Weer lekker advies van cb...help!

Discussie in 'Voeding' gestart door Lucia, 21 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hallo meiden! :D

    Ik heb effe een lastige situatie, zal het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen:

    Toen Alyna 4 maanden was gingen we naar 't cb, waar we dit advies kregen:

    Je mag nu beginnen met groenten, geef ze op het tijdstip van een fles en geef in het begin nog melk bij.Als ze zo'n 200g eet mag die fles vervallen.(ze kreeg toen 4 flessen)Dat zal zo rond 5 maanden zijn.(klopt ja)
    Daarna mag je fruitpap geven, en dan hetzelfde doen als met de groenten, dus weer een beetje geven, melk erbij en de hoeveelheid opvoeren.


    Dit vond ik sowieso al een beetje raar, maar goed de eerste stap hebben we gedaan, dus op 5 maanden kreeg ze 3 flessen+200g groenten.
    Nou stuur ik gisteren een mailtje naar 't cb wat nu de volgende stap is, met het advies wat ik gekregen heb erbij, en dit kreeg ik terug:

    Kind en Gezin (cb hier dus) raadt aan om tot 6 maanden 5 voedingen te geven.Dus 3 flessen, één fruithap en één groentehap.Als uw kindje zo'n 150-200g fruithap eet mag het een fles vervangen.

    Nou lekker dan! :( Ik heb nog een mailtje gestuurd met de vraag om wat meer uitleg te geven en haar schemaatje erbij, want ik snap er geen hol meer van!
    Hebben jullie advies voor me?Dit is Alyna's schema nu:

    09.00 fles
    13.00 fles
    17.00 groenten
    21.00 fles

    Alvast héél erg bedankt!
     
  2. Jutte

    Jutte Fanatiek lid

    27 jul 2008
    2.186
    0
    0
    Volgens mij geven ze hetzelfde advies: Dus 5 voedingen per dag, als ze meer dan 200 gram groente eet, één fles laten vervallen, dus 4 flessen en groente. Als ze ook meer dan 200 gr fruit eet, weer een fles laten vervallen, dus 3 flessen en 2 vaste voedingen...

    Of lees ik dat nu verkeerd? Dus nu zou je nog 4 flessen moeten geven en de groente....zoals ik het advies hier lees....

    Misschien kan de lactatiekundige je helpen? Second opinion van een prof is nooit weg!
     
  3. zonnetje08

    zonnetje08 Actief lid

    1 aug 2008
    159
    0
    0
    Zodra je kleine nagenoeg een heel potje groente en of fruit eet vervangt dat portie een fles. Op een gegeven moment heb je eigenlijk een schema dat ze 's morgens de fles krijgen als ontbijt en dan rond een uur of 10 fruit, tegen 12 uur -13 uur een fles. Avondeten een potje en dan voor het slapengaan een fles. Dus zit je op 3 flessen en groente en fruit.

    Weer iets later geef je in de middag iets van een liga-rijstewafel weet ik veel met wat anders te drinken, thee-diksap etc etc en dan zit je op 2 flessen, 2 eetmomenten in de zin van fruit en groente en dan wat tussendoor.

    Je kunt ook de ochtendfles vervangen voor een bordje pap, dat zijn allemaal dingen die zo ongeveer wel standaard zijn of gaan worden vanaf een maand of 5-6. Ik zou de kleine meid in ieder geval nu gaan laten wennen aan (een potje) fruit (tussen de 2 eerste flessen in).
    Succes
     
  4. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Jutte: op het moment dat ik het advies kreeg van de verpleegster, kreeg Alyna al 4 flessen, en ze zei dus één van de flessen te vervangen...
    Dus ik zie het niet als het zelfde :oops:

    @zonnetje08: Alyna gaat na haar eerste fles altijd terug naar bed en slaapt dan tot haar volgende fles, wat zou jij dan doen?
    En als ik de fruithap tussen 2 flessen door geef, zal ze dan wel goed eten?(omdat ze misschien nog geen honger heeft zeg maar)
    En drinkt ze dan 's middags haar melk nog wel goed een paar uurtjes later?

    Sorry, veel vragen maar ben zo in de war...
    Iemand misschien een schemaatje voor een kindje van 5 maanden? :D
     
  5. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik was nu aant denken aan dit schemaatje (ongeveer):

    09.00 fles
    12.00 fruit
    15.00 fles
    18.00 groenten
    21.00 fles

    Is dit oké?welke hoeveelheden zouden jullie dan geven?Ik was zelf aant denken aan 180+6 en de groenten en fruit weet ik niet goed...
    Ze krijgt normaal 210+7 en 200g groenten...
     
  6. lisanne1204

    lisanne1204 Actief lid

    19 jul 2008
    243
    5
    18
    Vrouw
    hey hey
    dit is ons schema let uiteraard niet op de tijden want die zijn voor elk kindje anders
    10:30 fles 210+7
    13:00 fruit 200 gram
    16:00 fles 210+7
    18:30 groente 200 gram
    21:00 fles 210+7
    23:30 fles 210+7
    wij geven haar nog wel 4 flessen omdat ze ook echt wakker word en niet eerder wil gaan slapen nadat ze haar flesje heeft gehad
    ze slaapt dan wel van 24:00 tot 10:30
    ik hoop dat je hier wat mee kunt :)
     
  7. Jutte

    Jutte Fanatiek lid

    27 jul 2008
    2.186
    0
    0
    Oh sorry, dan las ik jouw tekst verkeerd. Dacht dat je die 4 flessen tussen haakjes bedoelde als "dus nu krijgt ze 4 flessen....ipv 5 ivm groente...

    Excuus!
     
  8. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Helemaal niet erg! ;)
    Nu ik het nalees staat het er ook een beetje raar!
     
  9. Kisbaba

    Kisbaba Fanatiek lid

    23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Dit is exact hetzelfde wat Jesse ook eet sinds 5 maand, maar hij krijgt er nog wel een fruithapje bij.
    Bij ons CB zeiden ze dat het zo kon met 5 maand, dus dat hebben we gedaan en het gaat prima.
     
  10. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Kisbaba; wanneer geef jij het fruit dan?
    En hoeveel fruit en groenten geef jij?
     
  11. lizab

    lizab Fanatiek lid

    7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik ben met Fenna pas met 5,5/6 maanden begonnen met bijvoeding.

    Uiteindelijk krijgt zij nu:

    7.00u 180/6 fles
    10.00 u fruit (200gr)
    13.00u 180/6 fles
    16.00u warme hap (200gr)
    18.00u 180/6 papfles of 210/7 fles.

    Verder krijgt ze tussendoor een broodkorstje. (iets wat ze erg interessant vind, maar eten ho maar) en ik wil gaan beginnen met een toetje na de warme hap. Zo hoop ik op den duur die fles van 13.00 te lvervangen door een broodmaaltijd.
     
  12. tinkerbel

    tinkerbel Fanatiek lid

    20 okt 2006
    1.932
    0
    0
    Almere
    Hallo,

    Ik had ook even een vraagje hoor,
    Ik wil ook gaan beginnen met fruithapje:

    Ik lees hier over 200 gr, maar als ik op mijn potje kijk van Olvarit staat er 125 gr op?
    Gebruiken jullie dan 2 potjes en het dan afwegen?

    Gr, Tinkerbel
     
  13. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Lactatiekundige is iemand die verstand heeft van borstvoeding ;)
     

Deel Deze Pagina