Hoe lang duurde het voordat jouw kind de lepel 'begreep'?

Discussie in 'Voeding' gestart door appeltje, 18 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wanneer ging het happen van de lepel goed?

1. Meteen

2. 1 a 2 weken

3. 3 a 4 weken

4. Langer

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. appeltje

appeltje Niet meer actief

Sinds 2 weken krijgt Kevin nu bijvoeding. Ik geef hem 3 dagen groente en dan 3 dagen fruit. Hij vindt de lepel reuze interessant om hard op te kauwen, maar hij begrijpt nog niet veel van dat eten dat er op ligt. Hij grijpt met 2 handen naar de lepel om hem naar zijn mondje te brengen, hij blaast dan eerst het eten uit en daarna kauwt hij vrolijk op de lepel (en wil die niet teruggeven... :))

Ik weet dat het altijd eerst even duurt voordat zo'n fruit- of groentehap goed gaat, maar ben benieuwd hoe lang het bij jullie duurde voor dat het happen goed ging.

Overigens gaat het zelf happen in een babyliga of een rijstewafel wel goed. Helaas staat mijn man niet achter de 'Rapley-methode' en geven we het fruit en de groente wel gepureerd.

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Uhm tja, hier ook bijna 2 weken bezig met een hapje groente.
    Wij doen het niet echt gepureerd, maar prak/snij het zelf fijn met een vork en mes. (En een enkele keer een stronkje broccolie/snijboontje/worteltje in het handje gegeven, maar dat gaat meteen de grond op)

Ik of mijn vriend zijn hier degene die de lepel vasthouden. Die lepel doen we richting mondje dat dat open gaat, lepel erin, zuigen op de lepel, lepel er weer uit. Veel speeksel produceren, een paar keer de groente weer eruit werken, dan doen we het weer terug in het mondje met de lepel.

Happen hadden ze hier eigenlijk al meteen door *dus heb daar maar op gestemd*, ze happen naar de lepel net zoals ze naar het flesje happen, alleen is het nu geen flessenspeen, maar een lepeltje. Pas als de lepel in de mond is lijken ze te snappen dat het geen flesje was, maar dat het een lepel met wat anders als melk is.

3. victoria

victoria Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.131
    0
    0
    Mijn zoontje hapte wel direct het eten van de lepel, maar een week of twee begon hij pas echt goed te happen en leek hij of hij snapte wat hij aan het doen was. Dus ik heb twee weken ingevuld.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze kregen de vitamine al vanaf de geboorte van een lepel, en ze kregen ook regelmatig een lepel in handen om te spelen. Dus ze wisten hoe het moest.
    Alleeen: ze vonden puree ZO vies! Één hap en verder de kaken stijf op elkaar. Van Rapley hadden we nog nooit gehoord, maar toen ze stukken kregen begonnen ze meteen te eten. Hebben we van de oudste geleerd, die wilde geen prut, maar greep toen een keer een stuk groente van mijn bord en begon er met smaak van te eten. Hij was toen bijna 7 maanden.

5. appeltje

Vitamines hapt hij wel goed van de lepel. Ik heb hem er ook mee laten spelen vanaf 5 maanden.
    Misschien ga ik proberen de boel wat groffer laten. Maar ik moet me niet druk maken, het is natuurlijk nog BIJ-voeding, dus we hebben nog even de tijd om te leren.

Ik heb ook weleens gedacht dat hij zo 'speelt' omdat hij geen honger heeft? Ik geef de hap een uur na (de start van) de 2e borstvoeding. Veel later kan ook niet, want dan gaat hij al bijna naar bed voor een middagtuk.

6. laatje

laatje Fanatiek lid

5 nov 2006
    1.058
    0
    0
    Schoonhoven
    Na de eerste hap ging haar mondje alweer open voor de volgende hap. Nu ruim een maand verder eet ze zo netjes, dat ik eigenlijk geeneens een slabber om hoef te doen. We doet het prima met de lepel.. ben apetrots op mijn meiske!

7. senna1979

senna1979 Fanatiek lid

3 feb 2006
    1.496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    Ik heb ook vanaf de geboorte vitamines gegeven met een lepel.
    Groenten en fruit waren eigenlijk geen probleem, gelukkig!

Kus Senna

8. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    baby's openen in principe altijd hun mond als er wat "tegenaan" komt of je dat nu direct kan vastzetten aan weten hoe te eten..dat is een 2e...

men zegt dat een kindje "klaar" is voor bijvoeding als het dingen naar de mond brengt, dat zou inhouden dat Zoë al na 4 wkn "klaar" zou zijn voor bijvoeding...niet is minder waar....

toen ik haar voor het eerst een paar "hapjes' gaf zag je haar wel "kauwen" maar toch echt niet in de zin van o hm jammie ik kan en mag "eten" dat zijn dingen die ze echt moeten "leren" hoe en op welke leeftijd je ook begint, vanaf het moment dat ze iets anders krijgen dan "vloeibaar" zoals bv of fv hebben ze "tijd"' nodig daaraan te wennen...ze "herkennen" de lepel dan misschien wel in die zin dat ze weten dat ze hun mond open "moeten" doen, maar het "eten"' in de zin van "eten" is een ander verhaal.....

dat moeten ze echt "leren" en vaak leren ze dat echt wel heel erg snel...als je ze een paar dagen achtereenvolgend "eten" geeft via de lepen hebben ze dat zo 1-2-3 door... ;)

9. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Ben bij Jesper begonnen met 4 maanden om hem wat van de lepel aan te bieden maar hij moest er niks van hebben. Dit hem een aantal keer per week aangeboden...dus niet dagelijks. Nou uiteindelijk met 6 maanden ineens at hij! Alles eet hij zelfs hahahaha dus het is helemaal goed gekomen! Ik was al bang dat ik een kindje had wat niet van ander eten zou houden hahahaha

10. appeltje

Vandaag ging het ook ineens een stuk beter. Ach ja, het kan even duren voordat ze goed eten. Ik had verwacht - aangezien mijn manneke met zijn bijna 9 kilo aardig aan de maat is - een hongerlap zou zijn en alles wat ik voor zou schotelen zou verslinden.... haha... mis dus!

11. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo,

Wij zijn vorige week begonnen met de fruithap/groentehap en sinds vrijdag heeft Tamara door dat ze haar mondje open moet doen als er een hapje aankomt...erg leuk om te zien.
    Ze smult er zo van, genieten geblazen voor Tamara en voor ons!

Liefs Elly.

12. Roelie

Roelie Fanatiek lid

20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Jens had het vanaf hap 1 door...maar ja hij had ook al een tijdje zo aandachtig naar ons zitten kijken als wij aan het eten waren...volgens mij had hij het kunstje wel afgekeken :)
    Nee gekheid, ik weet niet waarom, maar vanaf de eerste hap snapte hij wat de bedoeling was en nog steeds, ik gebruik alleen een slab omdat hij steeds na een hapje zijn duim in zijn mond doet en vervolgens de boel ondersmeert, maar hij laat echt geen hapje verloren gaan.

13. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Nooit, want wij doen het volgens de rapleeeyyyy methodeeeee! :)

14. appeltje

Nou, inmiddels 3 weken aan de slag, maar het wil nog niet echt vlotten. Zowel fruit als groente, heel fijn gepureerd, grof gepureerd, stukjes..... hij vindt het allemaal niets. Nu terugkijkend ging alleen het eerste fruithapje goed. Van een liga hapt hij wel goed. Ik had zo gehoopt dat door de bijvoeding de nachten weer langer zouden worden, maar helaas gaat die vlieger (nog) niet op....

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    :D :D En van Rapley meteen naar netjes met de handen eten? :D :D
    (Is heel netjes in o.a. Azië, Afrika en de Arabische wereld - en best lekker trouwens)

16. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Hahaha ja, hij eet al heel goed zelf met de handjes(scheelt mij weer werk ook he) plus hij voelt zich heel groot en zelfstandig, net als zijn grote zussen!

Mes en vork komt vanzelf wel, en anders niet hoor.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze pakten hier zelf de lepel of de vork, vooral de jongste deed dat heel snel, gewoon omdat ze zagen wat de rest deed.

18. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Hmm nee dat vindt Isaiah niet zo boeiend, hij is nog heel veel met de handjes bezig, dat vindt hij fijn. Als ik met de lepel aan kom zetten draait hij zijn hoofdje weg, nou mij best hoor. Ik leg de lepel op het blad van zijn kinderstoel erbij, mocht hij besluiten ermee te willen eten, voor de rest laat ik hem zijn gang gaan.
    Eten moet ook leuk en lekker zijn en niet een "moet" vind ik, er moet al zoveel precies zus en zo, ik laat hem hierin zelf bepalen en dat kan hij heel goed, hij is een flinke eter hoor, pffff ik sta er soms van te kijken wat hij allemaal wegwerkt (favo zijn bananen, appels, stukken aardappel en broccoli en doperwtjes) hij duwt ook zo een paar olijven (gruwel) fetablokjes etc erin hoor. Ik geloof dat dat komt omdat er geen druk gelegd wordt, ik zit niet vol hoop en verwachting zijn fruit en groente erin te kijken.

Ik heb hier een extreem slechte eter in huis (tot het medisch zorgwekkende aan toe) en ik denk dat dat grotendeels komt omdat wij toen vanuit mijn ouders visie haar op de ouderwetse (je móet je bord leeg eten en je groente) principe hebben gevoerd, en nu zit ik met de gebakken peren (en zij zelf natuurlijk) :(

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O, wij hebben ook nooit gezegd dat ze bestek moesten gaan gebruiken, dat kwam op een moment gewoon vanzelf.

20. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Komt hier ook vanzelf denk ik, hij is ook nog maar 14 maanden.

Deel Deze Pagina