De zin en onzin van toetsweken?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Anouk2005, 17 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.937
    15.246
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vraag me werkelijk weleens af wie ooit dit heeft bedacht.
    Mijn oudste dochter zit nu weer in zo'n week.
    10 toetsen in 1 schoolweek, maandag tm vrijdag.
    Zijn er nu werkelijk mensen/ jongeren die dit allemaal zo makkelijk doen en niet tegen een halve burn out aanzitten aan het einde van zo'n periode?
    Toen ze ooit op deze school begon hadden ze geen toetsweken.
    Je had iedere week een proefwerk voor een vak en weleens 1 of 2 so's.
    Veel productiever want je blijft veel meer in het ritme.
    Nu doet ze het op zich redelijk makkelijk, is vorig schooljaar gedoubleerd en een niveau afgestroomd maar het is en blijft nachtwerk.
    Nu zullen velen denken van ja je moet plannen maar dat werkt 9 van de 10x toch niet in de praktijk en vooral als je ook nogeens een rijk sociaal leven hebt, uitgaan, werken, sporten.
    Ik ben dan weleens benieuwd of er hier leerkrachten zijn die kunnen onderbouwen wat de zin is van deze methode.
    Een voorbereiding op het centraal examen is het niet want dan krijg je geen 10 toetsen in een week.
    Mijn dochter verwoorde het gisteren zo mooi, Mam een toetsweek is hetzelfde als een vreetbui, je vreet alles op en vervolgens kots je alles uit en blijft er niks meer over, je leert er niks van en er blijft niks hangen ;)
    Volgende week nog 2 toetsen en dan klaar en dan weer op naar de volgende martelweek in juni.
     
    Youtan vindt dit leuk.
  2. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.004
    5.140
    113
    Ik hd toetsweken vanaf de brugklas, verschil met bv een eindexamen was dat een toetsweek puur over het afgelopen trimester ging - dus nooit álle stof zeg maar. Als je tijdens het trimester telkens goed was bijgebleven qua lessen en huiswerk, hoefde je voor de toetsweek enkel nog wat te herhalen - zéker geen nachtwerk en ook met een sociaal leven was dat prima te combineren. Maar inderdaad wel een kwestie van plannen en gedurende de gewone lesweken dus ook vast voorbereiden.
     
    Saartje33, zegenwens en Zonnestralen vinden dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Mijn mening: onzin.
    Ik zat op een middelbare met dalton onderwijs. Wij planden onze eigen toetsen in, kon je het verdelen en met aandacht ermee bezig zijn.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  4. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.937
    15.246
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn dochter volgt alle lessen maar bij haar werkt het echt niet om enkel even te herhalen. Was het maar zo'n feest.
     
  5. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.937
    15.246
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik ben ook geneigd om straks met de jongste op zoek te gaan naar een school zonder toetsweken.
    Veel kinderen doen het ook gewoon niet goed met een toetsweek.
    Ze raken oververmoeid en uiteindelijk neem je niks meer op.
    Ik kan het me helaas nog erg goed herinneren van vroeger.
     
    tuc vindt dit leuk.
  6. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.777
    2.676
    113
    Noord-Holland
    Wij hadden dat vroeger ook 2x per jaar. Ik deed eh niks :| gewoon opletten in de les, huiswerk maken, stof goed doorlezen, klaar. Bij mn dochters zie ik nu al hetzelfde patroon ontstaan. Voor mn net afgeronde studie heb ik wel wekenlang geblokt maar meer vanuit de wens om alles goed te doen.

    Mijn vraag zou vooral zijn of ze de stof echt niet kent of dat ze zich onzeker voelt? Want mss blijft ze het alleen herhalen om het zeker te weten en mag ze best wat meer ontspannen?
     
  7. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.004
    5.140
    113
    Wij kregen hier in de eerste en tweede klas wel lessen studievaardigheid voor, ik denk dat dat wel erg heeft geholpen - we leerden plannen, tijdens het trimester de stof bijhouden, hoe actief een samenvatting te maken etc.

    In toetsweken hadden we telkens maximaal 2 toetsen per dag en verder vrij, heerlijk vond ik dat…
     
  8. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    #8 MadeInUSA, 17 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2023
    Tsja, wiskunde, natuurkunde en talen zijn toch vooral vaardigheden die je gedurende het jaar leert en inslijt. Daar kijk je nog eens wat voor door, maar dat zou je geen uren meer moeten kosten. Alleen zaakvakken met veel weetjes (bv aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, economie) vragen echt weer teruglezen. Maar ook al die stof heb je al een paar keer gelezen en besproken als t goed is.

    Bij ons was t vroeger ook: 2 toetsen en verder geen les. Dus genoeg uren op de dag om te studeren. Vrij relaxed hoor.
     
    biseco vindt dit leuk.
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Oh, ik vind toetsweek ook iets stoms. Bij mijn dochter op school hebben ze ze de eerste jaren niet, bij mijn zoon vanaf de brugklas. Vorig jaar moest hij accuut geopereerd worden en heeft zowat een week in het ziekenhuis gelegen en toen hij thuis was, was kort daarna die toetsweek. Wat een gedoe, vooral omdat hij al moeite heeft met automatiseren.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Ja bij onze school werd dat juist aangegeven, geen toetsweken. Vond ik een enorm pluspunt. Nu hebben ze sinds vorig jaar wel ineens aan het einde van het jaar nog een toetsweek, waarbij sommige toetsen wel 6x zo zwaar zijn als aan het begin van het jaar. Sta je het hele jaar er goed voor krijg je alsnog die enorme stress op het laatst. Vind het ontzettend stom en vraag me ook echt af of die leraren soms vergeten zijn dat ze zelf ooit ook pubers waren.
     
    Syane en Anouk2005 vinden dit leuk.
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Dit klinkt wel heel ideaal en voor sommige kinderen, zoals mijn oudste, werkt dat ook.
    Maar dan heb je ook nog kinderen die iets minder slim zijn of dat niet eens perse, maar gewoon niet alles in 1x zo oppakken.

    Buiten dat zijn het pubers. In een ideale wereld letten ze altijd goed op tijdens de les en lezen ze alles thuis gelijk nog een keer door zodat het snappen. Maar ja, pubers...
     
    puzzelstukje, Syane, Neuzeke en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.937
    15.246
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    En dat vind ik dus het hele punt bij die toetsweken.
    Stel je hebt een keer een hele slechte dag/ black out en je haalt gewoon een dikke onvoldoende voor je wiskunde oid, dan blijft dit cijfer je het hele verdere jaar achtervolgen want vaak is het ook het vak waar je niet zo goed in bent en is het heel moeilijk om dit op te halen.
    Voorheen maakte je meerdere proefwerken, so 's voor 1 vak en dan kon je dit uiteindelijk toch wel weer aardig omhoog halen naar een voldoende.
    Ja en ik denk dat veel docenten echt zijn vergeten dat ze zelf puber zijn geweest.
    In de ideale wereld heb je allemaal brave kinderen die na schooltijd direct gaan leren voor de volgende dag maar hier ligt het gros van de jongeren in de proefwerkweek 's middags te slapen omdat ze doodmoe zijn.
     
    Syane en suus1983 vinden dit leuk.
  13. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.937
    15.246
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja dat is dan helemaal geen doen.
    Mijn dochter heeft nu ook al SE's die voor het CE meetellen volgend schooljaar, vandaag had ze een SE wiskunde en een proefwerk economie, 2 vakken op 1 dag die ze al lastig vindt.
    Ze heeft haar pijlen gezet op wiskunde want die blijft staan voor haar eindexamen en het falen voor economie neemt ze dan op de koop toe, die haalt ze dan een volgende keer wel weer op.
    Straks eens horen hoe het is gegaan.
     
  14. Esther2901

    Esther2901 Fanatiek lid

    3 jul 2014
    1.198
    904
    113
    Volgens mij had ik dit vroeger ook al op de middelbare school. De zogenaamde proefwerkweken voor de Kerst, Pasen en einde van het schooljaar.
     
  15. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.490
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier hadden ze in de brugklas alleen toetsweek aan het einde van het jaar.. verder niet. Maar nu in de 3e hebben ze ook 4 x toetsweek. Dochter vind het niet erg. Die geniet van de uren thuis.
    Verder is het hier ook wel zo dat bij de talen vaak minstens 2 van de 4 talen (ne - fr - du - eng) wel een lees - of luistertoets doet in zo'n toetsweek, dus daar hoeven ze dan al niet voor te leren. Net zo als ze voor wiskunde eigenlijk ook nooit echt hoeft te leren.

    Verder wordt de week eigenlijk altijd wel over het weekend getilt- dus van woensdag - tot de dinsdag erop - of van donderdag tot woensdag. Dus hier kunnen ze de voordelen wel zien. Buiten dat ze ook geen 10 vakken heeft - maar 8 of 9 volgens mij, omdat ze bij hun met 4 blokken werken, waardoor ze een aantal vakken maar 2 blokken per jaar volgen (en dan intensiever - maar het scheelt wel in de toetsweek) met name vakken als gs - ak - ec - bi
    Van de 5 of 6 dagen toetsweek, heeft ze dus ook minimaal 1 dag met maar 1 toets . Fijn als je dan een vak als geschiedenis, of aardrijkskunde 'alleen' hebt.

    dochter geniet dus van de vrije tijd- maar ik kan me voorstellen (ook omdat ik nog een dochter heb :p ) dat het voor andere pubers juist een bron van stress is.


    Ik las dit nog online: 'Mogelijk draagt ervaring in een toetsweek bij aan het leren plannen en leren omgaan met stress die met een examenperiode gepaard kunnen gaan, maar gericht onderzoek hiernaar ontbreekt.' - dat vind ik op zich wel een goede... maar in het zelfde stuk -net ervoor - staat ook dit: Meerdere examens op een dag gedurende een week, is niet effectief als het gaat om het verwerven van de examenstof. Leerlingen beginnen te laat en maken door tijdgebrek altijd keuzes, waarbij ze zich concentreren op die vakken waar ze niet goed voor staan. Toetsen in een toetsweek worden zo elkaars concurrent. eigenlijk wat je dochter ook al zegt....
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  16. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.164
    113
    Dit inderdaad ja. Hier ook deze week toetsweek. Mijn kinderen staan er allebei niet zo denderend voor. Maar voor sommige vakken hebben ze ook alleen maar in de toetsweek de kans om een cijfer te halen. Mijn tweedeklasser heeft de eerste toetsweek echt met de pet ernaar gegooid, hij zat toen in een hele dwarse periode en had niks uitgevoerd en wou ook niks uitvoeren. Allemaal dikke onvoldoendes. Sommige vakken heeft hij inmiddels weer opgekrikt door middel van tussentijdse cijfers en projecten waar je een cijfers voor krijgt. Die tellen niet zo zwaar, maar helpen toch. Maar voor andere vakken krijg je alleen in de toetsweek een cijfer. Dan kun je een 4 de rest van het jaar haast niet meer naar een 6 krijgen.

    Wij hadden vroeger echt vaak SO's en repetities, maar idd, als je er daar eentje van verknalde, dan kon je dat wel weer rechtbreien. En bovendien was de stof dan wat overzichtelijker dan wanneer je eens per 3 maanden ineens een toets over alles krijgt. Dat vind ik voor die dertienjarigen toch echt wel een dingetje.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  17. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.004
    5.140
    113
    Oh hier hadden we naast die toetsen in de toetsweek (dus over de stof van dat trimester) ook tussendoor gewone overhoringen (bv bij Frans de woordjes van 1 hoofdstuk ofzo). Een gewone overhoring telde dan bv 1x mee en de toets in de toetsweek 2x (en dan bv nog een werkstuk dat ook een bepaald gewicht had voor je gemiddelde). Dus niet nooit overhoringen en dan ineens in een toetsweek álles.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  18. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Ik ben docent en ben het met je dochter eens! Wat een onzin die toetsweken, stress voor niets. Mijn 1ste en 2de klassen mogen bij mij een spiekbriefje schrijven voor mijn toetsen. Ze mogen zelf weten wat ze erop zetten…. De leerlingen vinden me elk jaar weer raar :D

    Zelf vond ik toetsweken altijd fijn trouwens (ook op het HBO). Ik deed nl zo’n week of 8 niets en dan ging ik als een malle leren, om daarna weer een week of acht niets te doen.
     
    MissXray, Syane, suus1983 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Oh dat zouden ze hier ook wel fijn vinden denk ik, maar hier hebben ze op het einde van het jaar een toetsweek. Maar omdat ze max 8 toetsen mogen die week proppen de leraren de weken ervoor ook nog vol met toetsen. Dochter had vorig jaar in de laatste maand van het jaar voor 1 vak nog 5 cijfers gekregen en maar 2 in de rest van het jaar. Vraag me echt af wat zo'n leraar dan denkt qua planning hoor.

    Of nu heeft ze volgende week een toets geschiedenis, wordt haar eerste cijfer voor dit jaar. Doe je dat dan niet goed, probeer het nog maar eens op te halen. Ik snap daar niks van. Hier zoveel leraren die of 20 toetsen geven of 2.
    Alleen wiskunde geeft gewoon na elk hoofdstuk een toets, ongeveer elke 2/3 maand denk ik. Staat allemaal al vast voor wanneer, heel fijn, weten ze precies waar ze aan toe zijn.

    Ze hebben nu wel een beperking op het aantal toetsen ingesteld. Dus nu krijgen ze gewoon de dubbele hoeveelheid stof voor 1 toets:(.
     
  20. Lils

    Lils Bekend lid

    11 sep 2017
    614
    648
    93
    Vrouw
    Hier heeft zoon toetsen door het jaar heen (die dan 1x meetellen) en 3 toetsweken waarin de toetsen 3x meetellen. Dat betekend dus ook dat als je een voldoende staat voor de toetsweek maar een onvoldoende haalt tijdens je je punt dus volledig omlaag trekt:(.
    Ik vind het ook echt vreselijk en zo makkelijk als bij sommigen gaat het hier dus ook echt niet:|.

    Nu heeft mijn zoon wel ass en adhd, maar doet de regulier Havo. Dit gaat over t algemeen prima op die stomme toetsweken na dus. Hij krijgt gewoon niet zoveel (verschillende) informatie in zijn hoofd.
    Hier is t dus ook echt ontzettende stress, halve burn out en driftbuien:confused:.
     

Deel Deze Pagina