1/2? Want dan luistert het helemaal niet zo nauw of ze nu in groep 1 of 2 zitten. Ze kunnen hem toch werkjes aanbieden en kijken hoe hij daar mee om gaat. En dan volgend jaar bepalen of hij naar groep 3 doorstroomt.
    Je hebt wel gelijk dat een kind met ADHD altijd druk en beweeglijk zal blijven. In groep 1/2 wordt dit nog veel meer geaccepteerd. In groep 3 is het meer stilzitten, concentreren en focussen en wordt er dus meer van hem gevraagd. Als hij een jaartje ouder is, zal hem dat makkelijk lukken of beter snappen in elk geval.

14. Frisbie

Frisbie Bekend lid

Apr 3, 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoon is van eind november en zit nog niet op school, maar ik vind het niet meer dan normaal dan dat ze deze kinderen goed bekijken. Zeker een jongetje heeft vaak wat meer tijd nodig hè?

15. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Waar heb je dit gehoord dan?
    Ik werk in het onderwijs, maar heb dit niet gehoord.
    Ik zou het erg jammer vinden, er zijn echt wel kinderen die het makkelijk aankunnen om als vroege leerling naar groep 3 te gaan.
    Het is ook een kwestie van het aanpassen van het onderwijs, wat sowieso geen slechte zaak is.

16. TopperD

TopperD Bekend lid

Jun 9, 2015
    779
    156
    43
    Eind december, dan heb je een half schooljaar. 1,5 jr groep 1 is niet raar. Waarom hem in hoog temp door de basisschool jagen? Als ze zo jong overgaan, gaan ze ook met elf naar het voortgezet, zijn ze dan wel opgewassen tegen al die pubers? Da's een hele andere wereld en ook dan is 1,5 -3 jaar verschil in leeftijd veel!!
    Ik verbaasde mij er destijds over dat mijn zoontje die veel door omstandigheden pas met 4,5 begon in groep 1, nog geen 3 maanden later óver' ging naar groep 2. na de vakantie naar groep 3. Hij is van 1 oktober. Ja, qua leren kan hij het zat aan, steekt ver boven de rest uit, en ook SE gaat het prima. Ondanks zijn ASS doet hij goed mee, maar daar lag binnen het SO ook veel de nadruk op. Hij gaat straks naar het regulier, ik moet het nog zien. Hij had van mij met liefde nog een jaar mogen kleuteren. Lekker leren spelen, want daar heeft die van mij nog wel eens moeite mee en sociaal wat sterker worden. Daar gaat het voor mij toch om bij jonge kinderen.

17. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

Sep 30, 2013
    2,234
    0
    0
    Zo gat dat idd ook op onze school. Zitten dus kindjes tussen die 2,5 jaar kleuteren

18. Sallie

Sallie VIP lid

Sep 27, 2008
    8,257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Ik ook ;). Bij mij op school wordt het inderdaad tussen okt en jan per kind bekeken. Een vriendin van mij is doorgewinterde kleuterjuf en vertelde dat haar stichting weer terug aan het gaan is naar het oktober moment. Ik vind het ook jammer, er zitten zoveel verschillen tussen kinderen!

19. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,260
    11,868
    113
    Toch ook vreemd dat ze dat zo stug vasthouden. Dan hebben kindjes die begin oktober jarig zijn straks bijna 3 jaren gekleuterd.
    Beetje raar om dit automatisch te doen.
    Ben je in september jarig dan kleuter je 2 jaar. Groot verschil.

Heeft het misschien te maken met al die inspecties, citoscores e.d.? Dat ze als school er beter uit willen komen en op die manier dit soort dingen al standaard in gaan voeren?

20. charliebradbury

charliebradbury Bekend lid

Oct 14, 2013
    986
    54
    28
    Onze middelste is van eind december en zat pas in januari op school, hij gaat wel naar groep 2.
    Hier is het zo dat ze in groep 2 kijken of ze groep 3 wel aankunnen en anders doen ze groep 2 over.

Share This Page